Regler | Recent posts | emne RSS | Søg | Registrer | Log ind

design CPU

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Indeks -> ASIC Design Metodologier & Tools (Digital) -> design CPU
Arabisk Bulgarsk Catalanske udgave Tjekkisk Dansk version Tysk version Græsk Engelsk version Spanske version Finsk Fransk version Hindi version Kroatisk version Indonesiske version Italiensk version Hebraisk udgave Japanske version Koreanske version Litauisk Lettisk version Hollandsk version Norsk version Polsk Portugisiske udgave Rumænske version Russian version Slovakisk Slovensk Serbisk version Svensk version Tagalog version Ukrainsk version Vietnamesisk version Kinesiske version
Forfatter Besked
zhoury

Tilsluttet: 25. april 2002
Stillinger: 27

Post 05 jul 2002 10:49 design CPU

Nu har jeg en preject til at designe en 64 bit CPU. Jeg har nogle spørgsmål, som har erfaring i at gøre that.pls pm mig hvis du har erfaring med det og glad for at hjælpe andre.
Tilbage til toppen
View user's profile
gabby

Tilsluttet: 18. marts 2002
Stillinger: 97
Beliggenhed: Israel

Post 05 jul 2002 11:05

Hej

De har nogle info af vhdl CPU kernetemperatur på:

www.opencores.org

også kan du bede der.

Venlig hilsen.
Tilbage til toppen
View user's profile
zhoury

Post 05 jul 2002 14:48

Først tak for gabby.
Nu er jeg inddragelse i udformningen af en reel mere komplekse CPU end indlejrede CPU. Dette er designet kompatible til Intel IA64.So nu vil jeg gerne gøre venner med dem, der har gjort arbejdet for Intel eller ibm.I brug for at vide, hvordan de design sådan CPU.
Tilbage til toppen
View user's profile
Ace-X

Tilsluttet: 25. januar 2002
Hjulpet: 26

Post 05 jul 2002 15:53

IA-64? Very Happy

Ingen chancer! Sandsynligvis er det den mest komplicerede processor på markedet. Det understøtter dynamisk kode oversættelse fra x86-kode (CISC arkitektur) til interne VLIW repræsentation. Jeg fortælle dig mere: den vigtigste årsag til, at der ikke er kommercielt tilgængelige VLIW processorer er, at disse slags processor behov meget kompliceret compiler, at der vil være i stand til at se gennem de forskellige afdelinger i din algoritme og vil oversætte det til lange ord kommando. Disse gutter (fra Intel og HP) gjort endnu mere skøre ting - de gennemført denne compiler i hardware! De designede den i flere år.
Og nu, hvordan tror du, når du er færdig med dette design? Jeg forventer, det vil være i 20 år, hvis du kan være heldig!?

Med de bedste ønsker,

Ace-X.
Tilbage til toppen
View user's profile
zhoury

Post 05 jul 2002 16:25 Jeg er ikke joker.

Jeg er alvorligt. Hvis nogen er interesseret i at hjælpe mig pls pm mig. Nu har vi erfaringer for at udvikle chinset omkring 4 mio gates og ønsker at gøre mere. Nu er jeg ny for design CPU og ønsker at vide forskellen mellem chipset og CPU. Jeg vil gerne vide det grundlæggende for design sådan CPU especialy hvordan man udformer den lave makro sådan alu.We have design bruger synopsys dc og designware. Men jeg synes, det er ikke korrekt metode til CPU fordi CPU har meget mere gates end chipset og har mere nøjagtigt tidspunkt restriktioner. Hvis nogen har erfaring, så pls pm mig.
Tilbage til toppen
View user's profile
ASIC

Tilsluttet: 18. maj 2001
Stillinger: 220

Post 05 jul 2002 17:23

Ace-X, bare fordi du ikke kan gøre det, betyder ikke, at yechen ikke kan. [Beklager Ace-X, jeg tager tilbage nogle af mine ord, det var ikke ment på en dårlig måde]

Også, at de fleste DSPs ligesom TI 6000 serien er WLIW og TI C compilers, der faktisk er tilgængelige og arbejder i dag. Endelig, hvis chippen er IA64 kompatibel, Borland eller M $ ville gøre det compiler. Yechen ikke ville have til at genere Kys

yechen, The verilog kode for Sun UltraSPARC IIe CPU er tilgængelig til gratis download på Sun's web-site. Også, kan du kigge på Leon CPU. Det er HDL kilde findes også gratis. Begge CPU'er er gjort ved hjælp af HDL og begge kommer med $ ynop $ ys DC scripts. Nr. DW selvom Smile

Med hensyn til CPU-arkitektur, er jeg ikke bekendt med de IA64, men ikke var det Intel idé om at slippe af med de x86-kode oversættelse helt? Uden dette stykke junk, CPU'en ville være kun halvt så stor, bruger måske 20% trinene i støbeskeen og forbruge 1 / 4 af magt? Fra hvad jeg ser, en WLIW processor vil være langt lettere at bygge end x86.

Måske du kan pege mig i retning af nogle IA64 datablade?

Endelig ville ikke Intel sagsøge din ass off, hvis du har lavet en klon IA64?

ASIC

Sidst redigeret af ASIC den 07 jul 2002 16:05, edited 1 gang i den samlede
Tilbage til toppen
View user's profile
Google
AdSense

Post 05 jul 2002 17:23 Annoncer

Tilbage til toppen
zhoury

Post 06 juli 2002 2:56

Takket ASIC. Jeg vil være glad for at gennemtænke Suns CPU.
BTW nogen kan pege nogle bedste værktøj til at designe CPU? Hvis jeg køber jeg vil dele med alle her.
Tilbage til toppen
View user's profile
ntxp

Tilsluttet: 29. maj 2002
Stillinger: 57

Post 06 juli 2002 4:01

Som Sparc CPU kommer med Verilog RTL, jeg troede sådan CPU kunne designes i DC, men hvis du har brug for til at designe noget mere tætte og pakket som en klon af IA64, nogle makroer kan have behov for tilpassede udformet, og betyder, at det vil vende tilbage til skematisk og primitiv layout editor, så hvis jeg har brug for til at starte projektet, jeg vil bruge de konventionelle værktøjer såsom DC, kadencen og Avant (oh.. det er SNPS nu).

En anden god kommerciel eksempel på VLIW er Trimedia, Philips har compiler bygget, og jeg kender mindst én Trimedia klon, der er designet af en Pakistan selskab (ikke raket-teknologi), det bare gør klon og brugeren nødt til at bruge Trimedia's udarbejdelse værktøjer , så heller ingen, der behøver at bekymre sig om den software, medmindre u ønsker til udrulning af din helt nye VLIW.

BTW, kan du finde følgende bøger interessante ved konstruktionen af arkitektur din klon:
Computer Architecture - en kvantitativ fremgangsmåde (3rd Edition)
Design af komplekse Embedded Systems

Cool Project!

ntxp.
Tilbage til toppen
View user's profile
zhoury

Post 06 jul 2002 14:27

Nu er jeg bare undrende for udformningen makro. Er der nogen kommerciel værktøj til design.
BTW vi ikke klon IA64.
Tilbage til toppen
View user's profile
Ace-X

Tilsluttet: 25. januar 2002
Hjulpet: 26

Post 06 jul 2002 14:29

Blot for at klare situationen:
-------------------------
Jeg fortalte ikke om problemer med at kompilere til IA64 - enhver compiler for x86 vil arbejde OK, men om dens interne struktur - den del af IA64 fungerer som en kompiler, som oversætter x86 kommandoer til interne VLIW (EPIC) repræsentation! Denne ene side er det mest komplicerede del af IA64 processor!

Bekymrer Trimedia, MediaEngine, TI og andre - alle disse processorer er DSP, eller mere tæt på vores emne - de er SIMD (Single Instruction Multiple Data) - det er den naturlige måde at få fortjeneste på VLIW arkitektur uden over -kompliceret compiler. Men jeg fortalte om kompilere til generelle formål VLIW processorer! Igen, vil du vide, hvorfor der ikke er nogen ren VLIW generelle formål processorer (undtagen, Multiflow - men dette selskab forsvundet fra markedet)? Anyway, jeg forudsat dette eksempel med compileren blot at forklare, hvordan komplicerede er arten af IA64. Giv et kig på denne webadresse til at klare det: http://developer.intel.com/design/itanium/idfisa/index.htm

Så mit råd er at starte ikke med IA64, men med en anden arkitektur. with processor design). IA64 er det dårligste valg for novicer i processor design (så vidt jeg har forstået, det er den første erfaring med yechen med processor design).

is right - you'd better start with this nice book from David Patterson and John Hennessy: Og ntxp har ret - Du må hellere starte med denne nice bog fra David Patterson og John Hennessy:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1558605967/qid=1025958103/sr=8-1/ref=sr_8_1/104-0586871-8110369
Det vil give dig nogle ideer om arkitektur detaljer om moderne op.

Med de bedste ønsker,

Ace-X.
Tilbage til toppen
View user's profile
Dainis

Tilsluttet: 15. maj 2001
Stillinger: 1451
Hjulpet: 56

Post 06 jul 2002 18:59

Se:
h ** p: / / w * WF-cpu.org /
h ** p: / / w * w.fpgacpu.org / links.html
Tilbage til toppen
View user's profile
ntxp

Stillinger: 57

Post 08 juli 2002 4:55

Tak Ace-X for det gode pointers.

Jeg troede yechen vil bygge en anden transmeta, og det ville være cool at have sådan en drøm.

Kom tilbage til virkeligheden, jeg er enig i, at IA64 eller endog ISA kompatibel med det (ikke engang nævne de resultater kompatibilitet) er et stykke big job. Hvis yechen virkelig er interesseret i at gøre dette projekt, tror jeg, at du bør samle en gruppe mennesker til at gøre det ligesom f-CPU, ellers Ace-X's fremskrivning på 20 år på denne opgave er alt for optimistisk.

Stor drøm alligevel,

ntxp
Tilbage til toppen
View user's profile
zhoury

Post 08 jul 2002 15:25

Takket over alle.
Ja vi har mange mennesker gør dette project.And jeg opladning EDA for dette projekt. Så jeg er meget interesseret i sådan ASIC design flow. Sige virkelig jeg er ikke bekymret over IA64 arkitektur complexity.We har stor mand for design dette. Den compiler spørgsmålet er for. Nu ved jeg spørger mig selv, hvad der er særlige for design CPU og design normale digitale circuit.I betyde design flow og eda værktøjer.
Vi er ikke kloning IA64. Vi ønsker blot at designe en IA64 compatibal cpu.Performance måske ikke matche up.It 's startup.For os compatibal er meget vigtigt.
Tilbage til toppen
View user's profile
farmerwang

Stillinger: 60
Hjulpet: 1

Post 25 juli 2002 6:02

I guess u skal arbejde for en akademisk orgnization. For et selskab, der ønsker at tjene nogle penge på det produkt vil ikke vælge et sådant projekt. CPU design er meget kompliceret, meget, end du kan forestille dig, vil du genkende dette som dit projekt forskud. Jeg går stærkt agress med ACE-x for nogle punkter. Jeg havde envovled i en CPU projekt for 3 år, er det en fuldt MIPS kompatibel embbed CPU, det tog os 2 år, før vi kan starte op smertetrækning GUI på vores FPGA prototype. 3 re-spins finde sted før kernen bliver stabil. Flaskehalsen vil blive efterprøvning, ikke design (hvis u ikke forfølger en høj clock frekvens). Jeg tror ingen virksomhed har råd til et sådant projekt uden en regering baggrunden.
Tilbage til toppen
View user's profile
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Indeks -> ASIC Design Metodologier & Tools (Digital) -> design CPU
Side 1 af 1 Alle tidspunkter er GMT 2 timer

Misbrug | | Administrator | | Moderatorer | | Støt os | | sitemap
topic RSS