| Author | Besked |
|---|
yawijaya
Joined: 18 August 2009 Posts: 16 Beliggenhed: New Freedom, PA-USA
| 24 August 2009 17:00 MOS skifte | | |
|
| Jeg lærte det et stykke tid tilbage, når jeg gik på college, og nu har jeg behov for igen at lære det igen ... alligevel, skal du tage et kig på billedet
 For hvad jeg ved dette kredsløb bør give mig en produktion enten den øverste eller nederste halvdel af input sinusformet bølge. Databladet for transistoren siger, at vgs er 2-4V. men mit output er bare ikke hvad jeg forventede. Jeg tror, jeg mangler et vigtigt begreb, men kan ikke huske det .. ethvert forslag? Tak for hjælp! |
|
| Tilbage til toppen | |
 |
Audioguru
Joined: 19 Januar 2008 Posts: 932 Hjalp: 78 Beliggenhed: Toronto-området i Canada
| 24 August 2009 17:28 MOS skifte | | |
|
| Værdien af de 1nF kondensator C4 er alt for lille til at videregive 50Hz til 1k belastning modstanden R6, så den passerer kun de meget høje frekvens forvrængning. Brug 100uF.
Den Mosfet har en port tærskel spænding 2V til 4V, hvor det næsten ikke tændes med 250uA. Modstandene R2 og R5 partiskhed porten på 3V. Så Mosfet kan adfærd eller er det måske ikke adfærd. |
|
| Tilbage til toppen | |
 |
yawijaya
| 24 August 2009 17:39 Re: MOS-skifte | | |
|
| | Tak for svaret, men hvad jeg er bekymret, er, at jeg vil have det til at fungere som skifte til at tage den øverste halvdel af indgangssignalet out.How skal jeg så gøre det? Tak |
|
| Tilbage til toppen | |
 |
Audioguru
Joined: 19 Januar 2008 Posts: 932 Hjalp: 78 Beliggenhed: Toronto-området i Canada
| 24 August 2009 18:10 MOS skifte | | |
|
| | Porten tærskel spænding for Mosfet er en bred vifte af spændinger. Du skal justere gate spænding med en gryde til at gøre hvad du vil. Så Mosfet tændes hårde og mættede fedtsyrer, når indgangssignalet er positiv, og det forstærker og sender det signal, når indgangen er negativ. |
|
| Tilbage til toppen | |
 |
yawijaya
| 24 August 2009 18:28 Re: MOS-skifte | | |
|
| | tak! |
|
| Tilbage til toppen | |
 |
Millwood
| 24 August 2009 18:42 MOS skifte | | |
|
| et par forslag:
1) du skal have en højere forsyning tog: En MOSFET behov for et minimum af 4-5v Vds til operationen som en lineær forstærker. Jeg ville stige V2 til mere som 9 - 12V, eller mere, afhængigt af din ansøgning.
2) bør du også sætte en lille modstand (gerne 11 - 47ohm) mellem IC's kilde og jorden til at bidrage til at definere gevinst.
3) du har brug for at opholde din kondensatorer til den type signal, du ønsker at forstærke.
4) bør du justere bias modstande (R2/R5), således at produktionen opnår den maksimale symmetrisk swing. Det betyder, at for din topologi, bør afløbet sidde ved Vds (min) (V2-Vds (min)) / 2. antages V2 = 9V, Vds (min) = 5V, det betyder at dræne af IC bør være på 7v, og forstærkeren kan svinge / - 2V max - sandsynligvis mindre.
Du kan derefter beregne sit arbejde punkter i tomgang. |
|
| Tilbage til toppen | |
 |
yawijaya
| 24 August 2009 19:06 Re: MOS-skifte | | |
|
| | Hej, tak mange, den sidste hjælper virkelig! Alligevel, hvad skal du gøre, hvis databladet ikke fortælle den mindste VDS, står der, at typisk er 10 eller 12,5 V, men det er højt, men ... |
|
| Tilbage til toppen | |
 |
Google AdSense

| 24 August 2009 19:06 annoncer | | |
|
|
|
|
| Tilbage til toppen | |
 |
Audioguru
| 24 August 2009 19:16 MOS skifte | | |
|
| | VDS kan være hvad som helst. Det Vgate er den, der styrer, hvor meget Mosfet tændes og hver Mosfet er anderledes. |
|
| Tilbage til toppen | |
 |
yawijaya
| 24 August 2009 19:27 Re: MOS-skifte | | |
|
| | ok, så hvis jeg gør det rigtigt, jeg har brug for at finde ud af, hvor mange Id jeg ønsker, og derefter kontrollere, om den nuværende volt-kurven for at se, hvilke vds jeg har brug for, og så kan jeg beregne til Vgate .. er det korrekt? |
|
| Tilbage til toppen | |
 |
Millwood
| 24 August 2009 20:32 Re: MOS-skifte | | |
|
| | yawijaya skrev: | | Hej, tak mange, den sidste hjælper virkelig! Alligevel, hvad skal du gøre, hvis databladet ikke fortælle den mindste VDS, står der, at typisk er 10 eller 12,5 V, men det er højt, men ... |
den mindste Vds vil afhænger af, hvor meget forvrængning du vil tolerere. mest MOSFETs er designet til at skifte programmer, og de ønsker, at deres udstyr til at være i mætning.
for lineære program (hvor du er nu), det er ikke, hvad du vil gøre. stedet, du ønsker at have rigelig plads til at kontrollere udgangsspænding, så den ikke klip. 4-5v nummer jeg forudsat at du er ganske god, selv for høj effekt applikationer og er konservativ for små signal applikationer (ligesom din).
du kan designe til højere Vds (min), men du kan ikke få nok til at retfærdiggøre den ekstra omkostninger (inefficiencyy, varmeafledning, højspænding komponenter osv.)
| Citat: | | Jeg har brug for at finde ud af, hvor mange Id jeg ønsker, og derefter kontrollere, om den nuværende volt-kurven for at se, hvilke vds jeg har brug for, og så kan jeg beregne til Vgate .. er det korrekt? |
generelt nej. for en single-ended lille signal forstærker som din, du ønsker at finde ud af hvad det værste belastning, det vil være kørsel. det ser ud som du designer en audio-forstærker, og din last er sandsynligvis en forforstærker. De har tendens til at have et minimum indgangsimpedans 470ohm og normalt meget højere end (4.7k eller højere).
så hvis du designet til at køre en 470ohm belastning (worst case scenario), du vil have din udgangsimpedans (R1) til at være noget større end den belastning. Jeg typisk design, således at R1 er 50% - 10% af belastningen. Det betyder, R1 er 220ohm eller lavere.
når du har dette, vil du fastslå gevinsten af din forstærker. Det er (R1 / / Rload) / R, hvor R er modstanden mellem kilden til MOSFET og jorden. sige, at du ønsker at opnå en gevinst på 2x, betyder det (220 / / 470) / 2x = 68ohm (ru matematik). at math indtaget en MOSFET med uendelig få det i den virkelige verden, vil vi sandsynligvis få en lavere gevinst dermed kan kræve en lavere R'er at kompensere.
indgangsimpedans er omtrent R2 / / R5. hvis du kører på et 9V jernbane og din Vd sidder på ca 7v. siden IC behov Vgs = 3-4v at åbne, så R2/R5 divider vil mildne Vd med en faktor på 2x så R2 = R5. Det betyder, at dine input impedans er 1 / 2 * R2.
Jeg plejer design mine amp at have indgangsimpedans ikke er højere end 47k og ikke lavere end 4.7k og typisk omkring 10k så R2 = R5 = 22k.
R4 er der for stabilitet, og jeg vil holde det på 1k. du kan vælge den kondensatorer for at passe til dine behov - for det meste frekvensrelaterede svar. Jeg bruger normalt 0.22u - 0.47u for C2 og 4.7u - 47u for C4.
så her er den endelige udformning.
som du kan se, det giver rimeligt gode resultater. gevinsten er lidt mindre end 2x, på grund af et ufuldkomment IC samt dæmpning på grund af R4 (i dit skematisk).
efter dette, skal du finde ud af dens frekvensgang (ac analyse) for at sikre, at a) det ikke svingning og b) det passer til dine behov.
|
|
| Tilbage til toppen | |
 |
Millwood
| 24 August 2009 20:44 MOS skifte | | |
|
| du vil opleve, at afløbet i IC ikke sidde ved 7v - i mit eksempel, det sidder på 8V - som arbejdssprog punkt er afhængig af IC's Id vs Vgs forhold.
så til forstærkning af store signal, kan klipning ikke være så symmetrisk som vi havde forventet.
Det er klart, det er ikke en stor ting for små signalforstaerkning. Men hvis du virkelig ønsker at have symmetriske klipning, kan du justere R3/R4 (i min skematisk), så Vd sidder på det ønskede niveau.
som R3 / R4 bestemmer din indgangsimpedans, behøver du ikke ønsker sin tilpasning til lavere dit input impedans. Som sådan, bør du sigte mod at øge R3 og R4 er relevant.
Du bør også forsøge at vælge en IC, der passer til dine behov i form af et ID og VDS (fordeling). Men også dens input capacitance. forsøge at sænke input capacitance (Ciss i de fleste datablad) til mindre end 220PF.
lille signal MOSFETs arbejde rigtig godt her, især superline dem fra Panasonic. IRF510 er en mellemstor Power MOSFET, men overraskende har meget lav Ciss, og det er helt billige og let tilgængelige, så jeg bruger det til en lav for enten preamp eller hovedtelefoner amp.
en bemærkelsesværdig ting ved netop denne topologi er den skævhed, stabilitet med regardes at levere jernbane. |
|
| Tilbage til toppen | |
 |