Afkobling Capacitor Placering

W

whitecollar

Guest
Hej, jeg har udviklet min første bord ved hjælp af Eagle. Jeg har en PIC 24F * serien MCU i en 64 pin TQFP. Der er 3 separate strømforsyning benene på PIC. Behøver jeg at afkoble hver enkelt? Jeg har gjort dette, men det ser meget rodet. Jeg har netop dirigeres magt spor til at forbinde dem alle til 3.3V under chip. er det dårligt? Skal jeg rute spor efter chip? Kredsløbet har en 433 MHz RF-transmitter modul i det, så jeg tror jeg skal være forsigtig med afkobling hætter osv. venligst rådgive, bord layout vedhæftet som. Pdf. Dette virker som den slags ting kun erfaring fortæller dig. Også er der nogen steder jeg kan gå til gode PCB layout tips? Tak.

Dine decouplers er ganske langt fra benene. Jeg ville bruge meget mere kobber til 3.3V - du tænder spor er meget tynd. Jeg er ikke sikker på, om Microchip give nogen layout retningslinjer - det ville være værd at tjekke. Hvis ikke, have et kig på layoutet af deres evaluering bestyrelser for de samme chips. Keith.

Jeg er enig med Keith, for afkobling hætter til at være virkelig effektive, de skal være næsten lige ved stifter af IC. Da du allerede bruger en dobbeltsidet bord layout du skal bruge VIAs fra magten skinner på hver af de ben til den anden side af brættet og montering af afkobling hætter fra Via til groundplane. Så caps vil være "under" IC på den anden side af brættet. , der vil mindske banelængde mellem kondensator og power rail. Også som Keith sagde magt jernbane / s skal være lidt tykkere ... common / standard praksis:) Cheers Dave N VK2TDN

Nogle, men ikke alle, af den Microchip datablade sige, hvad kondensatorer skal placeres og hvor. Mens de anbefaler at placere dem på toppen, som ofte ikke er praktisk muligt, uden at det spor længden bliver temmelig lang. Nedenunder ofte giver mere mening, og i dit tilfælde PCB er gratis nedenunder alligevel. Vedlagte chip er ikke en PIC, men viser, hvordan layoutet kunne se ud med 4 afkobling kondensatorer under chip, og nogle ordentlige store power tracking (denne her har flere effektniveauer skinner og en 6 lag PCB med to jord planer [som ikke er vist ], så det er lidt rodet). Keith.

Tak for råd fyre. Det eneste er det er i sidste ende vil være en produktion bord, og jeg formoder, det koster mere at have komponenter placeret på begge sider af brættet, så jeg håbede at få komponenter til den ene side. Jeg foreslår 1 af 2 muligheder. 1) Rip nogle spor og og sætte kasketter (sandsynligvis mindre end 0803) lige ved siden af power pins, og har et via lige igennem til jorden. 2) Fjern jordplan under chip og placere et stort 3.3V kobber pour der. Så bare forbinde al magt ben til kobber hæld og Connect 1 afkobling kondensator til det? Ville valgmulighed 2 være i orden, eller er der noget galt med at have et stort 3.3V pad under chippen med kun 1 afkobling cap? Masser af TQFP pakker har flere effektniveauer, pins, er der en standard måde at forbinde alle de irriterende ben uden at gøre noget rod? Mange tak for din hjælp!

Jeg ville gå efter option 1. Brug 0603 og rute de andre spor at rydde plads til dem. Det er et problem, forsøger at få gode layouts til tider med så mange power stifter (se FPGA'ere!). Mindre kondensatorer og bruge begge sider af printet er den sædvanlige løsning. Jeg har sjældent formår at lægge komponenter på blot én side. Keith.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back