Antenne Effect

R

ryusgnal

Guest
Vedhæftet er nogle noter om antenne virkning i Layout IC Design.Noterne forklarer, at for at forhindre, at antennen virkning vi nødt til at gøre en diskontinuitet i metal 1.Det betyder, at vi er nødt til at forbinde metal 1 til metal 2, og tilslut den igen til metal 1.hvordan ser jeg slutte metal 1 med metal 2 og ikke forbinde igen med metal 1?er antennen virkning stadig opstår?
Beklager, men du skal logge ind for at se denne vedhæftede fil

antenne regel kun bekymrer sig om M1 tilsluttet med gate, så længe du kan holde størrelsen af M1 små nok, for din sag, når M1 er forbundet til M2 og har ikke forbindelse til M1 igen, at der skulle være fint.
men faktisk, i CMOS-design en port er altid forbundet med en udbredelse eller en blok, ikke, hvornår sagen har beskrevet vil ske.

Ja, vil antennen virkning stadig forekomme, hvis du ikke gå tilbage til met1 eller op til met3 for den sags skyld.I løbet af plasma ætsning af metal lag, vil ioner, der indsamles af metal selv (den wafer er afholdt på jorden potentiale) og i sidste ende skade det tynde gate-oxid.Mængden af gratis (eller antallet af ioner) indsamlet afhænger af det samlede areal af metal tilsluttet en port.Lad os antage den maksimale andel af metal til gate-området er tilladt er 3000 / 1 for en given teknologi proces.Så vil du stadig overtræder reglen, hvis du kun tilslutte tre firkanter af met1 og derefter gå op til met2 og forbinde 5.000 pladser til en firkantet poly gate.Kunsten er at enten placere en "jumper" på et højere metal (et areal på mindst metal er nok!), Og derefter gå ned til den lavere metal eller til at forbinde zenerdiode til metal sti (som regel en enkelt kontakt til en p - diffusion er tilstrækkelig) til at aflede overskydende afgift.

Hope that helps!

C.

Er antenne virkning kun ske ved gaten oxid?hvor omkring afløbet og kilde?kan vi tilslutte dræn eller kilde til stort område af metal 1?

Til dato har jeg ikke kernen i enhver sigtelse induceret skade på Diffusions under wafer behandling.De potentialer, der kan forekomme, er ikke høje nok til at forårsage uoprettelige skader på Diffusions.Jeg kan stå korrigeret for teknologier <90nm, men bortset fra, at gate oxider er det svage punkt.
Hvis du har problemer, bør du altid kontakte din fab!De skal være i stand til at give nogen oplysninger, der gælder for din proces mulighed.

Hilsen,

C.

CK815 skrev:

Jeg kan stå korrigeret for teknologier <90nm.

Du kan ikke ignorere antenne virkning for porte!Mit indlæg var at henvise til Diffusions.Så generelt kan jeg ikke se nogen fare for Diffusions af minimal transistorer i disse tech knudepunkter.Hvad du har, er dybest set en diode struktur, som substrat for wafer er holdt på et potentiale (normalt jorden) i løbet af ætsning.Gate-oxid er påvirket, fordi det er meget tynd og derfor ikke kan modstå afgifter, som kan ophobes i løbet af ætsning.

Hope that helps!

C.

hej
hvis u tilslutter metal 1 m2 derefter m2 til poly.Hvis m2 kort derefter vil undgå antenne effekt
tanken om at bruge metal jumber er under fremstilling af lange metal, det vil ikke være forbundet med poly af Ising højere metal i mellem.Den topniveau metal vil fabrikere senere kun & det skal være tæt på poly også
Jeg tror nu du r klar
hilsen
analayout

Hej venner,

Jeg har altid haft en meget underlig tvivl om antenne virkning.

Hvad jeg har forstået, er "antenne Regler begrænse metal-området, der kan tilsluttes sikkert til en gate".

Nu, hvis jeg delt det metal, 1, fordi området var mere, og tage vias til metal 2, og vi igen bringe tilbage den forbindelse til metal 1 med et andet via denne måde er vi dividere den samlede metal-området i tre dele sige A1, A2 , A3.Min tvivl er, når den endelige connectin er, må den samlede afgift akkumulerede individuelt af a1, a2 og a3 vil tilføje op og forårsage skade på porten oxid.Så hvordan skal vi undgå oxid bryde ned???

Tak

hej
antennen effekt, der sker i løbet af ætsning proces
se, om u gjort a1 a2 a3
i løbet af mi etch større A1 området er ikke at få kontakt med poly BCZ A2-området er endnu ikke oprettet
durig a2 ætsning det er kontakt med poly med kort afstand kun det er derfor, vi kan
undgå det store område
Jeg tror i m2 ething gratis vil skabe på M1 snarere end som r at få kontakt med m2
ih dette tilfælde a1 har ingen effekt bcs løbet a2 ætsning gate kontakt er som følger
a2 a3 poly så det ikke vil medføre antenne EFECT
håber, at NW ur klar
hilsen
analaout

Korrekt, charge vil kun ophobes på metallag at være ætset, da dette er det metal være i direkte kontakt med plasmaet.Jeg forstår din bekymring for de små metal-området jumering f.eks.metal1.Men hvad der er vigtigt er det område af metal direkte udsat for plasma!Så hvis du bruger en lille met2 jumper at undgå antenne virkning på met1, du er på den sikre side.

Hilsen,

C.

CK815 skrev:

Så hvis du bruger en lille met2 jumper at undgå antenne virkning på met1, du er på den sikre side.

hvis m2 areal er mere end den grænse, det vil medføre antenne virkning
daværende tidspunkt u skal bruge små m3 jumber
hilsen
analayout

Hej venner,
Jeg har brug for Antenna Theory and Design bog af professor Warren L. Stutzman og Gary A. Thiele

Behage sende mig linket, hvorfra jeg kan downloade denne bog.

Eller selv om denne bog til rådighed kan du sende linket
Microstrip Antenna Design (ARTECH House Microwave Library
af KC Gupta (Editor), Abdelaziz Benalla (Editor)
ISBN-10: 0890061807

Jeg er meget ny i dette felt af Antenna Design, kan du foreslå mig Hvordan kan jeg blive fremragende antenne Designer.Hilsen
Karthik

Jeg kan se er der stadig en del forvirring omkring antennen virkning.Lad os prøve et eksempel:
Dit design reglerne, at den maksimale andel af en given metallag til gate-poly er 3000 / 1.Forudsat at vi har en minimal gate forbundet med en meget lang metal1 spor, der overstiger dette forhold, kan vi løse dette problem ved at jumpering metal1 på metal2 med kun et kort spor på met2.Hvis vi ville "jumper" den metal1 spor med en anden lang metal2 spor, som også overskrider vores max ratio for 3000 / 1 (met/poly- gate) vi igen overtræder reglen.Størrelsen af afgift akkumuleret i løbet af en etch skridt alene afhænger af det område af metal direkte udsat for plasma.Det betyder ikke noget, hvis vi har 1000's af kvadrater af metal tilsluttet vores jumper på lavere metal lag!

Jeg håber, der giver dig et bedre billede.

Hilsen,

C.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back