Bedste måde at modulere seriel data over DC power line

G

Gandalf_Sr

Guest
Jeg vil gerne have 2 PICs kommunikere med hinanden over en DC højspændingsledning, der kører på 12V og måske regnskabsmæssige 10A.Det vil være drivkræfterne motorer så der vil mig noget støj.Max afstand er sandsynligvis på omkring 50 mio.Den vedhæftede fil viser den grundlæggende tilgang, men jeg er ikke sikker på hvordan man bedst griber sætte data på højspændingsledning.

Hvad jeg har læst indtil nu vist, at en frekvens på 1 MHz er forholdsvis nemt at filtrere on / off de højspændingsledning, men datahastighed på I2C, SPI er ikke så høj, ville det varierer, og jeg kan ikke bare skubbe serielle data på højspændingsledning, eller kan jeg?

Hvis jeg har brug for nogle slags graduering, hvor omkring PSK eller sådan noget?

Nogen gerne chip ind med forslag?

Andre Info
Dataene skal bi-directional, vil der altid kun være 1 master og 1 slave - en i hver ende, vil der kun være 1 signal wire - Jeg tænker på at sende data og magt over coax med ve og signal om den indre leder.
Mængden af data er forholdsvis lavt, så er jeg parat til at tilføje en masse paritet, flere transmission og kvittering osv. for at få pålidelige comms.
Beklager, men du skal login for at se denne tilslutningskrav

Regnskabsmæssig 10A over co-ax lyder en smule risikabelt, kernen wire er godt isoleret og kan ikke sprede varmen let, kan du få en smelte-down, medmindre det er virkelig svære kabel.

En bedre løsning, hvis det kan gøres er at bruge co-ax at bære signalet og bruge en ledning til at bære magt, kan du bruge co-ax skærmen som gengæld for begge.

Jeg har noget lignende planlagt her, men intet reelt bygget endnu.Jeg har brug for at kontrollere 15 værelse lys, så alle kan være tændt, slukket eller nedtonet, fra et centralt felt.Mit hus er LED lys, som løber fra en 12V forsyning.Min ide er at afbryde forsyningen kortvarigt med serielle data, sandsynligvis på 1200 bauds.Hver modtager vil uddrag sit udbud fra det kommende 12V, men har en lokal reservoir for at holde magten op, mens de data bliver sendt og vil igen PWM kontrol LED strøm.Hver modtager vil reagere på en individuel adresse sendes i data.

De eneste problemer jeg forudse at tilpasse denne idé til dit system ville være vanskeligt at arbejde bi-retningsbestemt, og at 10A er en masse strøm til puls hurtigt.

Brian.

Det lokke jeg tænker på at bruge er let i stand til at bære 10A, ved 12 V DC, der er kun 120 W.Det har den fordel, at jævnstrøm støj og signalet om coax center vil blive screenet af coax skjold.

Med en af de protokoller, der støttes af PIC familien vil gøre det muligt bi-directional data, der skal videregives.

Hvis dit hus har en konstant belastning fra LED lys så data om magten samtidig vil sandsynligvis være temmelig ligetil.

Oprindelige spørgsmål står stadig, forslag til, hvordan man modulere data på DC linje stadig velkommen.

Ted

Du har allerede betragtes graduering.Det er klart den regelmæssige vejen for nogen form for powerline kommunikation.Du har to muligheder:
- Brug en af de eksisterende powerline modem chips henholdsvis chipsæt, der er tilgængelig fra forskellige leverandører
- At udforme en grundlæggende bidirektional modem på egen hånd, fx anvendelse af FSK

Du har ikke fortalt os datahastighed du vil bruge.Hvis det er lavt, kan du sikkert bruge audio toner med enten DTMF eller dit eget 'hjem brygge "protokol.De er temmelig let at producere og afsløre i software og du kunne par til magten linje med en lille signal transformator og serier kondensator tværs fødeledningen.Alternativt kan du emulere en IR protokol som RC5 og puls er det luftfartsselskab hele linjer.

Hvis du har brug for noget hurtigere, ville jeg være tilbøjelig til at bruge en moduleret RF carrier, men på en højere frekvens end 1MHz, muligvis på 433MHz, hvor billigt transceiver moduler er stor.De isolerende filter ville være meget mindre, og alle data handshaking er taget sig af for dig.Dybest set, du har en "data i" og en "data ud" pin i hver ende.

Brian.

Hvis du tager et kig på de eksisterende powerline kommunikation, som f.eks X10, LonWorks, EIB / KNX, BACnet, du vil finde et stort udvalg af klar til brug løsninger, herunder single-chip modems, medier koblinger og fuldstændige moduler.

Design en ny metode fra bunden eller anvender en evt upassende teknik fra et andet felt (nogle forslag af denne art er allerede gjort, efter min mening) bringer en vis chance for at re-opfinde hjulet eller (afhængig af dine kvalifikationer), selv genopfinder pladsen hjulet.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back