bred tuning vifte VCO problem

G

gggould

Guest
Hej alle, jeg designe en VCO med varactor og skifte kasket til at dække 800MHz bred. Men jeg synes, at VCO gain og amplitude variationer er store problemer. Både Kvco og output amplitude øges med driftsfrekvens ... Enhver tips eller råd? Mange tak ...

Din bedste chance ville være at tilføje en AGC løkke. Mål udgangsspændingen efter en buffer forstærker og bruge det til at skifte bias på oscillator transistor. En anden ting for den til at kontrollere ville være en attenuator.

Du kan bruge ** flere ** de varactor, et sted i nærheden af BJT-E, nogle ganske nær BJT-B, og du bør omhyggeligt design bufferen i de arbejdende band, også tilføje en AGC løkke.

Tak for alle jeres tilbagemeldinger ... Men jeg ved stadig ikke hvordan man får en mere konstant Kvco. Lige nu Kvco ved høje band (~ 4GHz) er næsten 1,7 gange Kvco ved lave bånd (~ 3 GHz). Hej IICCEE, jeg ikke helt forstår, hvad du mener. Kan du forklare konceptet lidt mere? Lige nu er jeg placere et par back-to-back varactor mellem tværs koblet BJT-C til finjustering. Desuden er der noget, jeg skulle kigge på, mens værdige dem buffer (emitter tilhænger)? Jeg ved kun, jeg kom til at kontrollere parasitære hætter. Tak igen!

Jeg mener ikke kun lade varactor mellem tværs koblet BJT-C til finjustering, men også copuled fra BJT-E.and at bruge mere end to varactor. (Som mini-kredsløb produkt), og også du kan bruge ADS designer guide til at gøre dette, og lave nogle ændringer til din ansøgning.

Din VCO er tunet mere end omkring 23% frekvensområde (800 MHz/3.5 GHz). En ændring af VCO følsomhed Kvco på 1,7 er ikke usædvanligt i en så stor frekvens tuning rækkevidde. Og ændring af udgangseffekt, som oscillator Q ændringer under tuning. Hvilke varacor diode bruger du? Hvor stor ændring af tuning spænding der kræves for 800 MHz tuning? Hvad er ændringen i udgangseffekt?

Tak, IICCEE. Nu fik jeg det. Jeg bruger NMOS i N_well varactor med 0,3 ~ 2.5V Vtune. "VCO" (ikke buffer) output skifter fra 0,4 Vpp til 0,7 Vpp. Gee, det Kvco ændringen er virkelig en stor hovedpine for mig. Hvordan kan jeg designe loop filter til at kompensere for den Kvco variation. Desuden er + - 20% varactor proces variation (hvilket vil medføre omkring 300 MHz skift) også pisse mig af ...

For så vidt angår tuning følsomhed går har du to muligheder. Den ene er at gøre løkken parametre bred nok til at være stabil med alle værdier. Den anden er at lave en kompensation kredsløb, som sænker eller hæver loop forstærkning i den lave eller høje ende. Dette kan gøres med en spændingsdeler med serie dioder og modstande i shunt stien. Det kan også gøres med diode-modstand netværk i feedback af en op amp.

hvad med at bruge grove indstilling til at kompensere processen Temp variation?

Ikke sikker på præcis, hvad din frekvensområde. Jeg har prøvet at designe VCOs for omkring 3 GHz, og det er ikke nemt. Hvis det er en enkeltstående design, overveje at købe en kommerciel én. Hvis du har brug for at linearisere din tuning Sørg for at du bruger en hyper brat varactor. Du nævnte du skifter kondensatorer til at dække området i bands? Det vil garantere din Kvco vil ændre sig. En bedre selvom dyrere metode er at skifte i to eller tre VCOs til at dække hele spektret. Regelmæssig SCHOTTKY dioder kan opnå dette let om PIN-dioder vil have lavere tab og give højere output. Hvis du ønsker at linearisere det Kvco, fordi du er bekymret for stabiliteten i det loop, ikke. En Kvco størrelsesordenen 1,7 er ikke dårligt. Pick medianen Kvco og design dit loop filter til 56 grader margin på median og du vil opdage at du er formentlig stadig bedre end 45 grader margin på enten ekstrem.

En af løsningerne er at bruge 2 eller 3 MOS varactors parallelt med forskellige påvirke point. Dette vil hjælpe dig til at have en lineær C-Vtune (eller faktisk du har brug for lineær freq-Vtune) karakteristisk for MOS varactor tank. Der er flere topologier til dette spørgsmål, kan du tjekke nogle patenter. Jeg var desinging en sådan VCO til 2,45 GHz ISM-båndet, kan du finde nogle af tallene i vedhæftede.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back