Brug TIP41C at tænde og slukke Motor

A

AnimaSolo

Guest
Jeg er ny til motorer så her er mit spørgsmål: Strømforsyning: 12V 4.5A Battery Motorstrøm = 2.5A Transistor: TIP41C Her er kredsløbsdiagrammet: http://img839.imageshack.us/img839/9871/tip41c. jpg Jeg vil bare at teste om 12V forsyning kan tænde TIP41C transistoren. Når jeg tænder på afbryderen, transistoren bliver rigtig varm (ondt min finger, når jeg rørte ved det: oops :), og motoren bliver meget langsomt. Problemet er her, fordi bunden strømmen ikke er tilstrækkelig til fuldt tænde TIP41C transistor og dermed motoren ikke nok strøm til at rotere med den maksimale hastighed? Og er, at mængden af ​​varme normal? Da det blev varmt jeg straks slukket for strømmen. Transistor Datablad: * SRY at fyre bt at kopiere og indsætte links, det gør jeg ikke hv nok indlæg tæller til at sætte dem: (

Dit kredsløb giver ikke mening. Ignorerer den kendsgerning, at basen modstanden vil ikke levere nok basen strøm at tænde transistoren ON med 2.5A, hvis du har en omskifter i serie med motoren, hvorfor gider med en transistor på alle? Keith

Jeg vil bare for at teste om jeg kan tænde transistoren det er alt. Den fuldstændige kredsløb vil omfatte en optokobler som vil blive forbundet til en microcontroller stift, og dens udgang til motoren strømforsyningen og bunden af ​​TIP41C. Ja, jeg kender i øjeblikket, vil 1k ohm modstand ikke levere nok strøm til TIP41C basen, da jeg beregnet jeg har brug for omkring 50-100ohms, men jeg har ikke den med mig i øjeblikket, så jeg testet med en 1k ohm. Jeg er mere bekymret for varmen af ​​transistoren. Er det normalt? Eller er det, fordi transistoren ikke er helt tændt, der får det til at være ekstra varm. EDIT: Jeg indså, at det er dumt at Switcher er i serie med motoren, jeg skiftede diagrammet allerede.

Du har ret - fordi basen modstanden er for høj transistoren ikke tænder ordentligt, og det meste af magten ender i transistoren ikke motoren. Du har sikkert ret i den slags modstand værdi, du har brug for, men du kan finde din driverkredsløb kan ikke levere nok strøm til basen. I så fald vil du nødt til at tilføje en ekstra transistor. Keith [color = "Silver"] [size = 1] ---------- Indlæg tilføjes 07:15 ---------- Forrige post var på 07:13 ---- ------ [/size] [/color] Af den måde, er det normalt at sætte en modstand over base-emitter for at hjælpe transistor slukker, når kontakten er åben. Keith

Okay jeg vil prøve det. Tak belastninger [color = "Silver"] [size = 1] ---------- Indlæg tilføjes 13:21 ---------- Forrige post var på 13:18. - -------- [/size] [/color] Men hvorfor vil ikke køre kredsløbet kunne levere strøm nok?

Du har ikke gjort det klart, hvor transistoren basen drevet vil komme fra, men du skal måske 100mA. En mikrocontroller stift vil ikke være i stand til at levere denne. Keith

Dette ville være, hvad jeg planlægger at gøre, når jeg får mine dele:
tip41c.jpg

To mulige problemer. Den optokobler output sandsynligvis ikke vil være i stand til at levere nok basen nuværende og selv hvis det kunne, ville den nuværende overførsel forholdet mellem optokobler formentlig brug for mere LED strøm, end mikro kunne levere. Jeg er ret sikker på du får brug for en ekstra transistor. Det behøver ikke at være stor - blot at forsyne basisstrøm. Keith

Hvad hvis jeg skulle bytte den TIP41C for TIP102, en Darlington par transistor. Datablad: Jeg er ikke sikker, hvis jeg læser databladet korrekt, men jeg ville kun behøver ca 6mA at tænde transistoren til at tillade 3A. (Jeg læste dette fra VCE (SAT) del af datablad) Bare vil være sikker på, før jeg går køber komponenter, det er en lang køretur fra hvor jeg bor: (

Ja, ville en Darlington være fint. Hvis du har to NPN transistorer kan du lave din egen Darlington-konfiguration uden at skulle købe TIP102. Jeg tror, ​​du har brug for at kigge på postordre :) Keith.

Hej .. Tak for din hjælp. Jeg har formået at tænde og slukke min motor allerede anvender TIP102 transistoren.

Hehe tak, de skulle lige som bare afprf8ves i pnuelm Ja jeg konstruerer alle mine mf8nstre selv, jeg har syet siden jeg var helt lille se5 det er lidt en hobby

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back