Clapp Oscillator Hjælp

G

geex

Guest
Hej,

Jeg er overvejende en digital design fyr.Men for et nyere arbejde, er jeg forpligtet til at designe en Clapp oscillaotr at operere på omkring 50MHz.Gives nedenfor, er et øjebliksbillede af kredsløbet.Jeg er i tvivl om, hvordan man kan simulere dette kredsløb og jeg formoder dette kredsløb
doesnt wrk som jeg antages, ville det også.Er der noget jeg mangler.Jeg har en forbigående simulation og kørte det til 200ns og jeg dont kende hvad output bølgeformer angiver.

Kunne nogle en kaste lidt lys i tis henvisning.

Tak
Geex
Beklager, men du skal login for at se denne tilslutningskrav

Kilden node af din transistor har ingen dc forbindelse til jorden (via modstand).
Derfor ingen bias drain nuværende er muligt.

Faktisk er det ikke sagen.Dette er, hvad jeg havde bare en 1K res til jorden.Det netop inducerer en lille (på sigt på ZV) i net6 node.Er der noget andet jeg savnede og desuden ville det være dejligt hvis nogen kunne fortælle mig, hvordan simuleringer at finde oscillationerne og den hyppighed, der skal gøres.Dette er, hvad jeg havde.

Spørgsmål: På hvilket punkt gør du måle / simulere signal?

Tip:
Hvis du vil starte svingninger kan det være nødvendigt enten at indskyde en kort aktuelle puls i kredsløb eller - alternativt - det kan være tilstrækkeligt til at afsætte en indledende spænding på nogle mV til en af kondensatorer.

Hvis dette ikke hjælper bør du tjekke sløjfen vinde via AC analyser.Tilføjes efter 7 minutter:

Lagt efter 24 minutter:Jeg glemte at nævne, at en stor modstand er nødvendig mellem gate og jorden med henblik på at fastlægge en ren gate potentiale.

Hej,

Tak for det svar, jeg målte det på netto 06 og net030 (hvis du kan referere tilbage til det skematiske).Jeg tror jeg mangler på at få målinger for parametrene højre.Jeg ved du det ved at tage hensyn til gm af transistorer.Men jeg er ikke sikker på, hvis jeg gør det på den rigtige måde.Kender du en equiation i forbindelse med GM direkte, så jeg kan plug i værdier og se om det virker?

Tak

Anbefaling: Slut gate med en 1Megohm modstand til jord og udføre en DC-analyse ved at variere kilde modstand Rs.Som et resultat kan du vælge en ordentlig drain nuværende og den tilsvarende værdi for Rs.

Derefter kan du simulere overførsel kurve af MOSFET (med en tuning spænding ved gaten) og tjekke transconductance g på ordentlig drain nuværende.

Dette skulle hjælpe dig

Jeg personligt foretrækker denne variant som tillader mindre L med højere Q, der skal anvendes.Dette vil resultere i lavere fase støj.

L2 er ikke nødvendigt, men det giver en renere sinusbølge.
Du er muligvis nødt til at sænke R2 at få det til at starte op pålideligt.

wow.Tak!Dette bør hjælpe.Hvad nu, dette er hvad jeg har.Jeg fik oscillationerne gang, men vibrationsamplitude er en hvilken slags generer mig.Anyways, jeg er høvlemaskiner om at erstatte de nuværende kilde (IDC) med en FET.Så dets kan bygges.

Tak for din hjælp. [/ Img]

Tak for din hjælp fyrene.Jeg fik oscillationerne kører.Jeg har tvivl om den AC simuleringer.Når jeg kører en AC simulation gennem en god rækkevidde og observere netredskaber mellem inductor n kondensator og nettoændringer som danner spænding adskillelsesstolpen (netto trykke på kondensator til kilden til transistor), hvad der skal observere.Når jeg ser dem, jeg ser for AC størrelsesorden og fase.Ikke meget fortrolig med oscillator teori, jeg er ikke sikker på, hvad de kan forvente, når jeg ser disse simuleringer i disse redskaber specifikt.
Nogen idéer?

Tak
--
Geex

Når du udfører en ac simulering - hvad er din motivation for at gøre det?
Det giver kun mening, hvis du forventer noget, og hvis resultaterne kan bekræfte teoretiske beregninger.Ellers er det spild af tid.

Jeg vil gerne vil vide og se fase ændringer at en netto gennemgår mens oscillator er i stabil tilstand.Det sandsynligvis giver mening at sige den fase er korrekt.ellers ville vi ikke være at få en oscillation i første omgang overhovedet.Men blot for en bedre klarhed og forståelse ville det være dejligt at vide, de forskellige fase og et omfang ændringer, at en række redskaber i kredsløbet gennemgår.

--
Geex

geex wrote:

Jeg vil gerne vil vide og se fase ændringer at en netto gennemgår mens oscillator er i stabil tilstand.
Det sandsynligvis giver mening at sige den fase er korrekt.
ellers ville vi ikke være at få en oscillation i første omgang overhovedet.
Men blot for en bedre klarhed og forståelse ville det være dejligt at vide, de forskellige fase og et omfang ændringer, at en række redskaber i kredsløbet gennemgår.

--

Geex

Ah!Sorry for at være upræcis.Jeg hellere have at se nogle "størrelsesorden n fase ændringer", men jeg er ikke sikker på, hvordan man kan se dem.Typisk, når jeg opbygge denne oscillator (i hardware), jeg kan teste det ved at koble det til et spektrum analysator.Er der en måde jeg kan se bølgeformer kommer ud fra et spektrum analysator (den mag n fase formentlig med en vis støj characteristcs for) ved at køre nogle simulationer (Jeg bruger den DF 2 værktøjskasse i kadencen).

Jeg forsøgte at finde nogle hjælpe online og kan konstatere, at gøre en PSS (periodisk steady state) og pnoise simulation vil hjælpe os med at finde den støj karakteristika af en oscillator.Er der noget andet???

Reg.
G

geex wrote:

...
Jeg hellere have at se nogle "størrelsesorden n fase ændringer", men jeg er ikke sikker på, hvordan man kan se dem.
....

Er der en måde jeg kan se bølgeformer kommer ud fra et spektrum analysator (den mag n fase formentlig med en vis støj characteristcs for) ved at køre nogle simulationer.

Jeg forsøgte at finde nogle hjælpe online og kan konstatere, at gøre en PSS (periodisk steady state) og pnoise simulation vil hjælpe os med at finde den støj karakteristika af en oscillator.
Er der noget andet???

Ja, jeg ønsker at se noget i frekvens domæne.

Jeg talte om støj, fordi jeg gør nogle skrive op på dette og som en del af støj analyse jeg var nødt til at gøre nogle PSS n pnoise Sims.

Og faktisk er jeg forvirret, hvis jeg får det forkerte her.Dont vi ser en klokke-formet kurve (med freq. På X-aksen), når vi tilslutter sige en OSC til spektral analysatoren.

Sådan noget ...Se vedlagte img

geex wrote:

Ja, jeg ønsker at se noget i frekvens domæne.

.........................

Og faktisk er jeg forvirret, hvis jeg får det forkerte her.
Dont vi ser en klokke-formet kurve (med freq. På X-aksen), når vi tilslutter sige en OSC til spektral analysatoren.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back