Data bus 5V / 3.3V oversættelse

G

guysk

Guest
Jeg søger efter den bedste måde at interface en 3.3V til 5V 8 bit data I / O data bus sammen.Både 3.3V side og 5V side kan input eller output i farten.I øjeblikket bruger en 74VHCT245 med en retning udvælgelse benet, men de ekstra overhead i hvordan og som kontrollerer denne linje er ikke let opnåeligt.Er der en problemfri løsning, at jeg endnu ikke har afsløret, eller er der en kreativ måde at gennemføre dette med så lidt overhead som muligt

bruge CBT (D) familie fra TI eller quickswitch familie fra IDT.

http://www-s.ti.com/sc/psheets/scda003b/scda003b.pdf

http://www.idt.com/docs/AN_11.pdf

Check Logic Level oversætter fra Maxim:

http://para.maxim-ic.com/compare.asp?Fam=bidirtranslators&Tree=Interface&HP=Interface.cfm&ln =

Jeg har lige gennemført IDT quickswtich data bus på en kreds.Det er enkelt og elegant.

Edaedaeda

IMO er der ikke en universel måde at oversætte mellem 3.3V og 5V.

1.Hvis begge parter er TTL, og 3V side accepterer 5V om input derefter ingen oversættelse er nødvendig.

2.Hvis begge parter er TTL, og 3V side ikke acceptere 5V på råmaterialer derefter analog skifte drevet af en diode er en bekvem løsning.

3.Hvis 5V side er CMOS så der er behov for at bruge en oversætter (f.eks ALVC164245).

andre spørgsmål, der skal overvejes, er:
- Effekt op sekvens
- Hastighed
- Løbende træffes af input, når signal ikke når strømforsyningen

National Semiconductor har en række TTL, der har
5 V og
3 V (to udbud), som er specielt til dette formål.

Hej,

Hvis du ønsker at bruge IDT quickswitch som 5V <-> 3.3V oversættelse,
kan du glemme AN_11 fra IDT.Det er forkert!
Ifølge kredsløbene test, udgangsspænding er ikke, hvad de sagde.

Af den måde, xilinx giver en måde at bruge IDT quickswitch.

I denne ansøgning note (http://www.xilinx.com/xapp/xapp646.pdf),
det bruger quickswitch som 5V <-> 3.3V PCI.

IMO kredsløbet er beskrevet i AN_11 er OK.Jeg har en gammel QualitySemiconductor bogen, og der er inkluderet AN_11A, men med en fejl: Der mangler en påvirke modstand, uden at dette modstand ville arbejde uforudsigeligt.

Der kan være en anden sag.Hvis 3V skifte anvendes så er det bestå en spænding Doubler for styreapparatets en gate.

Under alle omstændigheder tak for Xilinx AppNote.

Jeg tror, at den nemmeste og billigste måde er det brugen af Philips BSN20 N-kanal ekstraudstyr mode felt-effekt transistor.i Logic niveau oversætter ansøgning.For nogen tid siden jeg har lignende problem og enkel transistorer ideelt løst problemet.
hilsen

KamW

KamW wrote:

Jeg tror, at den nemmeste og billigste måde er det brugen af Philips BSN20 N-kanal ekstraudstyr mode felt-effekt transistor.
i Logic niveau oversætter ansøgning.
For nogen tid siden jeg har lignende problem og enkel transistorer ideelt løst problemet.

hilsenKamW

1.Tråden startede med data bus (omtalt 245 foreslår 8bits), så jeg tror ikke, at bruge disrete elementer er den billigste måde.

2.Kredsløbet kan forårsage et problem (den ene fra Xilinx såvel).N-MOSFET vil cutoff nogen spænding højere end en gate potentiale (Vdd) minus VGSth.BSN20 har VGSth (max) 3.5V!Det er usless.Lad os antage, at VDD er 3.135V (3.3V 5%) og VGSthmax er 1.1V.(Så indgående 5V vil blive cutoff til 2.035V. Er det ikke længere TTL kompatibelt (mindre end krævet 2.4V).

3.Jeg forventer et andet problem med Xilinx kredsløb.Det ville forekomme, hvis en "clamp udbuddet er større end en forvard spænding på en iboende diode inde i Swith.Problemer vil starte med øget strømforbrug og kan slutte af med en fiasko.

Philips producerer også en chip, der hævder at gøre spænding omstilling (Jeg håber det virker,
vil jeg bare sige det i design jeg arbejder på).Den del er GTL2002 og er kun 2 bit, men de også gøre større versioner.Den oprindelige hensigt er for I2C bus plan konvertering, men de har en app note, der forklarer den generelle anvendelse.

Hal

For blot kredsløb yo kan bruge en simpel modstand for tilpasse niveauer.Jeg bruger dette for at tilpasse en TI MSP430 USART til en MAX232.Den høje logik niveau i 3.3 er nok til TTL højt niveau.Den clamp dioder af CI's, at arbejdet i 3.3 V beskytte indgange.En resitor af 1K er tilstrækkelig.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back