designe et OP AMP med komplementære push pull driver?

B

bobcat1

Guest
Hej Alle Jeg vil gerne designe en simpel nuværende boster OP AMP med komplementære push pull chauffør, der kan arbejde fra en enkelt levering (obligatorisk) Det skal køre op til 150 mA, så 2N3904 & 2N3906 skal fungere bedst som en supplerende peir i design Kredsløbet bør arbejde fra +9 V og har en gevinst på 5 V / V-max, skal OP AMP være LM358 eller kompatibelt samlet levering IC. Jeg ville sætte pris på enhver form for hjælp og vejledning Tak Bobi

Den lousy gamle LM358 har 3% af crossover forvrængning, fordi det var den første lavt strømforbrug opamp, og de elimineret bias på dens output transistorer til at reducere sin nuværende. Også dens respose undlader ovenstående kun 2 kHz. Enhver opamp (selv de gode) vil operere med en enkelt levering, hvis dens indgang er partisk nær halvdelen af ​​forsyningsspændingen. Jeg ville bruge en støjsvag, meget lav forvrængning, stor båndbredde og billig TL071 lyd opamp. Den TL072 er en dobbelt, og TL074 er en quad.

Der er en masse af elektroniske applikationer, der ikke kræver lav THD og lyd eller endnu højere fuld kraft båndbredde. Således LM358 stadig tjener det formål. Desværre er der ikke specifikationerne er givet til føreren. Men jeg er enig i, at en enkelt ydelse specifikation er meningsløs, hvis du ikke fortæller det krævede minimum AMD maksimal udgangsspænding. Hertil kommer, at jeg ikke forstår "5V / V max" gevinst specifikationer i tilknytning til en aktuel booster.

HI Sorry for savner forståelse Jeg leder efter en billig løsning, der involverede OP AMP og en chauffør, der kan arbejde med singl levere Designet kan have lave omkostninger OP AMP - den LM358 var bare et eksempel. Den amplifire skal have gevinst af 5 Se vedlagte skematiske - Jeg har brug for det samme, men arbejder ud fra en samlet levering Kan du hjælpe please? Thanks Bobi

Din (a) push-pull udgangstrin har ingen bias for output-transistorerne, så de forbliver slukket for plus og minus 0.7V af output swing skabe horrible crossover forvrængning. Hvis opamp er meget hurtigt (men LM358 er meget langsom) så negativ feedback fra output til input af opmp vil reducere nogle af forvrængning. De 470 ohm modstand er bare spild af spænding swing. Din (b), push-pull udgang scenen igen har ingen bias for output-transistorer men den opamp af sig selv kan køre lasten igennem de 220 ohm modstand, indtil signalet svinge op omkring plus og minus 0.7V, når output transistorer begynde at arbejde. den opam gevinst ændrer drastisk mellem de høje vinde, når den forsøger at køre lasten og den lave gevinst, når det kører output transistorer som forårsager mærkbar forvrængning, især med den meget langsomme LM358 opamp. En enkelt TL072 dobbelt lav støj, meget lav forvrængning stor båndbredde opamp koster $ 0,56 USA på Digikey dag. En elendig gammel LM358 omkostninger øre mindre. Det er nemt at forudindtagethed en opamp med halvdelen af ​​den forsyningsspænding i en enkelt polaritet levere forstærker sådan her:

Hvis du skriver GND for V-, du har samlet levering. Jeg gætter på, du også vide, hvordan du tilføjer de to modstanden tilbagemeldinger netværk til at indstille en gevinst på 5. Men føreren kan være ude af stand til at opnå en krævede minimum udgangsspænding, desværre er det ikke specificeret. Audioguru er dybest set rigtigt med hensyn til crossover forvrængning problemet med et klasse B udgangstrin. Når man kører denne udgang scenen med en LM358, du har to klasse B trin kaskader, yderligere at øge crossover fordrejninger. Men som sagt, det kan stadig være tilstrækkelig til nogle programmer, en servomotor driver f.eks.

Bobcat, Hvad er dette kredsløb kørsel og over, hvad spektrum af frekvenser? Hvis det er en audio-forstærker køre en 8 ohm højttaler så vil det lyde forfærdeligt og vil have lav udgangseffekt.

Hej Tak for din replay Kredsløbet skal køre et 1:1 transformer med et signal om 81,952 KHz og et 9V PTP signal. kredsløb forvrængning bør holdes på mindre end 1%. Kilden er en synd bølge DDS generator (AD9850) med 200mV/ptp output Jeg leder efter en grundlæggende skematiske (i ethvert format), der kan simuleted bruger SPICE program Takket Bobi

Hej Bobcat, Du skal bruge en spænding gevinst på 9V/0.2V = 45. Men med en lav forsyningsspænding de elendige gamle LM324 eller LM358 har en spænding gevinst ved 85khz på omkring 6 da vil have nogen ekstra gevinst at reducere forvrængning. På 85kHz sin max output er kun 1.25V pp. En rimelig god opamp som OPA134 vil have en spænding gevinst på omkring 105 på 85kHz, så det kan have en lidt negativ feedback. Udgangsniveauet kan være næsten på forsyningsspændingen. Du skal skævhed output transistorer med en Vbe multiplikator transistor til at reducere deres crossover forvrængning.

Hej Ja du har ret - det LM358 har lav vinde @ 85KHz, og jeg vil erstatte det. Kan du uploade et skematisk diargam, der viser dit forslag? Alle de bedste Bobi

Den fordrejning spec præciserer, at en klasse B-sluttrin ikke anbefales (i det mindste, ville det kræve stor sløjfe gevinst at reducere crossover forvrængninger under 1% niveau). Giver en GBW på 10 MHz, og mere kan også opnå den tilsigtede specifikation med en klasse B udgangstrin.
Du bliver nødt til at skævhed output transistorer med en Vbe multiplikator transistor til at reducere deres crossover forvrængning.
Right, hvis sluttrinnet skal drives klasse AB. Men dette indebærer også emitter modstande for at forhindre termisk runaway af diskrete output transistorer og mindst en aktuel kilde. Således Jeg spekulerer på, hvis en integreret audio-forstærker eller magt OP ville gøre arbejdet med en mindre indsats.

[Quote = bobcat1] Kan du uploade et skematisk diargam, der viser dit forslag [/quote] Det er meget simpelt, og du kan gøre det:? 1) Gælder opamp. 2) Vbe multiplikator. 3) Gratis emitter-tilhængere med emitter modstande. 4) Samlet negativ feedback.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back