Enkel op / ned 0-10V rampe generator

L

lsuphysmn

Guest
Jeg vil gerne tænde og slukke en høj spænding (HV) strømforsyning med op og ned rampe generatorer. HV Strømforsyningen kan styres med et 0-10Vdc indgang, som lineært giver 0 til max output. Her er ideen: Når du tænder "på" HV strømforsyningen, vil en langsom 0-10V rampe producere en tilsvarende 0 - max HV output. Ved drejning "OFF" HV strømforsyningen, vil 10V input være langsomt rampet ned til 0, således HV output vil tilsvarende rampe ned til nul. Off side jeg tænker en simpel op-amp integratorkredsløb, at afgifter / udledninger en kondensator kunne give en lineær spænding rampe. Ideelt set vil dette være et enkelt tryk-knap (tænd / sluk skift) operation. Rampe satser (0-10V input) ville være i størrelsesordenen af ​​1V/min. Jeg ville være interesseret i nogen andre forslag.

Du kan bare bruge en RC, hvis du ikke har brug for en lineær rampe. Det handler om den billigste måde at gå.

Selvfølgelig er dette kan gøres med en integrator plus limiter-kredsløb. I betragtning af de store tidskonstanter, en lille gP med en DAC eller PWM analoge udgang er sandsynligvis en ny alternativ.

Linearitet er bestemt ikke et krav. Det vigtigste spørgsmål er at justere HV langsomt op og ned. I øjeblikket professoren har en Grad studerende, der bliver en pulje manuelt hver 6 sekunder for at ændre spænding med 100, indtil den når maksimum på opstart og nul på strømmen ned.

Jeg tror, ​​vil linearitet ikke ondt. Ved hjælp af et simpelt RC lavpas resulterer i en temmelig lang tid at indsvingningstid for den endelige indstillingspunktet. Du kan dog gennemføre en strengt lineær dræbte hastighed limiter i henhold til nedenstående ordningen. Udgangen følger indgangen, hastigheden er begrænset til omkring 1V/min (med + / - 15V forsyning). En mere præcis sats definition er muligt ved hjælp af ekstra OP'er. Selvom jeg er traditionelt en analog fyr, ville jeg foretrække en digital implementering i disse dage, som allerede nævnt.

Kære FVM Hej Beklager, det er ikke min tråd, men jeg har et spørgsmål om kredsløbet, som er vedlagt her. er dens indgang en firkantbølge? Og hvordan det skal generere rampe bølge? Og igen beklager, Kære lsuphysmn, at jeg stillede mit spørgsmål på din tråd. Tak Goldsmith

Indgangen kan være en firkantet bølge eller en manuel setpunkt kontrol, hvad du vil. Den er begrænset af udgangsspændingen rækkevidde af den første OP, som translateres til en rampe fra integratoren. Den første OP implementerer en DC-feedback, der ender rampen ved setpunkt spænding. R2, R3, C2 er en frekvens kompensation nødvendige midler for at sløjfe stabilitet med universelle kompenserede operationelle, men ikke nødvendigt at forstå den grundlæggende betjening.

Hvis en lineær rampe ikke er påkrævet, så hvorfor lade sig rive med opamps og mikroprocessorer? En SPDT switch, en 20K modstand og 100UF fælles landbrugspolitik bør gøre det (afhængigt af, hvad den maksimalt tilladte dræbte sats). Vi forsøger blot at erstatte en (ikke-lineær) Grad studerende, har vi ikke brug for en masse komponenter :)

En lineær rampe ville nok være bedre, men igen, det er ikke en prioritet. Hele ideen er at have on / off ramping funktionalitet uden Grad studerende at skulle sidde der i ti minutter hver gang HVPS er tændt og slukket. Goldsmith, ikke noget problem med dit indlæg, jeg hilser alle kommentarer og forslag. Barry, du har ret, den enklere løsning bedre, især fordi den prof. er tæt med sine penge og e-shop tid. Fodnote: HVPS indgangsimpedans er 1,1 MOhm, så jeg ønsker at være forsigtig, at uanset kreds jeg bruger er korrekt tilpasset. De HVPS faktisk styres fra 0-5Vdc (ikke 10V) og har en indbygget 5V kilde, som kan bruges som reference for programmering HV. Tak for alle jeres svar.

Med den høje indgangsimpedans, har barry den enkle, nej ... mest elegante løsning. [Url = http://www.tpub.com/neets/book2/3d.htm] RC tidskonstant [/url] Ken

FVM, Jeg prøvede dit kredsløb, og det virker perfekt. Selvom linearitet ikke er påkrævet jeg tænker, at prof. ville foretrække, at en simpel lineær RC kredsløb. Endnu engang tak for hjælpen.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back