Er denne converter brug for kompensation?

P

pikulin03

Guest
Hej! Spørgsmålet opstår for mig er som følger. Jeg får en spænding tilstand styres sorteper skifte konverter, der opererer i DCM. Parametre planten ikke kan ændres, og er som angivet: R = 12,5; L = 208 (UH) C = 222 (UF), Vin = 33 (V); Vout = 25 (V); FSW = 3kHz; Der er en ekstra skillevæg i PWM (dvs. 1/Vramp og en række andre parametre) A = 0,15. Brug af lille signal modellen i artiklen: J. Sun, DM Mitchell, MF Greuel, PT Krein, RM Bass, "Modellering af PWM konvertere i diskontinuerte ledning mode - En omprøve," i Proc. IEEE Power Electron. Spec. Conf.., Maj 1998, bd. 1, pp. 615-622. Jeg har opnået Bodeplot af anlægget. Dette Bodeplot er i binding. Så 1. Er denne konverter stabil ifølge den lineære teori? 2.IS det nødvendigt at benytte ENHVER form for kompensation for dette kredsløb? Den fase margin er HUGDE 103 grader på delefrekvens 829 (Hz) og gevinsten marging synes at være stor for ... En ville sætte pris på enhver hjælp.

Det er ikke klart, på hvilket tidspunkt du måler disse output. Hvis dette er ved punkt, hvor sløjfen ville være tæt, ja dette ville være stabile. Du har 2 poler 740Hz, så det vanskeligt at nå den fase margin på 103 til 829 Hz. Dybest set opnå båndbredde> LC frekvensen ville være næsten umuligt. Noget ser mærkeligt her.

Tak for din mening! Måske nogen har andre ideer om denne løkke?

Den fase margin ser godt ud på planten, og ja det ville være stabil, hvis du bare gjorde det feedback som en proportional controller med forstærkning = 1. Men så ville du helt sikkert ende op med en regulator med meget dårlig line og belastning regulering. I næsten alle tilfælde er det ønskeligt, at konverteren til at have meget gode linje og belastning regulering, hvilket betyder, ved lave frekvenser (som DC) feedback loop har en meget høj gevinst. Dette gøres ofte ved at have en integrator i tilbagekoblingssløjfen. Men dette integrator introducerer en pæl ved meget lave frekvenser, således at skifte denne fase reaktion ned med 90 grader og gøre stabilitet et problem. Dette er grunden til kompensationsordninger er nødvendige: så du kan få en god regulering uden at ofre båndbredde eller stabilitet.

Tak for hjælpen! Jeg vil kompensere det med type II kompensation netværk. Men jeg har et spørgsmål. Den vedføjede figur viser Bodeplot for samme konverteren i DCM. Men jeg har ændret det lille signal tilbagemeldinger få en smule. Grøn linje svarer til k = 0,1, blå linje til k = 0,15 og rød på k = 0,2. Simulationer (hjælp ideelle komponenter) samt eksperimenter viser, at subharmoniske oscillation forekommer med frekvensen F = fsw / 2, når k = 0,12 og yderligere. ER det muligt at forudsige udseende Disse svingninger (ustabilitet) PÅ grundlag af de indsendte Bode PLOTS? Som for mig noget drastisk ændrer i Bode plot, der viser fremtoning af ustabilitet? Eller er jeg forkert?

Tak for hjælpen! Jeg vil kompensere det med type II kompensation netværk. Men jeg har et spørgsmål. Den vedføjede figur viser Bodeplot for samme konverteren i DCM. Men jeg har ændret det lille signal tilbagemeldinger få en smule. Grøn linje svarer til k = 0,1, blå linje til k = 0,15 og rød på k = 0,2. Simulationer (hjælp ideelle komponenter) samt eksperimenter viser, at subharmoniske oscillation forekommer med frekvensen F = fsw / 2, når k = 0,12 og yderligere. ER det muligt at forudsige udseende Disse svingninger (ustabilitet) PÅ grundlag af de indsendte Bode PLOTS? Som for mig noget drastisk ændrer i Bode plot, der viser udseendet af ustabilitet? Eller er jeg forkert? Thanks in Advance :)

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back