finde MOS kp (kn) værdi?

A

analogartist

Guest
Hej alle,

Det lyder måske dumt at de fleste designere her .....

Hvordan kan jeg finde kp (eller kn) for en MOS enhed ...dvs Up * Cox (Un * Cox)

(I skolen de fleste projekter, jeg har nævnt denne værdi .. så starter et design var lettere .. men i industrien ... hvordan er det gøres ?)...

tak for din hjælp

1.hvis du har pain model, du kan slå op "Uo" og "Tox".
2.Ellers køre simulationen i de dybe TRIODE regionen få trandcondutance (GM) beregnede derefter Kn / Kp.
ps.vælge den kanal længde og bredde kanal omkring design rækkevidde.

på grund af korte kanal virkning og andre parametre, denne værdi ikke er meget præcis, så det er anvendelighed er begrænset i professionelt design.men jeg ved, hvad du mener - det er rart at have en startværdi for nogle papir beregning!

så bare bygge en nuværende spejl med et ret stort område, og i simulation, tjekke dc driftspunkt.Fra dette, kan du få Vdsat og GM fra sim værdi til back-beregning k'p og k'n.

For eksempel, jeg i en 0.5um proces havde brugt for nylig, jeg bygget spejle af W = 5um, L = 8um og udvindes værdier 40uS for k'p og 128 for k'n.Brug dette til andre kredsløb (OP AMP) gav et godt udgangspunkt for udmålingen af det klasse-AB kontrol for min ønskede vdsat.

held og lykke!

Er der en grund til at vælge større område ..? Mismatch?

Jeg tror, det er ikke for misforholdet af transistoren, fordi du kører i ideel simulering.Masken vil være præcis det område, du definerer.Jeg tror, at større størrelse er at slippe af LD og WD virkning, som gør din tegning L og W vil være tæt på en effektiv kanal længde og bredde.

Hej
I virkeligheden i dagens teknologi particuarly design lavspændingskredse og forventes at være kort kanal; denne værdier er ikke meget præcise, og det skal måle for alle nuværende, bias (VGS) og Vds værdier i en særlig ansøgning.men du kan typiske værdier af disse parametre (U0, Cox eller bedre Tox, Esilicon, ect;) i tilbydes biblioteker af fabrikanterne.
Jeg foreslår at forstå analyse af kredsløb og systemer perfekt, så gå på kredsløbs design og simulation.
Held og lykke!

Hilsen,
SAZ

I de fleste af de høje-order model, bruger den en mere kompliceret måde at beregne Kp eller Kn end den firkant-loven ligninger.
I nogle simualtion miljø, kan du få BETA fra simualtion resultaterne direkte.Så du kan bruge denne værdi til at beregne Kn eller Kp selvom det er blot en reference værdi til din hånd calculation.But, jeg tror, det er et godt udgangspunkt, og efter nogle gentagelser, vil du få en trade-off mellem din simulering resultater og hånd-beregning modeller

NMOS PMOS

AMIS

1500N
K '(Uo * Cox / 2) 36,6 -11,7 UA / V ^ 2
500N
K '(Uo * Cox / 2) 56,2 -18,9 UA / V ^ 2
350N
K '(Uo * Cox / 2) 93,1 -22,2 UA / V ^ 2

TSMC

350N
K '(Uo * Cox / 2) 92,9 -32,1 UA / V ^ 2
250N
K '(Uo * Cox / 2) 125,9 -25,9 UA / V ^ 2
180n
K '(Uo * Cox / 2) 171,9 -36,5 UA / V ^ 2

IBM

500N
K '(Uo * Cox / 2) 77,0 -20,9 UA / V ^ 2
350N
K '(Uo * Cox / 2) 91,4 -22,7 UA / V ^ 2
250N
K '(Uo * Cox / 2) 110,5 -27,0 UA / V ^ 2
180n
K '(Uo * Cox / 2) 153,7 -32,8 UA / V ^ 2
130 N
K '(Uo * Cox / 2) 276,0 -47,6 UA / V ^ 2

isnt det forudsat i modellen fil.åbne den i et VI editor & se.

Jeg tror, u kan finde den ved en simpel simulation, da beta = k '* w / l, i en normal dc drift point, kan u finde parameter betaeff i resultater Vis enke, beregner derefter den vil opnå k'.

Hvis du taler om lange kanal processer 0.18u og derover, kan du få, hvad du ønsker, blot ved at se på den model, fil ...så let og ligetil ...
Hvis du bruger en avanceret proces; 0.13u - 45n-teknologi, er det vil være svært at følge den model fil tråd.Mit råd her er at køre en simpel simulering som de andre nævnte post og finde "en effektiv kn (kp )"...Dette kan være hurtigere for dig end at regne det ud fra den model fil .... som du mange ikke kunne forstå alligevel ....

Jeg tror, det parameter ved hjælp af simulation at få. Men ikke nøjagtige

Thanks everyone.for alle jeres tilbagemeldinger ....

Jeg har kontrolleret model filen for de værdier ..men disse var skjult i lag og lag i hierarkiet, som virksomheden ...

som analog_guru sagde ..Jeg arbejder på 135n og mindre ...og de værdier, synes at variere fjollet ...så jeg har lige oprettet en MOS i mætning (med en fast løbende kilde) og løb en DC på det .... det gav mig en meget meget omtrentlige værdi ....Jeg håber ved trial and error "Jeg vil finde den rigtige værdi ...

-AA

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back