[Flyttet] Spørgsmål om microprossor baseret design

M

mr_vasanth

Guest
Vi har en mikroprocessor med 16 bit adresse linje og 32 bit datalinie. Antag at vi har kun et 16KB hukommelse, som vil tilgås af denne mikroprocessor. For at få adgang 16KB hukommelse Adresselinje LSB 14 bit af adressen linje er tilstrækkelig. Men hvad vil der ske, hvis mikroprocessoren forsøger at få adgang til nogle sted, som er over 16KB? Hvordan det skal håndteres, mens vi gør en processor baseret design?

[Quote = mr_vasanth, 1141127] Men hvad vil der ske, hvis mikroprocessoren forsøger at få adgang til nogle sted, som er over 16KB [/QUOTE] Det kan i høj grad afhænge adressen afkodning ordning implementeret i processoren og kredsløb design?. Typisk, i real hardware det måske udefinerede eller blot indhyllingsafstand, som omhandler samme implementeret oplagring af igen og igen. [Quote = mr_vasanth, 1141127]? Hvordan det skal håndteres, mens vi gør en processor baseret design [/QUOTE] Jeg er ikke sikker på denne tråd hører hjemme i "Electronic elementære spørgsmål" sektion. Er processoren design bliver gjort i en HDL? Hvis det er tilfældet, tror jeg, at vi skal flytte tråden til et mere passende afsnit. BigDog

Hej BigDog, Har du nogen idé om, hvornår vi vil forlade adressen plads udefineret, når vi skal ombrydes, og hvornår vi vil få adgang til den samme implementeret opbevaring. Jeg ønsker blot at få et glimt af forskellen i arkitektur vilkår.

Med en 64K adresse rum, 16K til stede og de øvre adresselinier ikke dekodet, ville 16K simpelthen blive spejlet 4 gange. Så steder 16384, 32768, ville 49.152 være det samme som placering 0. Steder 16.385, 32.769, 49153 det samme som location 1 osv. (indtil du rammer det næste spejl område). Med spejl = ikke en 'kopi' af en placering / hukommelsesområde, men en og samme ting »synlige« på flere forskellige steder. Så skriv placering 16384, læse denne værdi fra placering 0 osv.

@ RetroTechie - God forklaring. Jeg har faktisk et par tidlige udviklingsfaser boards, der udviser denne adfærd. @ Mr_vasanth - naturligvis for at undgå denne wrap around / spejling adfærd al adresse linje skal udnyttes i afkodning ordningen. Jeg har tænkt mig at flytte denne tråd til en mere passende afsnit som jeg føler emnet er ud over elementære elektronik. BigDog

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back