Fordele ved at bruge Parametrisk forstærker en mere end Microwave Forstærker

R

rahul.6sept

Guest
Hej, jeg vil gerne vide fordelene ved at bruge en parametrisk forstærker en mere end en mikrobølgeovn forstærker med RF-transmission. Regards, rc

Denne gamle historie og kan være helt af bjælken, men. . . I slutningen af ​​1960'erne TV gik til UHF-båndet (420 -860 MHz), outputenhedens var glødekatoderør (a klystron), mens det leveret 50kW strøm Det krævede 0,2 watt moduleret drivkraft. Der var ingen transistor-enheder, der kunne håndtere denne magt (!), Så teknikken var at bruge de lokale oscillator på ca 20W (fout / 3 frekvens) dette gik igennem en varactor tredobling at få omkring 5 watt ved udgangsfrekvensen. denne gik ind i en anden varactor diode sammen med videoen, for at få 0,5 W i fuldt moduleret luftfartsselskab. Gå fremad 5 år, og de mindre stationer gik i luften, disse brugte ventiler, denne gang den lokale oscillator blev opvejet fra transportøren ved 39,5 MHz. den endelige varactor diode så gav os 1 watt moduleret luftfartsselskab, fra en lokal oscillator pumpe af 5watts og og omkring 0,1 watt video moduleret IF (39,5). Er det hvad du mener med en parametrisk amplfier?, 0,1 W in@39.5, 1 W ud @ Fv. Den eneste fordel var, at man kunne få strøm ud på et niveau langt højere end, at de tilgængelige fra transistorer på denne frekvens. Jeg gætter dens den samme nu, men de beføjelser og frekvenser har flere 0 er føjet til dem :) Frank

parametriske forstærkere var populære, da transistorer med høje frekvenser ikke var tilgængelige. Med fremkomsten af ​​moderne transistorer, faldt parametrisk ampere ud af brug. Men hvis du havde brug for forstærkning på, siger, 300 GHz, kan det være værd besværet med at lave en parametrisk pumpet diode forstærker.

Hej Biff, Accepteret, men hvad er fordelen ved at bruge den over mikrobølgeovn forstærker? Afterall det samme kunne have været gjort ved hjælp af mikrobølger forstærker. Korrekt mig hvis jeg tager fejl. hilsen rc

Der er en masse ulemper! som har brug for filtrering strukturer omkring den ikke-lineære enhed, der gør forstærkeren funktion. Du har brug for et input port, og output port, og en pumpe port. At gøre alle disse korrekt og frafiltrere pumpen frekvens (for at få en høj effektivitet) betyder, at du vil nødvendigvis have snævre bånd drift. Desuden kan paramp lettere svinger spuriously end en FET forstærker vilje. I nogle frekvensområder, har du måske en bedre støjtal, eller bedre residiual fasestøj, med paraamp. De er sjove at spille med ud fra et rent teoretisk synspunkt. Styring af input, output, og dagdriver frekvenser enheden kan se "magisk" skaber en negativ modstand, som du kan bruge som en forstærker. Der er en god (gammel) bog af Penfield og Rafuse, der går over de grundlæggende ligninger Varactor paraamp pumpe. Jeg formoder, at med alle de nye materialer og halvledere, der for nylig udviklet, kan der være nogle nyligt opdagede materiale, der kunne bruges til en rejse bølge paraamp design. Noget som en en Erbium doterede fiberoptisk laser pumpet forstærker, men lavet til mikroovn forstærkning. Hvis det er muligt, kan det have en enorm Momentan båndbredde.

Efter at have læst ovenstående, vil jeg gerne forklare nogle grundlæggende. A. en parametrisk forstærkeren er en klasse af mikrobølgeforstærkere. B. Jeg har lavet flere parametriske forstærkere, til 1296 MHz, for 4 GHz, osv. Nu er denne teknologi er en historie som MESFET og HEMT enheder er bedre og nemmere at designe. C. Princippet om en parametrisk forstærker er i Manley-Rowe teori om, hvordan el kan oversættes fra det ene frekvens til en anden (eller samme) ved hjælp af en variabel-reaktans element. Brug af variabel reaktans, fx en varactor diode eller en variabel induktans tilbudt at reducere resistive støj, så parametriske forstærkere havde meget lavere støjtal end halvleder eller vakuum-rør forstærkere till ~ 1980. Læs mere i den "gamle bøger", hvis du ønsker det, nu fordelene ved parametriske forstærkere overskygges af moderne halvleder-enheder, der kun behøver DC-strøm til at betjene. Parametrisk forstærkere var nødt til at være "pumpet" af mikrobølgeeffekt, som regel på et højere end signal frekvens.

Takket jiripolivka, men vil gerne vide fra u årsagen bag den ikke-lineære karakter i tilfælde af paramps.I betyder hvorfor den viser en ikke-lineær karakter? Endvidere vil gerne vide, om Optical Paramps er i brug eller ej. hilsen rc

Mikroovn og lyd parametriske forstærkere blev brugt som støjsvage forstærkere, til at behandle low-level signaler. Derfor er deres ikke-linearitet formentlig aldrig forekommet i brug. I princippet holder Manley-Rowe teori for alle frekvenser kombination, og bør også gælde i optik. Jeg er ikke klar over, om programmet i optik, men det er klart muligt. I optiske spektrum (frekvenser over IR), dog kvantestøj hersker over termisk støj, så støjsvage forstærkning er normalt ikke nødvendig eller ikke er mulig.

Hej Jiripolivka, vil jeg gerne gå gennem Manley-Rowe teori, men der er så meget af det på internettet at jeg finder det confusing.Hence gerne vil have din vejledning vedrørende det samme. Regards, rc

Kære ven, er jeg ikke sikker på, at på dette tidspunkt indsatsen er værd af det, men i ~ 1960'erne var der nogle gode bøger om paramp design. Den ene var ved Blackwell og Kotzebue, og i IEEE-MTT transaktioner, som du kan finde mange detaljerede beskrivelser af forskellige paramps. I dag er den bedste mikrobølgeforstærkere er designet med HEMTs, med støjtal ofte så god som tidligere masers. Jeg ville ikke prøve at lave en paramp igen!

Hej Jiripolivka jeg faktisk ønsker at studere ikke-linearitet af en elektronisk kommunikations-enhed og derfor valgte jeg paramps.But samtidig med at gå igennem ur råd, som jeg heller ikke finder det værd at studere paramp.But Jeg er ikke sikker, som som man kan være værd at studere ikke-lineære adfærd i dag devices.I 'm ikke sikker på om HEMT viser sådanne ikke-lineær tegn som paramps.ur råd plz.

Alle RF og andre forstærkere er ikke-lineær under "højt niveau" signaler. Dette er karakteriseret ved 1-dB komprimering af deres gevinst og andet. Den støjsvage forstærkere typisk mætte med lavere niveau signaler end effektforstærkere. Der er masser af bøger og litteratur om det for mange enheder, og om målemetoder, også.

Kære Jiripolivka, u kan give mig nogle flere detaljer om forstærkere og navnet på bøger, som jeg kan gå igennem? Takke dig. Regards

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back