gm id-metoden

• Thread starter Chan-Hsiang Weng
  • Start date
C

Chan-Hsiang Weng

Guest
når jeg simulere kredsløbet, og plotte gm / Id vs Id / W, bør th Vds fastsættes.

men hvordan man kan lave det?min simulering betingelser er tsmc18rf og bruge en enkelt NMOS.

VDD = 1.8V, Ib = 2mA, RL = 159, C = 10pF, bare den samme betingelse med Boris handout

men anderledes proces, hvordan skal jeg gøre for at fastsætte vds?bare plus en ideel vds mellem

drain og source?Jeg føler det er urimeligt.kunne nogen kan svare mig

spørgsmål?tak

Det følgende link kan være helpfu.
http://www.cisl.columbia.edu/grads/anu/ta/ee6312/S07/hw2_S05.html

Jeg tror, at plotte gm / ID Vs Normalized aktuelle Vds er ikke fastsat.
At plotte gm / ID Vs ID / W en diode er tilsluttet (Hæld vandet fra og kortsluttede gate) konfiguration DOF transistoren bruges.og forsyningsspændingen tilsluttes afløb med feje fra 0 til (sige) VDD.
Læs følgende vedlagte doc (3rd subpart).Jeg tror, det vil være nyttigt at u.
Beklager, men du skal logge ind for at se denne vedhæftede fil

Id / W vs gm / Id afhænger ikke af, at første ordre på Vds, hvilket er nok nøjagtighed til konstruktionsmæssige formål.Dette er tilfældet, kan du slutte porten til afløb eller du kan lave en spænding kilde til afløbet, en anden til porten og feje porten en.Men vær omhyggelig med at holde transistoren i mætning.Hvis du tilslutter den som diode det altid er i mætning.

Id / W vs gm / Id afhænger ikke af, at første bestilling på Vds
hej Sutapanaki, kunne u plz afgøre mig dette nærmere ....
Hvad jeg har set det meste diode tilsluttet confuration bruges til at plotte Strømtæthed plot.
Men for subthreshold regionen Current Density Plot jeg havde brugt fast partiskhed i kloakken.og veriable på gate.Eventhough Gm / ID Vs Id / W bliver brugt til alle transistor regioner.

Jeg vil prøve at give dig en form for en hånd-vinke forklaring.Forestil dig en transistor med Vds = 0 og Vgs> femte.Naturligvis en TRIODE region i drift og størrelsen af Vgs over Femte definerer hvor tyk kanalen skal sige, hvor meget strøm vi har der.Nu begynde at øge Vds.Når Vds = Vdsat, den kanal trykker ned på afløbet side og transistoren går i mætning, men vi har stadig hele Vds hele kanalen.Yderligere stigning i Vds vil flytte pinch-off point mod kilden.Spændingen over kanalen er der stadig omkring Vdsat og forskellen mellem Vds og Vdsat falder over nedbrydningen regionen mellem spidsen af kanalen og afløb.Men Id er stadig hovedsageligt defineret ved kanalen afgift ikke ved udtynding region og mængden af Vgs.Så er den gm.Så går gm ikke ændre sig med Vds, går Id ikke ændre sig med Vds og gm / Id ikke ændre sig med Vds.Det er naturligvis meget ideelle tilfælde.Der er anden ordens virkninger gerne DIBL at bringe til en vis afhængighed af gm / Id på Vds, men jeg tror, at disse kunne blive ignoreret.
En mere matematisk forklaring, og under forudsætning kvadrat lov transistor:
Id = K (Vdsat) ^ 2 (1 lambda.Vds) (1)
gm = dI / dVgs = 2KVdsat (1 lambda.Vds) (2)
fra (1) og (2) følger:

gm / Id = 2/Vdsat

og ingen afhængighed af Vds.

I subthreshold den MOS-transistor er mere som en bipolær med svag afhængighed Vce eller Vds også.Så uanset hvordan du gør din simuleringer - diode tilsluttet eller med et fast afløb spænding kilde, du burde få sammenlignelige resultater.Men hvis du ved et uheld satte transistor i TRIODE, så du får også en vis afhængighed af Vds.rajivbhatia skrev:

Id / W vs gm / Id afhænger ikke af, at første bestilling på Vds

hej Sutapanaki, kunne u plz afgøre mig dette nærmere ....

Hvad jeg har set det meste diode tilsluttet confuration bruges til at plotte Strømtæthed plot.

Men for subthreshold regionen Current Density Plot jeg havde brugt fast partiskhed i kloakken.
og veriable på gate.Eventhough Gm / ID Vs Id / W bliver brugt til alle transistor regioner.

holddreams skrev:

Hvordan man får GM bruge spøgelse simulator?

Taler du om 2D-data matrix codes.if dette er dit spørgsmål, jeg kan hjælpe.

Du skal bare slutte Drain til VDD og kilde til GND.
Don t brug for nogen modstand.

holddreams skrev:

Hvordan man får GM bruge spøgelse simulator?

Henvise til det dokument, som amitjagtap (GM-id-examples.pdf), side 4 og side 7 (Intrinsic Gain Simulation), hvad er grunden til, at GM * ro vil falde efter visse spænding vds = 1,6 eller så i dette tilfælde ?Også ifølge sin trin 2, hvordan man tager deritive af Id vs Vds fra SPICE output datapoints, skal vi kunne gøre produktionen skridt lille nok til, at deritive vil blive tilnærmet ved (Id (n)-Id (n - 1)) / (Vds (n)-Vds (n-1))?

Tak,

gm * ro dråber på grund af faldende ro for høj Vds.Der kan være forskellige effekter til dette - dræn fungerer i realiteten som en anden port stigende Id, også større Vdb betyder mere vende strøm gennem dræn-bulk junction (for moderne teknologi).Muligvis også en vis virkning gerne punch-through hvis kanalen længden er for lille.Kort sagt, Id stigninger for højere Vd og ro dråber.
For afledte - al god simulator skulle have efterbehandling af resultaterne, hvor du kan gøre, derivater og andre matematiske operationer.Bør ikke være en big deal.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back