grænseflade ADXL202 til 8051

Z

zahidkhan

Guest
hej
Jeg forsøger at interface adxl202 accelerometer med Atmel c51.adxl202 giver output i form af driftscyklusser (PWM). skal jeg bruge UC i counter-tilstand eller timeren mode og hvad der skal erhvervelse tid.
Enhver hjælpe forslag vil blive appriciated.
tak u alle.

Du kan forbinde de to udgange på INTx input af MCU.Gøre det muligt for både eksterne interrupts (EX0 = EX1 = 1) og konfigurere dem til kant udløsning (IT1 = IT0 = 1).Brug tidstællere 0 og 1 til at tælle, når den bølge er på 1 logik, gør det muligt for dem (TR0 = TR1 = 1) og konfigurere dem til kun at køre når INTx = 1 (GATE Timer0 = Gate timer1 = 1).Du bliver nødt til at vælge timerindstillingerne tilstand M1, M0 til enten 00 (13 bit) eller 01 (16 bit) for både tidstællere, på en sådan måde, at den fulde counter periode for den valgte timerindstilling tilstand er så tæt som muligt på varigheden af signalet genereres af accelerometer.Du bliver nødt til at overveje MCU clock hastighed, MCU timerindstilling dividers (hvis du bruger modificerede 8051 arkitekturer) og modstande fra ADXL som fastsætter output periode.Mekanismen er enkel, når produktionen bliver 1 og derefter på tælleren starter, og når det bliver 0, det vil stoppe.På samme tid, en afbryder vil blive dannet, og i interrupt rutine har du til at læse de værdier fra Thx, TLX
og derefter klare dem, fordi på den næste cyklus, optællingen skal begynde fra 0, så RETI fra afbryder .

/ pisoiu

Her er anvendelsen notat fra Microchip om, hvordan man kan måle vip med ADXL202 med PIC microcontroller.Selv om det er baseret på PIC, og slutningen del med PIC software vil være ret overflødige, men de fleste af dette notat er relateret til ADXL202 selv og viser dig, hvordan du afgør, ur frequeny, arbejdscyklus etc etc og hvordan man interface ADXL til en microcontroller .Jeg tror, du vil finde denne note ganske interessant.
http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00715a.pdf
Hilsen,
IanP

tak det er meget nyttigt, men én ting vil jeg gerne bede er c51 har to eksterne int.men jeg vil gerne interface yderligere to accelerometre til it.will jeg løber tør for interrupts c51 kan håndtere.?
og i fremtiden, hvis jeg tilføjer gyros, hvad der vil være secenario.pisoiu wrote:

Du kan forbinde de to udgange på INTx input af MCU.
Gøre det muligt for både eksterne interrupts (EX0 = EX1 = 1) og konfigurere dem til kant udløsning (IT1 = IT0 = 1).
Brug tidstællere 0 og 1 til at tælle, når den bølge er på 1 logik, gør det muligt for dem (TR0 = TR1 = 1) og konfigurere dem til kun at køre når INTx = 1 (GATE Timer0 = Gate timer1 = 1).
Du bliver nødt til at vælge timerindstillingerne tilstand M1, M0 til enten 00 (13 bit) eller 01 (16 bit) for både tidstællere, på en sådan måde, at den fulde counter periode for den valgte timerindstilling tilstand er så tæt som muligt på varigheden af signalet genereres af accelerometer.
Du bliver nødt til at overveje MCU clock hastighed, MCU timerindstilling dividers (hvis du bruger modificerede 8051 arkitekturer) og modstande fra ADXL som fastsætter output periode.
Mekanismen er enkel, når produktionen bliver 1 og derefter på tælleren starter, og når det bliver 0, det vil stoppe.
På samme tid, en afbryder vil blive dannet, og i interrupt rutine har du til at læse de værdier fra Thx, TLX og derefter klare dem, fordi på den næste cyklus, optællingen skal begynde fra 0, så RETI fra afbryder ./ pisoiu

Ja, det kan være et problem.Brug denne metode, du vil bruge alle eksterne interrupts og begge timere, der kan arbejde i denne tilstand, som ikke giver plads til udvidelser.Måske en Multiplexer vil løse dit problem, og måle på samme INTx indgange, en accelerometer på det tidspunkt,
og derefter skifte til det næste, og så videre.Men i dette tilfælde vil du gå glip af nogle prøver.Hvis de begivenheder, du ønsker at måle ikke er hurtig, kan dette ikke være et ubelejligt.

/ pisoiu

Jeg vil udarbejde et "mor bord" med slots til små kort.Hvert kort vil have sin microcontroller og hvert kort vil kun opererer med en sensor.
De vigtigste microcontroller om moderen bord får i dette tilfælde nok tid til at afhøre de enkelte kort for resultaterne, og behandle dem på din vil uden at miste vigtige oplysninger fra alle sensorer.
Ved at gøre dette kan du tilføje næsten lige så mange kort, som du har lyst ..
Hilsen,
IanP

hvordan kan vi multiplex signaler uden at kompromittere thel tab af signal
pisoiu wrote:

Ja, det kan være et problem.
Brug denne metode, du vil bruge alle eksterne interrupts og begge timere, der kan arbejde i denne tilstand, som ikke giver plads til udvidelser.
Måske en Multiplexer vil løse dit problem, og måle på samme INTx indgange, en accelerometer på det tidspunkt, og derefter skifte til det næste, og så videre.
Men i dette tilfælde vil du gå glip af nogle prøver.
Hvis de begivenheder, du ønsker at måle ikke er hurtig, kan dette ikke være et ubelejligt./ pisoiu

Det afhænger af, hvad du vil gøre med de indsamlede data ..men fordi de "vigtigste" MCU vil være fri for alle andre funktioner, vil jeg sige, at en anden 8051 vil være tilstrækkeligt til at vise, hvad du ønsker på LCD / LED, eller videregive data til en pc, eller enhver anden funktion ..
Du skal bruge 2 kontrol stifter pr kortet til at udveksle data mellem kort og MCU: en til at underrette MCU at de indsamlede data er klar til indsamling og andet til håndtryk transmission ..og 8-bit Fælles data bus, siger P.1.0-P.1.7 ..
Hilsen,
IanP

Du kan bruge 3state buffere, gerne 74HC125.Det er imidlertid umuligt at undgå manglende prøver at bruge denne metode, fordi når du udfører målinger på en ACC., De andre vil blive afbrudt.Et andet problem er, at den første etape, efter at du skifte til en vis accelerometer skal ignoreres, fordi du ikke kender det tidspunkt, hvor mux er aktiveret, relativt til puls, og det kan påvirke målingen.
Hvis du ikke har råd til at gå glip af prøver,
er den eneste metode er beskrevet af IanP.Du skal bruge en MCU for hver ACC., Og du bliver nødt til at udvikle en kommunikation mellem dem.Det er simpelt for 51 familien, ved hjælp Multiprocessor kommunikation.

/ pisoiu

faktisk arbejder jeg på en IMU (Inertial Measurement Unit) som en Universityproject., der vil have 3 AgCl.3 gyros, en GPS, temperatur og højde sensor.This er alt, hvad jeg har brug for. Nu efter samråd med u mennesker Jeg tror c51 er ikke korrekt choice.So hvad skal jeg gå til.
angår ...

pisoiu wrote:

Du kan bruge 3state buffere, gerne 74HC125.
Det er imidlertid umuligt at undgå manglende prøver at bruge denne metode, fordi når du udfører målinger på en ACC., De andre vil blive afbrudt.
Et andet problem er, at den første etape, efter at du skifte til en vis accelerometer skal ignoreres, fordi du ikke kender det tidspunkt, hvor mux er aktiveret, relativt til puls, og det kan påvirke målingen.

Hvis du ikke har råd til at gå glip af prøver, er den eneste metode er beskrevet af IanP.
Du skal bruge en MCU for hver ACC., Og du bliver nødt til at udvikle en kommunikation mellem dem.
Det er simpelt for 51 familien, ved hjælp Multiprocessor kommunikation./ pisoiu

Hør, du aldrig vil være i stand til at tilslutte flere enheder, der kræver konstant opmærksomhed ved brug af blot en microcontroller ..
Og dette har intet at gøre med valget af en microcontroller ..
8051 (r) er så godt som alle de andre mcus, netop, som jeg nævnte før, udpege en microcontroller pr sensor, og du vil blive okay ..
Hilsen,
IanP

Jeg har søgt og set kommercielt tilgængelige samt samme projekter af universitetsstuderende.de har alle en enkelt processor til at tage sig af de ting, om bord.IanP wrote:

Hør, du aldrig vil være i stand til at tilslutte flere enheder, der kræver konstant opmærksomhed ved brug af blot en microcontroller ..

Og dette har intet at gøre med valget af en microcontroller ..

8051 (r) er så godt som alle de andre mcus, netop, som jeg nævnte før, udpege en microcontroller pr sensor, og du vil blive okay ..

Hilsen,

IanP

http://www.edaboard.com/viewtopic.php?t=124499&highlight=adxl202

Du kan også prøve en anden fremgangsmåde, i stedet for at arbejde samtidig med så mange digitale signaler, måske kan du konvertere dem til analog (du skal bruge en integrator, dybest set en billig opamp og få R og C)
og derefter konvertere dem til digitale.Du bliver nødt til at finde et egnet ADC, med nok indgange.Bare en idé .....

/ pisoiu

hvad med PIC (Programmable Interrupt Controller )...?pisoiu wrote:

h ** p: / / www.edaboard.com/viewtopic.php?t=124499&highlight=adxl202Du kan også prøve en anden fremgangsmåde, i stedet for at arbejde samtidig med så mange digitale signaler, måske kan du konvertere dem til analog (du skal bruge en integrator, dybest set en billig opamp og få R og C) og derefter konvertere dem til digitale.
Du bliver nødt til at finde et egnet ADC, med nok indgange.
Bare en idé ...../ pisoiu

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back