Grænsefrekvens af vilkårlig form?

O

olzanin

Guest
Hej, hvordan kan jeg beregne afskæringsfrekvensen af nogle waveguide med vilkårlig form? Det betyder ingen rektangulære eller runde. Alle, der er beskrevet eksempler i bøger er relateret til disse former. Med venlig hilsen olzanin

Olzanin læse noget for konform afbildning hvordan det skal gøres. Du laver dit design til at arbejde med en indledende rektangel. Du omdanne en rektangel til at forme, du ønsker at producere samme output som din oprindelige rektangel. Det er enormt område af matematikken, og du vil elske strålende fransk, tysk og russisk matematikere. Kan du sige mere om dette, så vi kan give dig nogle mere indsigt?

Konform afbildning ikke er i stand til at beregne vilkårlige figurer, bare nogle typer, afhængigt af vinkler af Polygone. Du er nødt til at ansætte nogle numeriske teknik til at løse Helmholtz ligning begrænset af given grænse (med approprite randbetingelse - Neumann / Dirichlet). Resultatet vil blive egenvektorer (felt former) og egenværdier (relateret til cut-off frekvens)

eirp hmm det er nyt for mig. Enhver bog, du anbefaler at læse på dette område?

[Quote = djalli] eirp hmm det er nyt for mig. Enhver bog, du anbefaler at læse på dette område? [/Quote] Dette er ganske almindelig teknik, så tjek for eksempel FEMLAB manual / eksempler eller simpelt eksempel er vist her http://www.comsol.com/showroom/gallery/142 . php Også numeriske teknikker i EM ved Sadiku (kapitel 4) viser nogle eksempler på dellast waveguided løses ved eigenmode metode (FEM) Cheers e.

Du kan starte med bølgeligningen og bruge finite difference metoden dette vil hjælpe med at løse for enhver form sætter du bliver nødt til reduse dine skridt størrelse og selvfølgelig har du brug for randbetingelserne derefter efter få equatios du bliver nødt til at løse dem numerisk

Jeg har engang brugt et 2D-FDTD metode til beregning af cutoff frequency.The afskæringsfrekvensen sker, når β er 0

Generelt resonans tilstand (eller cutoff når vi taler om WG) sker, når [tex] k ^ 2 = k ^ 2_n [/tex] [tex] k ^ 2 = \\ omega ^ 2 \\ mu \\ epsilon [/tex] og [tex ] k ^ 2_n [/tex] beregnes eigennumber. Hvis du forestiller dig rektangulær bølgeleder axb med kendt eigennumbers: [tex] k ^ 2_ {mn} = \\ big (\\ frac {m \\ pi} {a} \\ stor) ^ 2 + \\ big (\\ frac {n \\ pi} { b} \\ stor) ^ 2 [/tex] derefter betingelsen ovenstående giver [tex] f_ {m, n} = \\ frac {K_ {m, n}} {2 \\ pi \\ sqrt {\\ mu \\ epsilon}} [ / tex] Dette er den velkendte ligning til beregning af cut-offs af rekt. bølgeleder. De eigennumbers er dog kendt analytisk kun i tilfælde af separable geometrier

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back