Hjælp mig IC555 Asymmetrisk Timer design til 220v FAN

T

tong

Guest
Jeg søger rundt NET og fandt, at IC555 kan arbejde som Asymmetric Timer. Jeg vil gerne kontrollere 220v FAN magt på 60 min. så Off 30 minutter. og så videre i periodiske indtil jeg fjerner dem. Jeg tror den sidste kreds (den, der har diode) er bedst passer til mig. Tm = 0,7 × R1 × C1 Ts = 0,7 × R2 × C1 Men jeg kender ikke maksimum og minimun af værdierne. Hvad er den højeste værdi af Tm, Ts, C1, R1, R2? Jeg planlægger at bruge C1 = 1000μF 16v R1 = 5142857,14 R2 = 2571428,57 Er disse korrekte?
555.GIF
asym_timer.gif

Ben 6 Threshold stang 6 er et input til den øverste komparator (den anden er stiften 5). Det gør OUTPUT PIN gå LOW. For at gøre produktionen går LOW, er tærsklen pin taget fra et lavt til et niveau over 2/3 af jernbane spænding. Denne pin er niveau-følsom, så langsomme-of-change kurveformer, som skal detekteres. En jævnstrøm, betegnet tærsklen strøm, også strømme ind i denne pin fra det ydre kredsløb. Denne strøm er typisk 0.1μA, og vil bestemme den øvre grænse for den samlede modstand tilladte fra pin 6 til jernbane. For 5v drift modstanden er 16M. For 15v drift, er den maksimale modstand 20M.
Dette skulle give dig indikation på max tilladte kombinerede modstand (R1 + R2) .. For så vidt angår kondensator er bekymret, standard 1000μF elektrolytiske kondensatorer har betydelig lækstrøm (normalt angivet som 0,01 CV eller ≈ 3μA, alt efter hvad der er størst) og MOhm modstande i RC-tank må ikke være i stand til at oplade dem til 2/3 af Vcc. . Ud fra dette synspunkt er 1000μF mest sandsynligt, at store, men, uanset hvad du gør, skal du bruge industriel kvalitet, lav lækstrøm hætter .. Hilsen, IanP

For dovne til at gå gennem matematik, men mit råd ville være at prøve kredsløb på en breadbord og se om det virker som du forventer. Brug kortere tidsinterval først og bruge en lav spænding lys eller noget på relæet. Få flere kommentarer: 1. Elektrolytkondensatoren har meget bred kapacitans variation. Hvis du får en 1000UF hætte, kan det variere -20% til +100% eller mere. 2. Du skal bruge en standard værdi modstand. For eksempel kan du være i stand til at finde 2.4Meg og 510K ohm modstande. Du kan bruge mindre værdi modstand og tilføje variabel modstand i serie, hvis du ønsker at "tune" tiden. Modstande også variation, 1%, 2% og 5% er almindelige. 3. Brug af 555 (især for meget lang periode) er ikke meget præcis.

Hej Tong, Værdierne for timing-komponenter bliver for ekstrem, derfor bør du overveje en anden tilgang. En RC oscillator og en skilleplade kæden er en af ​​mange mulige løsninger. Med de givne værdier oscillatorens periode vil være ca 2,2 * 330E3 * 560E-9 = 406 mS. Efter at have skiftet den på relæet vil trække i og efter 8192 klokimpulser relæet vil falde af. Efter yderligere 4096 pulser kredsløbet vil nulstille sig selv og timingen cyklus vil genstarte fra begyndelsen. Relæet vil forblive trukket i for 8192 * 406 mS = 3330 S og forsinkelsen for cyklen til at genstarte vil være en anden 4096 * 406 mS = 1665 S. Hvis du øger 330 k modstanden til 360 k, "on" tid vil stige til 3633 S og "off"-tid vil stige til 1817 S, som er tæt nok til 3600 S og 1800 S. on1aag.
49_1183268152.gif

tong glemmer 555 chip. Det er ikke muligt at løse dit problem med det. Ovenstående kredsløb med 4060 chip er Propper opløsning.

Nå, kan RC metode ikke virker i ekstrem bred periode. Så 4060 (indbygget oscillator + counter) er et bedste valg. Bemærk: Jeg fandt nogle C lav lækage i Thailand. Det er aluminium electrolize (I = 0.002CV eller 0.4uA, alt efter hvad der er størst)

555 kan køre på 15 V max i meget lang tidsperiode. Hvis spændingen er højere end 15 V 555 timer vil brænde ud.

Jeg vil gerne have Relay arbejder, når strømmen ON. Jeg vil have det frit justere ON og OFF tid intervel. Den nederste chip er ON timer. Den øverste chip er OFF timer. Dioden hjælpe os til at stoppe svingning, indtil OFF-chip timeout. Når OFF-chip timeout, vil det nulstille ON-chip med korte kondensatoren. Er disse kredsløb arbejde?
timer.gif

Hej Tong, Forbindelsen af ​​begge grundlag for PNP transistor og NPN transistor er helt sikkert forkert, vil din forsyningsspænding være kortsluttet af de to base-emitter vejkryds. Forbindelsen af ​​opsamlingsindretningen i denne NPN transistor til ben 8 af 4060 er også forkert, pin 8 er GND. Jeg tror, ​​du ønsker at frigive nulstilling af det 4060, må du hellere bruge nogle 4093 porte at gøre det, så kan du inkludere power-on-reset ligesom jeg gjorde i mit kredsløb. Det samme gælder for den anden NPN transistor som nulstiller de første 4060. Når dette sker, NPN transistor shorts til 100 nF kondensator af power-on-reset og det er tricky business. on1aag.
47_1183353059.gif

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back