Hvad er den nemmeste måde at konvertere Binær til BCD

N

Nike

Guest
Jeg har en tæller, der tæller fra 0 op til 31 (baseret på valgfri trin på 1,2,4) i binær. Så jeg nødt til at konvertere denne kode i BCD (tiere og enheder, dvs: den binære værdi af 17 er 10001, og jeg har brug for at gøre det til 0001, som er decomal 1 og 0111, som er decimal 7 før jeg vise dem), og så er jeg nødt til at vise decimal værdi på 7 segment display. Og jeg bruger den Xilinx ISE6 Skema til at designe banen. Hvad er den nemmeste måde at designe et kredsløb til at konvertere denne binære værdi til BCD? Behøver jeg at bruge K-kort eller bare trække sandheden bordet og skrive funktionerne derfra.

Du kan blot en mikro controller kode for at konvertere binær til BCD. Er du fortrolig med microcontroller?

Jeg er ikke tilladt at bruge nogen kode. Jeg er kun tilladt at bruge logik og, NAND, OR, Xor og invertere plus flip-flops til at designe dette kredsløb. Dybest set Jeg har brug for at designe kredsløb med logiske porte, hvis du ved hvad jeg mener.

Jeg kan ikke komme i tanke om nogen simpel metode end at bruge en lille 32x8 rom med sandheden bordet, men der kan være imod dit projekt regler. Jeg tror, du allerede har den rigtige idé: konvertere sandheden tabellen til boolean ligninger ved hjælp af K-kort, eller enkle eftersyn, eller ingeniør software, eller hvad fremgangsmåde synes lettest for dig.

Brug af Couleur teknik (BIDEC), et binært tal (mest betydende bit, MSB) først er flyttet og behandlet, således at BCD tilsvarende er opnået, når den sidste binære bit er clocket i registret. Den grundlæggende regel er: Hvis en 4 eller mindre er i et årti, skift med den næste uret puls, hvis 5 eller højere i et årti, tilsættes 3 og derefter skifte ved næste uret puls. For mere information: BIDEC - En Binær-til-Decimal eller Decimal-til-Binary Converter, JF Couleur, IRE Transaktioner på elektroniske computere, Vol.. EF-7, pp313-316, IRE, 1958.

Nej jeg er kun tilladt at bruge logik og, NAND, OR, Xor og invertere plus flip-flops til at designe dette kredsløb. Og K-kortet vil være meget svært at tegne og fylder en masse tid siden jeg har brug for en 5 lidt K-kort her. Kender du noget software på nettet der klarer K-kortet job og viser også, hvad det gør ved hjælp af diagrammer, så jeg ved, hvad der sker, og kan forklare det på tidspunktet for demonstrationen? Fordi at tegne dem i hånden vil være en helvede af et job. og har en meget høj risiko for at begå fejl. Brug af Couleur teknik (BIDEC), et binært tal (mest betydende bit, MSB) først er flyttet og behandlet, således at BCD tilsvarende er opnået, når den sidste binære bit er clocket i registret. Den grundlæggende regel er: Hvis en 4 eller mindre er i et årti, skift med den næste uret puls, hvis 5 eller højere i et årti, tilsættes 3 og derefter skifte ved næste uret puls. jeg ikke helt forstå, hvad du siger der, men jeg går ud fra jeg har brug for en form for sammenligningsgrundlag? Jeg kan ikke bruge nogen porte eller logiske kredsløb andet end det jeg nævnte. Vil De venligst forklare, at metoden nogle flere, hvis denne metode er muligt at bruge disse porte, jeg nævnte?

For en simpel counter, vi kan gøre for binær til BCD som følger!
Code:
 modul bin_bcd_counter (/ * AUTOARG * / / / udgange tæller, / / indgange CLK, reset_n, cnt_bcd); input CLK, reset_n, input cnt_bcd; output [07:00] counter; reg [07:00] counter; reg [07:00] counter_nx; altid @ (posedge CLK eller negedge reset_n) begynder, hvis begynder tælleren 9) counter_nx [07:04] = counter_nx [07:04] + 6 (reset_n!); slutningen slutningen endmodule / / bin_bcd_counter [ / code] Du kan ændre dette for ned tæller også! Håber dette hjælper

Tilbage til grundlæggende digital design .... 31 bits til to 7 segmenter gør K-kort og gøre det boolean.

Nike, The Couleur teknik (BIDEC) bruger kun Flip-flops og logik. Ved hjælp af en PAL22v10 er det muligt at konvertere et 8-bit binær til BCD. Ved hjælp af to PAL22V10 du kan konvertere 16-bit til BCD. Hvis du tænker over det, vil du se at kun en speciel Shift Register er nødvendig.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back