Hvilken type encoder bruges i computer mus?

B

bittware

Guest
Hej eksperter, Jeg vil gerne, hvilken slags encoder bruges i mekanisk PS / 2 mus. Jeg agter at finde nogle fingerpeg om IR-emitter og encoder fra flere demonteret mus, men alle tegn er slettet. Så jeg kan ikke finde tilsvarende datablade af disse enheder. Mit endelige mål er at bruge musen encoderen som motorgiver. Fordi jeg er ikke sikker på, om denne form for encoder er muligt for relativ høj hastighed roterende kodning, må jeg kende sin ejendom (såsom interface & reagere hastighed), før du begynder at gøre prototype. Håber nogen give mig nogle spor og forslag. På forhånd tak!

Jeg tror, ​​de fleste PS / 2 mus bruge nogle form for mikrocontroller eller ASIC. Jeg tror ikke du ville være i stand til at købe controlleren fra hylden. Deres arbejde er ret enkle tho. Stillingen er beregnet ved en simpel roterende enkoder, hver gang notched hjulet passerer gennem sensoren, sensoren udgange en puls. Alt du skal gøre er at tælle impulser (og måske pulsbredde) for at finde ud af retning og hastighed.

Hej bittware, IR-encoder i en mus er en kvadratur encoder. Enheden udlæser to pulser for 'skridt', med 90 grader fase forskel. Dette gør det muligt sensing både bevægelsesretning (hvorfra signalet kant kundeemner) og hastighed. Hvis du kun har brug for at fornemme hastigheden (du kender ehich måde, din motor omgange) behøver du ikke kvadratur. Det er nok nemmere at bare bruge slidsede hjulet fra mus og dit eget IR LED og sensor. Jeg tror ikke, du skulle have et problem med hastigheden på LED og sensoren, medmindre din motor kører rundt til 100.000 's rpm (hvis det er denne hurtige og sensoren er den mindste af dine problemer) Cheers, FoxyRick.

se på mikrochip hjemmeside de har appnote om, hvordan man designe en mus ved hjælp af en pic .. alt er der!

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back