hvordan du bruger PC-modem med RTC???

H

hm_fa_da

Guest
hej alle;er det muligt at bruge pc-modem (internt og eksternt) med MCU? ikke til at browse internettet, til at kommunikere mellem to MCU via telefonlinjen.

Jeg mener der bør ikke være en pc, der bruges længere, kun en MCU bord og et modem bord.

tak.

Hej,

Et eksternt modem er enkel at bruge.Vælg et grundlæggende Hayes kompatibel en.Hayes er den kontrol, der bruges til at styre modem, gør det ringe, der baudraten osv. Look up "Hayes" i Google - du får masser af info.

Så er det bare et spørgsmål om at bruge MCU's seriel (RS232) port til at oprette forbindelse til modem.Du kan afhente gamle, eksternt modem meget billige nu, at alle ønsker bredbånd.

Du ønsker ikke at bruge et PCI-modem-kort, for besværligt bare at interface.Du vil måske være i stand til at gøre en ældre ISA-kort, men der er ingen point - bare få en ekstern RS232 en.

Skål,
FoxyRick.

hej,

Thansk for dit svar,

der er ingen problemer med RS232, kan jeg bruge det, jeg søgte internettet for Hayes i motorbriller og som du sagde fundet mange resultater, jeg fandt også nogle sider, der beskriver ATcommand fastsat for disse modems, men jeg har ikke arbejdet med AT-kommando og faktisk kender ikke en fuldstændig beskrivelse af det, eller hvordan hardwaren skal være, eller hvordan vejledningen skal sendes til modem i binær.

tak,
ragards.

Jeg tror ikke, det er virkelig kompliceret - Jeg har ikke spillet rundt med dette (selv om jeg måske), men bruges til at bruge modemer om simpel seriel dumme terminaler år siden.Husk, at alle et simpelt modem gør, er at ændre serielle data fra RS232 niveau til noget, der kan komme ned en telefonlinje, og tilbage igen.Når sæt med et par kommandoer, du bare streame det dine data, og det kommer ud i den anden ende.Dette kan være så simpelt som at skrive tegn i en dum terminal.

Der er en mikroprocessor inde i et eksternt modem, der imødekommer de AT-kommandoer og sorterer trafik i overensstemmelse hermed.Der er en masse info om at gøre dit eget modem med en scenix MCU, så du behøver ikke engang et eksternt modem.Modemer hjælp Scenix:

Se Circuit Cellar spørgsmål 107
http://techref.massmind.org/images/com/ubicom/www/http/pdf_files/SX_Modem_demo.PDF
http://www.sxlist.com/techref/scenix/lib/io/dev/modem/index.htmSoftware modem med en dsPIC (jeg kan prøve det!)

http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=1406&dDocName=en020138General info

http://www.epanorama.net/links/tele_access.html # modem

At partiet kan få dig i gang.Husk hvis du bruger en software-modem (fra en dsPIC eller noget), tjekke de lokale regler for tilslutning af udstyr til telefon-systemet.Det er ikke et problem, hvis du bruger et kommercielt eksternt modem - det burde allerede være godkendt.

Du kan selv prøve at lege med et eksternt modem ved hjælp af en pc for at lære det - bare tilslut det til den serielle port (du behøver ikke at installere en driver) og bruge Hyperterminal at tale med det.

Held og lykke,
FoxyRick.

Info om brug xmodem fejlkorrektion på PIC's

http://web.ukonline.co.uk/j.winpenny/

Den bedste måde at starte er at få 2 eksterne RS232-modemer, forbinde dem ved hjælp af en telefonlinje (*) og forbinde dem til 2 pc'er (**), køre et terminal program på hver enkelt pc.Type på en af dem
ATD123456 (erstat 123.456 af de reelle telefonnummer på den anden side)
du skal høre, hvordan det modem "samler op", venter, indtil dialtone, ringer derefter op, og du skal høre ringetonen.På det tidspunkt, på den anden side bør det modem sende til terminal:
RING
og hvis en telefon er tilsluttet, bør den ring.Type på den anden side:
ATA
du shold høre, hvordan det modem er ved at forhandle (Scratchy lyde).Efter et stykke af fløjten, bør begge modemer skrive
CONNECT xxxxx
hvor xxxxx er en vis form for hastighed (men som regel med fabriksindstillingen rapporterer de kun den hastighed, hvordan de kommunikerer til pc'en, ikke til hinanden).

Nu modem er tilsluttet, og i DATA MODE (i modsætning til kommandotilstand, hvor modemmet er efter at have skiftet det på) og alt skrives på den ene side er overgivet til den anden og omvendt.Du kan have det sjovt conversating med nogle ven ...

Hvis du ønsker at hænge op, du har brug for at flygte fra DATA MODE til kommandotilstand.Ikke skrive noget i mindst 1 sekund, derefter skrive hurtigt 3 plusser ( ), derefter vente igen i mindst 1 sekund.Modemmet skal skrive OK som en bekræftelse det er i kommandotilstand.Så type ATH til at lægge på.Hvis du får en fornemmelse af, kan du prøve at spille med kommandoen sæt - prøv virkningen af hver kommando.Hvis du bliver væk, enten skifte modem og slukkes, eller prøv at skrive AT & F (fabrik reset).

Senere skal du også læse mere også på handshaking (HW: RTS / CTS eller SW: XON / XOFF) - mens der kun mennesker er at skrive på en terminal, er det ikke vigtigt, men hvis computerne begynder at sende oplysninger, bliver det at blive mere og mere vigtigt.Også det er godt at forstå betydningen af andre handshaking signaler, kan det fx spare nogle parsing problemer (ved hjælp af DI i stedet for at opdage de "RING" strøm osv.).

Og nu, når du forstår, hvordan modem fungerer, kan du begynde at gennemføre rutiner på en MCU.

Have fun!

wek(*) Der er særlige (og som regel dyrere) modemer i stand til at forbinde på en direkte linje (2 ledninger), disse kaldes faste kredsløb modemer.Dog skal de normalt nogle tweaking at få dem ind i lejede-line mode, så det er normalt ikke en god idé at starte med disse.Standard modemer behøver de signaler, som den centrale, så du kan ikke bare slutte 2 standard modems med 2 ledninger.

(**) Selvfølgelig kan det være en enkelt pc med to COM-porte og to terminal programmer, der kører, men det er en ganske rod, ikke anbefales til begyndere.

tak for din hjælp,

det er virkelig intresting at gøre det, men der er et problem, at jeg ikke ved, hvordan man skriver de rutiner i MCU, faktisk har jeg ikke arbejdet med AT-kommandoer, er der nogen faktablad beskriver, hvordan du sender AT-kommandoer med MCU , jeg mener for eksempel, når jeg ønsker at sende ATD123456 hvad binære data skal jeg sende til modem med MCU?

Jeg har set, at AT-kommandoer er useed i mange projekter, hvor er de bruges mere?hvordan kan vi gøre med en mobiltelefon, andre stuffs ...ved hjælp af AT-kommando?
hvis der er en god artikel eller kilde til dette emne, kan du guide mig.

bedste ragrds.

Hvis du kan programmere en MCU og bruge den serielle port på en MCU så har du alt hvad du behøver!

Det du ønsker at sende på at modemet fra RTC bare sende disse 2 ASCII-tegn, efterfulgt af vognretur linjeskift over den serielle port.

Hvis Send (byte) sender byte over den serielle port, så bare gøre:
send ( 'A');
send ( 'T');
send (0x0D);
send (0x0A);
med 0x0A de byte med hexadecimalværdien 0A

hvis recv () returnerer byte modtaget fra den serielle port, så du får fra modem:
recv (); => 0x0D
recv (); => 0x0A
recv () => 'O'
recv () => 'K'
recv (); => 0x0D
recv (); => 0x0A

Det er ikke svært!Bare seriel port programmering (på MCU eller på pc eller på ...)

hm_fa_da skrev:

for eksempel når jeg ønsker at sende ATD123456 hvad binære data skal jeg sende til modem med MCU?

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back