Hvordan kan vi løse følgende ligning

L

lqkhai

Guest
Kære, vil jeg gerne finde roden (Ef) i denne ligning. sum_k (1 + ln ((Ef-E (k)) / (kB * T))) = Konstant. sum_k: summen over r E (k), kB, T: er allerede kendt Ef: er ukendt parameter Kan du hjælpe mig? På forhånd tak lqkhai

Hej, Dette er en almindelig ligning i fysik. Og jeg anbefaler Newton-Rapson metode som nedenfor. Min ligning har form af f (Ef) = 0. For at finde en rod af denne ligning, vi gav en første tilnærmelse Po og ved hjælp af iteration P (k) = P (k-1)-f (P (k)) / f (P (k-1)) k = 1, 2,3 ... Sådan en kamp din løsning? Please comment mere der Tak på forhånd lqkhai

Måske analythic løsning Σ {1 + ln [(Ef - Ek) / (KBT)]} = C k + Σ ln (Ef - Ek) - Σ ln (KBT) = C ln [Π (Ef - Ek)] = C - K + Σ ln (KBT) Π (Ef - Ek) = exp [C - k + Σ ln (KBT)] Den sidste ligning er et polynomium ligning af grad k. Ikke alle dens rødder er acceptabel løsning (f.eks Ef

Tak mand! Jeg tror, at fremgangsmåde er vanskeligt at gennemføre numerisk. Da der er en stor mulighed for rødder fra din sidste ligning. I mit ovenstående ligning kun har én mulig rod. cheers, lqkhai

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back