hvordan man etch en printkort

E

expelleior

Guest
Jeg har bemærket i den lokale elecronics butik plader af kobber med en form for ætsning pen. Hvordan er dette system bruges til at lave et kredsløb bord?

Det skal være "etch resistent pen". Det er en meget gammel unøjagtige og rå metode, hvor du tegner det layout ved hjælp af denne pen og derefter etch den uønskede kobber ud ved hjælp ætsning kemikalier som ferriklorid. Nu om dage fleste mennesker bruger overførselsmetode brug af foto-papir eller tryk-n-skræl film, hvorpå du tager en udskrift af dit layout ved hjælp af laser printer og overføre det på kobberbeklædte med klud-jern, og derefter etch bestyrelsen.

Tak for denne forklaring, Ill uswe senere metode, når jeg får rundt for at gøre min egen printkort! På et andet notat, jeg har altid undret mig, hvorfor de kalder skærebrætter, skærebrætter. Tilsyneladende i »gamle dage«, folkens hamret søm i træplader og tilsluttet deres kredsløb sådan. Ikke sikker på, hvor den »brød« del finder anvendelse, de måske bruges til at knibe deres mødre brød skærebrætter til at gøre arbejdet:) ps. Har du nødt til at bruge en laser printer? Er inkjet egnede?

en af de bedste og pålidelig måde ætsning en printkort er at bruge presensitized bord. Hvad du vil gøre, er at få dit layout på et hvidt papir og derefter udsætte ot på presensetized bestyrelsen bruger florescnet lys for en periode. derefter lægges i blød, at der på en coastic sodavand, så vil du få en perfekt etch på din pcb.

[Quote = expelleior] På et andet notat, jeg har altid undret mig, hvorfor de kalder skærebrætter, skærebrætter. Tilsyneladende i »gamle dage«, folkens hamret søm i træplader og tilsluttet deres kredsløb sådan. Ikke sikker på, hvor den »brød« del finder anvendelse, de måske bruges til at knibe deres mødre brød skærebrætter til at gøre arbejdet:) [/quote] en forklaring på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/ breadboard
Udtrykket breadboard stammer fra en tidlig form for punkt-til-punkt konstruktion: navnlig praksis at opbygge simple kredsløb (oftest med ventiler / rør) på en bekvem træ base, der ligner en skærebræt som den slags, der anvendes til udskæring brød med en kniv. [1]. [1] Paul Horowitz og Winfield Hill (1989). The Art of Electronics (Anden udgave red.). Cambridge University Press. ISBN 9780521370950.

[Quote = laiza] en af de bedste og pålidelig måde ætsning en printkort er at bruge presensitized bord. Hvad du vil gøre, er at få dit layout på et hvidt papir og derefter udsætte ot på presensetized bestyrelsen bruger florescnet lys for en periode. derefter lægges i blød, at der på en coastic sodavand, så vil du få en perfekt etch på din pcb. [/quote] Skal jeg udskrift kredsen på almindeligt papir, se det i øjnene ned på brættet og derefter bruge floresent lys derefter lægges i blød?

Ja, det er den idé. Først skal du købe i enhver elektronisk gemme et "presensetized Board" sin gerne 4x3 tommer bord. så skal du have en costic sodavand og en anden væske (jeg har glemt navnet, men det er den, der anvendes i radering i almindelig bord for at danne en kobber etch). Derefter udskrive dit layout i en obligation papir. Klip din bord og placer layout og udsætte det for fluorescerende lys. instruktioner er skrevet på "presensetized board". alt er perfekt, så længe du følger instruktionerne. Vi havde allerede brugt det allerede.

For mindre komplicerede plader (ikke-SMD, 0,5 + mm spor bredder), udskriver jeg (laser printer, selvfølgelig) layoutet på tynde (semi-gloss) papir fra et magasin, for eksempel. Brug en jern til at holde det på et stykke typisk stykke vitroplast eller Pertinax. Derpå opløses papiret i vand, som kun efterlader den "sorte" bits - dvs. sporing. I stedet for at bruge ferrichlorid, bruger jeg 16 ~ 18% saltsyre blandet med 30% hydrogenperoxid i en tilnærmelsesvis 15:01 forholdet (til fordel for syre). Det er billigt og nemt at købe (både syre og peroxid er mindre end 2 $ en liter, og du kan gøre et stort antal bestyrelser med det). Du har ikke bekymre dig om bortskaffelse det, i modsætning til ferrichlorid, hvis jeg læste rigtigt.

Du behøver ikke bekymre dig om bortskaffelse det, i modsætning til ferrichlorid
Normalt du har for at bekymre sig om afhændelse tungmetalforbindelser som brugt etch opløsning med kobber. Det er en stærk biozide, fx fører til problemer i et rensningsanlæg. Den aktiverede saltsyre er en stærk etch sammensat, men det er der producerer en usund aerosol og bør ikke bruges uden god ventilation eller bedre et laboratorium emhætte. Og ikke behandles uden gummihandsker og beskyttelse briller.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back