Hvordan man opbygger en simpel ur detektor?

G

gianbo85

Guest
Hej Alle, for et universitet projekt, jeg har behov for at kontrollere, om tilstedeværelsen af en trigger-in-signalet i mit apparat. - Signalet er et digitalt ur med en variabel frekvens i området 1MHz - 50MHz. - Jeg kan opdage dette signal, enten fra den negative udgang af en LVPECL XOR (lavt niveau på 1.6V, High Level på 2,4 V) eller fra udgangen af en opamp (lavt niveau på 0V, højt niveau 200mV) - Jeg skal bare have til at generere et højt / lavt niveau for at sende til en PIC microcontroller i tilfælde triggeren inde signalet forsvinder. Nogen idé? Jeg tænkte om en superdiode (opamp + diode) plus en tunet RC kredsløb og et sammenligningsgrundlag i sidste ende (se billede). Siden plads på min PCB er et problem, jeg vil gerne finde en enklere kredsløb uden brug af to opamps! Tak :) Gianluca

Jeg vil foreslå en mere enkel digital overgang detektor (som en XOR med CLK til én og forsinket CLK til den anden indgang) til at køre en "reset switch", og din RC netværket tunet til måske 2-5uS tid konstant, og en Schmitt buffer efter den.

Også, hvis Im højre: du har brug for en ændring i logisk niveau til at sende til din PIC hvis dvs. LVPECL udgang ikke er mere high = 2.4V, gik også / ændret til "0 = 1.6V uafhængig af hvor retholten sammenligner henvisning spændingsniveau pls af? du PIC, eller er det et TTL kompatibelt input? Hvor meget volt er det? Usual s, hvis en ECL IC supplyd med +3 V3 eller 5V end = PECL! En sammenligning logisk niveau (VBB) er ved max ca. 1,9 V (Vcc -VBB, 3V3-1V35), hvis du hase PECL i systemet, er det supplyed (som lvpecl per definition er) med +3 V3 eller ikke også, hvad du behøver, er ikke mere som en reference komparator ved + VBB, i concret sag? mellem 1355 og 2075mV, praktisk til midten, du som attachement fortæller dig også. Sammenlign pls til 1,75 V og er dit kredsløb i extrems fungerer også, men har brug for en god Uref! anden mulighed er onlya SO8 IC (NB100ELT23L) som niveau Converter til at anvende og arbejder op til 160MHz, se attachement ... :) K.

Tak for svaret! Dick idé er god, men den komponent tæller er stort set den samme som min plus at forsinke den uret jeg har brug for et langt spor på min pcb eller en delayer og det betyder masser af plads kræves. Karesz, hvis du læser min beskrivelse mere omhyggeligt, vil jeg ikke fodre LVPECL signalet direkte til PIC, der ikke vil arbejde som du foreslog. Min kollega foreslog et alternativ bruge en BJT: Tilslutning af bunden af en PNP BJT til LVPECL signalet, kilden til en Vdd spænding gennem en modstand og dens afløb til en kondensator. På denne måde BJT opfører sig som et kvadrat-bølge strøm generator. Dimensionering af R og CI kan skabe en spænding rampe på kondensator og bruge ADC eller komparator på PIC jeg kan kontrollere, om en vis tærskel den krydses. Når VT er krydsede jeg kan aflade C gennem en anden pin af PIC og en diode. Jeg forsøgte at simulere kredsløbet med Vdd = 3V, R = 1k og clock signalet mellem 1.6V og 2.4V. Hvis jeg sætter en modstand på afløbet alt fungerer fint, men med en kondensator kan jeg ikke få en spænding rampe! Nogen idé? Hav en god dag :)

@ Gianbo85 BJT har E, B & C, men jeg ville have et grundlag modstand for og så videre ... Virkelig du skal en tændt strømgeneratoren bygge. K.

@ Karesz. Hvordan kunne jeg have sagt, at en BJT har et dræn og en kilde? :-S ehehe ... Tak for korrektionen. Jeg kan godt lide tanken om at den nuværende generatoren, men jeg kan ikke få det til at virke, i hvert fald på min SPICE simulator. Jeg er helt sikker på jeg ikke har brug for en base modstand da den nuværende er fastsat gennem emitter modstand og basen spænding. Problemet er, når jeg swap modstanden på solfanger med en kondensator. I stedet for at få en spænding rampe jeg får en mere eller mindre konstant spænding. Hvad er der galt med min opsætning? Naturligvis kan hvis nogen foreslå en letteste måde at implementere min ur detektor ... ideer er velkommen! Gianluca

hej Gianluca, kan du indlæse / skifte fra PECL output over en seriel Schottky (Cathode på ECL ud) en seriel modstand-kondensator mellem Vcc & GND_ C til GND & dvs. 1 .. 2K til Vcc ... fælles punkt af katode / R & C er output også. Afladning skal være muligt med en tændt parallel modstand på CK

Nå, her er en jeg tegnede op i løbet af et par minutter, som synes at virke. Meget lav Actives tæller, men Passive ville være en smule buttet, hvis integreret (højere grad, jo lavere du vil have den mindste registrere freq at være).

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back