Hvordan man vælger Bipolar størrelser i BiCMOS design?

W

wee_liang

Guest
Hej, jeg er ny til BiCMOS design (BJT i særdeleshed). I CMOS, vælger vi WL tilsvarende for at opnå GM vi ønsker osv. Hvad med BJT? Den vigtigste parameter for at variere er emitter område, men dette påvirker kun er variabel i IC ligningen. Hvad er de overvejelser, er at vælge en god størrelse i løbet af design? Hvad er de bivirkninger, hvis Ic er for høj for en lille BJT? Enhver tommelfingerregler?

Sædvanlig praksis for bipolar design - du har flere faste enhed layouts og krydderi model til ethvert layout. Det er fordi layoutet ændring kan ændre nogle parametre Spice model. Og det kan ændre ikke bare er, men Rb, Rc eller andre også. Så hvis du har brug for større transistor størrelse bedre at bruge flere fast layout, der er tilsluttet parallelt. Det er også god praksis, når du har brug for at holde forholdet for nuværende spejle. Hvis du har brug for høj-aktuelle enheder (mere end flere hundrede mA) bør du bruge såkaldte ballast modstande forbundet til emitter eller base. Gevinsten (B eller h21e) af bipolar transistor har afhængighed af Ic. Den er sænket både med lav Ic og høj Ic og har maksimum for nogle midterste Ic. Enheden strømtæthed (eller enhed størrelse) skal svare til den Ic, når få har max værdi. Held og lykke, FoM

bare for at tilføje til hvad, der er allerede blevet sagt. Normalt ft af transistoren har et maksimum for Ic lidt før H21 begynder at falde (i den højere nuværende slutningen). Så for at vælge den enhed området, tage en transistor, der kan foretage de nødvendige Ic med gode H21 og som giver gode Ft (hvis du har brug for det).

normalt i BiCMOS processer, har processen været yderst optimeret til CMOS, og BJT er er "skrot"-enheder. Hvis du har NPN & lateral PNP, dette er tilfældet. alligevel, disse processer næsten altid have en foreslået NPN layout, det er ikke som bipolar, hvor du kan trække udledere enhver størrelse, du ønsker. også i BiCMOS, er de bipolars så store (i forhold til CMOS), at de kun bruges til specielle ting - indgang par lav-offset amp, båndgab, temp sensor. disse applikationer bruger alle BJT er i "signalet" regionen - 1 til 100uA, hvoraf en enkelt BJT er er fint at bruge. båndgab selvfølgelig bruger 1:8, osv. i ingen tilfælde har jeg set en magt BJT i en BiCMOS proces .. Hvad er din ansøgning? Du bør overveje, om en BJT er den rigtige enhed for dig, hvis du beder den til at bære store strømme. Der er nok et bedre (mindre) måde ved hjælp af Mos.

Jeg vil tillade mig at stærkt uenige i, at BiCMOS processer har Scrappy bjts. Jeg arbejder i øjeblikket med 0.35u SiGe BiCMOS og er nødt til at fortælle dig, at vi har både lodret NPN-og PNP med ca 40Ghz Ft til NPN. Også, bjts bruger vi næsten overalt på niveau med CMOS. Mange gange de viser sig at være meget nyttig.

Jeg er enig med sutapanaki tiden jeg bruger 0.35um SiGe. The Foundry giver høj performance NPN hvis fod er op til 40GHZ. Men jeg har hovedpine problem, for en bestemt NPN. Hvis jeg kun har et aktuelt budget på ca 100uA for hver emitter følgesvend og differentieret par. Jeg ville vælge en lille enhed, og bias det på højeste ft Men problemet opstår her, den lille enhed har en enorm mismatch og offset parameter. Hvordan kan jeg løse dette problem?

Jeg tror, u kan bruge en typisk størrelse foundry.just som Unitrode company.they bruge selv gange af de to bipolars at bygge en to-transistor båndgab.

[Quote = chihyang wang] Jeg er enig med sutapanaki tiden jeg bruger 0.35um SiGe. The Foundry giver høj performance NPN hvis fod er op til 40GHZ. Men jeg har hovedpine problem, for en bestemt NPN. Hvis jeg kun har et aktuelt budget på ca 100uA for hver emitter følgesvend og differentieret par. Jeg ville vælge en lille enhed, og bias det på højeste ft Men problemet opstår her, den lille enhed har en enorm mismatch og offset parameter. Hvordan kan jeg løse dette problem? [/Quote] Er du bruger en austriamicrosystem proces?

hehe - du kan meget uenig, hvis du ønsker. Husk, jeg nævnte en proces, der indeholder lateral pnp - dette er et sikkert tegn på, at din BJT er er skrot. lodret PNP er ensbetydende processen er mindst målrettet til BJT hvis det ikke stammer fra en bipolær proces, og selvfølgelig, det punkt af en SiGe proces er at gøre HBT, så jeg virkelig vil håbe, de har en god bipolar! Jeg personligt tror, der er for mange mobiltelefoner i verden allerede, så jeg tror jeg ikke engang tænke på dig fattig rf fyre når jeg tænker BiCMOS, men jeg vil holde det for øje i fremtiden ..

Opbygning af en lateral PNP er ikke raketvidenskab, du kender. Selv ren CMOS har dem. Som en kendsgerning den BiCMOS proces, jeg bruger har laterale pnp også, men denne kendsgerning alene ikke gøre det til en Scrappy proces. Åh, og BTW, jeg er ikke en RF-fyr, men stadig bruge BiCMOS. RF er ikke den eneste, der kan drage fordel af det.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back