Hvorfor bruge ævle transistorer?

D

diarmuid

Guest
Hej, Jeg har for nylig kom på tværs af en vaffel transistor i en chip jeg arbejder på. Jeg ved intet om disse sjove søger transistorer, og der er ikke for meget på internettet enten. Kan nogen hjælpe mig med følgende temmelig grundlæggende spørgsmål: 1. Hvad er fordelen ved at bruge ævle transistorer? Jeg læser de har dårligt definerede formatforhold men udviser lille kilde / substrat og drain / substrat kapacitanser. Er det korrekt? Hvis det er tilfældet, er dette den vigtigste grund til at bruge dem, eller er der andre? 2. Hvorfor bliver de brugt meget sjældent? 3. Er de stadig grundlæggende MOSFETs netop lagt ud anderledes? Tak og alt det bedste, Diarmuid

AFAIK vaffel geometrier bruges kun til power transistorer. 1. Yderligere til dine udtalelser ovenfor, er de formodes at have større (bedre) W / L vs område og mindre tilslutning modstand for kilde & afløb. 2. De er dårligt modelleres (hvis nogensinde). F.eks er det ikke let at matche en 100:1 eller 1000:1 spejl transistor til at styre strømmen. 3. Ja, std. fingering, overholdelse af ESD regler (bredere SD afstand, salicide maskering).

Du kan få den mest W i det mindste areal med en ævle layout. Vi plejede at bruge det i de dårlige gamle dage for analoge switche, med 1000A gate okse og 10uM kanallængder du har brug for al den W pr die område, du kan få. Men en masse af at W er ved højere end min L (alle hjørner er sqrt (2) * L), der er en masse værre CGD / CGS, og de indvendige hjørner koncentrere gate felter, som er en pålidelig detractor (og dårligt dækket af kvali test på et straight-stribe geometri).

Tak for svarene gutter. Så ville jeg være ret i, at den eneste gang, du ville overveje at bruge en vaffel transistor er, når du har meget store W-og ikke Fix område? Tak,

[Quote = Diarmuid, 1141943] Så ville jeg være ret i, at den eneste gang, du ville overveje at bruge en vaffel transistor er, når du har meget store W-og ikke en masse område? [/QUOTE] Jeg ville tænke det. Og hvis du kan træde tilbage nøjagtige resultater fra analysen.

Det er min erfaring, 95% af de reelle strømstyring designs om ~ er baseret på simple layouts, grundlæggende magt transistor strukturer anbefalet af støberier. I ~ 5% af tilfældene, designere skabe meget komplekse brugerdefinerede layout, herunder ævle layout til poly, forsøger at forbedre modstand pr område godhedsværdi, samtidig forsøger at reducere parasitisk (især gate - drain) kapacitans. Ganske ofte ævle stil layout bruges til RF transistorer og for ESD-beskyttelse udstyr, for at opnå en bedre ydeevne / område kompromiser. Og, selvfølgelig, er folk i den akademiske verden undersøge den slags strukturer. Her er en dejlig papir på ævle layout af power transistor: http://www.vrg.utoronto.ca/ ~ ngwt/Publications/ISPSD/2008/ISPSD08_AYOO_v7.pdf

Så vaffel er en form for transformator, som anvendes i visse tilfælde, men ikke i alle tilfælde

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back