inductor modellering?

P

pigkiller

Guest
hej alle nogen der har erfaring modellering spiral inductor? CMOS teknologi multi-metal lag. Jeg har læst en masse papirer, har brugt 2-pi & 1-pi-model, men resultatet er så ringe ... der kan give mig nogle gode råd på det, mange tak

Jeg fik nogle dokumenter om dette emne, skal du vente nogle dage. Jeg arbejder også på Silicon Substarte Passive Integration. : P

rart at cu, kan du fortælle mig, hvilken struktur er mere effektive for dig? Kan du fortælle mig noget om dit arbejde?

Jeg Post 3 speciale her (jeg kender ikke de allerede har været indlæg .. hvis det er så, sorry) De omfatter inductor design, transformer design og deres modelleringer. Meget nyttigt og rart at komme ind i indførelsen af design på silicium substrated passive kredsløb. Rgrds

Nogle af mine kolleger brugte Änsoft ĤSFF at modellere spoler og importerede modeller i Cadance. Jeg forstår, at dette er en meget god metode. Good Luck

[Quote = Element_115] Nogle af mine kolleger brugte Änsoft ĤSFF at modellere spoler og importerede modeller i Cadance. Jeg forstår, at dette er en meget god metode. Held og lykke [/quote] Vi bruger et specielt bibliotek med Cadence indkaldt som PICS (Passive Integrerede Komponenter om Silicon), som er genstand for vores virksomhed. Så vi transfom GDS2 fil i Momentum og simulere. Faktisk har jeg personligt prøvet HFSS9 at sammenligne resultaterne (måling og simulering), men desværre HFSS resultaterne er ikke sammenlignelige med målinger. Faktisk er det kun frekvens forskudt, men størrelsen af S-Parametre Interessant nok er de samme: roll: Måske gjorde jeg en fejl, samtidig med at definere parametre, eller jeg har overset nogle tricky måder .. Bund, bruger vi denne særlige biblioteket til at opbygge og skabe kondensatorer, modstande mv al teknologi afhængig. Anyway. For tiden Momentum er meget tæt på målinger med en lille smule omsorg for opsætning. Rgrds

Vidste du at optimere kurven-montering? Husk standard flow, nedre bånd for de vigtigste inductor anslået værdi 1. ordens selv resonator freq. bestemme pararell parasitære kapacitans. ESR vs freq. er freq. dependet (Q vs freq også), DC modstand @ lavere freq, men AC resistacnce vs sqrt (freq) afhængig @ højere band: P

[Quote = extractman] Nogle papirer helful [/quote] gøre en god måling før modellering udvinding!

prøv ASITIC, er det gratis program, der kan designe og analyse spiralen inductor, også der et prgram kaldte SISP men det er ikke gratis asitic giver pi model og kan generere layoutet af spole og beregne sparameters af det

Jeg har en hel del af inductor modellering sidste år, ikke rigtig på Si men i multilags miljøet. Min erfaring er, at en database er bygget af målinger eller EM simulatorer (Sonnet) kan bruges til at skabe et neuralt netværk model. Dette kan igen indføres i ADS trug NeuroADS Patch. Det virkede OK for min induktorer. Generelt, vil du næppe finde nogen fysisk-baseret model, dvs den ene Vid slået L, R og C, der kan dække relativt kompliceret opførsel af multi-line inductor. Neurale Netværk er ligeglad med dette, de simpelthen giver S Pars, og det kan være meget effektiv. Regards FlyHigh

Mange tak for jeres gode råd og nyttige papirer. Neurale netværk model baseret på store målte data er et godt valg, men jeg har ikke så meget resultatet af målingen. : (Jeg brugte sammenligne min simulering resultater baseret på M / omentum med måledata Resonence frekvensen er flyttet, og de faser af S parametre er dårligt uegnet (ca. 20 grader skift) Der er nogle problemer i min Asitic INSTALLATION (Cygwin installeret på.. min pc & fungeret godt, men jeg kan ikke komme ind Asitic interface, hvorfor?), som botherd mig mest, er værdierne af Kapacitans & Modstand i substrat omfattede Cox, hvordan kan jeg får den nøjagtige værdier?

Hvis der har simuleret mange spoler med S * NNET (2.5D) på GaAs. Indtil videre har jeg fået gode resultater, men det er tricky. Den vigtige del er at redegøre for metal tykkelse og få et godt estimat af din bulk og hudtab værdier. På CMOS du sandsynligvis nødt til at modellere dielektriske tab meget godt.

Fastslå tilsvarende serie modstand i din spole og divde dette ved reaktans. Dette er Q-faktor per definition - forholdet mellem energi discipated i inductor til energi lagret i den. Du kan udtrække R og L fra Spar-filer ved at montere tilsvarende model til det. Der er to betydninger af R alt efter hvordan du udpakkede Rundholter. Når du lægger din inductor mellem to havne, og du måler S21 og udtrække R og L, er du bestemmelse af indlæst Q, bør det være igen beregnet til losset (spole sig selv er fyldt med 50 ohm havnen impedans, det er ikke sandt Q ). Der er en anden metode til at bestemme losses Q direkte - fra korte circuted spole (en spole terminal til jorden, den anden til 50 Ohm havn opsigelse). Losses Q bestemmes ud fra S11. flyhigh

Du må gerne gennemgå det seneste nummer af motl om induktortypen modellering ...

Er der nogen gratis (+ kilde) programmer til at generere tilsvarende kredsløb i SPICE format netlist (undtagen asitic)? Jeg spekulerer på at få ikke er kompakt, men ekstremt nøjagtige modeller. Kan du hjælpe mig? ps. Kan være nogle webadresser? pps. Har du sådanne problemer?

Hej, selvfølgelig du kender til det bedste, hvad du har brug for og er nødt til at gøre, men bare for at give dig nogle udtalelse, hvis du kan have overset en detalje. I mit tidligere arbejde var det målet at have nøjagtige inductor modeller, men at få dem skalerbare så godt. Det betyder, at værdierne af elementerne i den tilsvarende kredsløb kan let monteres i sæt af ligning til at beskrive indflydelsen af ændringer i fysiske dimensioner (spor længde og bredde) og antal omgange til en værdi af elementer af tilsvarende kredsløb. Det var vores konklusion, at meget nøjagtige modeller (med mere end 3-4 elementer) kan arbejde for et enkelt sæt af parametre, men det kan ikke gøres skalerbar. flyhigh

flyhigh, tak for hjælpe med hvilken model gør u brugt så? er der offentliggjort materiale (dit materiale) om skalerbar model (afhænger af geometriske parametre)? Jeg er kun nybegynder i spiral inductor problem

Hej MaxSU, jeg gjorde modellering af 3D cylindrisk flerlagede spoler, ikke rigtig spiral induktorer. Min tilsvarende model bestod af 5 elementer. Det var velkendt PI tilsvarende kredsløb. L i serie med R, denne to bro ved C og to Cs til jord på hver port. Selv om min opgave var anderledes end din, jeg gjorde nogle læsning af modellering spiral spoler, og min fornemmelse er, at det er endnu vanskeligere end min sag. Som jeg skrev på tidlige stadier af dette emne, hvis du kan prøve neurale netmodeller det måske være en løsning på dit problem. flyhigh

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back