Jeg har nogle spørgsmål omkring HFE parameter for BJT

N

nnvkct

Guest
I alle BJT dataark, ser vi HFE parameter er en variant parameter , fordi det afhænger temparature. Selvfølgelig har vi i et analogt kredsløb ønsker det meste invariant. Hvordan kan vi gøre det? Jeg har virkelig brug for et svar om det. Jeg tror det eneste, jeg ikke forstår stadig nu på BJT er spørgsmålet om HFE parameter. Please hjælp mig. Tak på forhånd. : D

Prøv at annullere hfe ... Fordi Ic ~ = hfe * Ib, så hvis vi kan gøre Ib ~ = konstant * hfe så kan du gøre dit kredsløb ikke afhænger af temperaturen. BR, TY [size = 2] [color = # 999999] Lagt efter 1 minut: [/color] [/size] Undskyld, det er Ib = ~ konstant / HFE

kan du annullere variation HFE med temperaturen med en degradering modstand på emitteren eller anden form for feed back for feedback-teknikker tjek Sedra kapitel 8

Hvordan kan vi gøre Ic = konst? Hvordan kunne vi designe et kredsløb, hvor Ic = konst. Tak. Venlig hilsen.

at få konstant IC ved at sætte Re negativ feed back finder sted, hvis t steg IE & IC vil stige så VE Winn stigning og VBE fald forårsager IC at falde så u får en const IC også denne stabiliserer den gevinst som en fortjeneste i dette tilfælde ≈ RC / RE så det afhænger af forholdet mellem modstandene ikke HFE

For eksempel kan du partiskhed en BJT med sin base bias (VBB) = Vcc * [Rb2 / (RB1 + Rb2)], Og Ib = (VBB-Vbe) / [Rbb + (HFE +1) Re] hvor Rbb = RB1 | | Rb2. Fordi Ic = hfe * Ib, som Rbb er lille, skal Ic vil være næsten konstant. BR, TY

også er det nyttigt at forsøge at påvirke den transistor med en aktuel kilde eller en aktuel spejl, der vil tvinge IC at være konstant

Men hvordan kan du forstærke indgangssignalet ved nuværende spejl? Er det en nuværende tilstand indgangssignal?

nej du behøver ikke forstærke signalet med en aktuel spejl du forstærke signalet med en forstærker forspændt med et aktuelt spejl eller en strømkilde kontrollere Sedra kapitlet 5, afsnit 5 side 442 i den femte udgave påvirke BJT forstærkerkredsløb forspændingsorganer ved hjælp af en konstant strøm kilde

Tja, hvis du har et spejl med to BJTs, og de områder er ikke ens, vil der være nogle "forstærkning" faktor, men i almindelighed, behøver du ikke bruge den nuværende spejl til at producere store gevinster.

hej ved temperture variation BJT s parameter vil variere. men hvordan vi kan reducere disse variationer? HFE og Vbe er de parametre, der varierer med temperaturen. variation af Vbe vil forårsage variation i Ib og variation i Ib og HFE vil forårsage variayion i Ic. ved at forspænde BJT af en diode med samme Vbe parameter eller en samme BJT med conected Bais og samlerobjekter kan vi holde Ib konstant mod tempereture variation i virkeligheden vi kompensere denne variation ved variation i diode eller BJT i ​​partiskhed circut men om HFE vi kan bruge en modstand i emmiter af BJT den større modstand gøre Ic mere konstant, men større modstand gør CURRNT lavere og øge tabet. så kan vi bruge en CURRNT kilde ved ønskede nuværende og stor modstand opmærksom på, at useing en lille modstand i skævhed circut (Rb) ikke kunne være en god sloutuon fordi decrise indgangsimpedans være glad

hvis BJT anvendes i det integrerede kredsløb, kan forspænde den med en indre referece forspændingsstrøm. hvis ikke, er den diskrete BJT bias normalt dannet af to store modstande ratio, med en kilde tilbagemelding resisitor. men HFE variation er ikke kun bestemmes af temperaturen, men også varieres med differenct IC strøm.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back