Kan jeg bruge en frekvensomformer til impliment en Lokaloscillatorfrekvens

O

obrien135

Guest
Hej, jeg har forsøgt at få en 10MHz lokaloscillatorfrekvens at arbejde for et godt stykke tid. Jeg har prøvet omkring 15 eller 20 forskellige designs og endda et sæt, men ingen af dem arbejdede pålideligt. Jeg tænkte på om det er muligt at bruge frekvensomformer kit vist på nedenstående link, med en 10MHz krystal, og en meget lav frekvens variabel oscillator at generere de 10kHz til 300 kHz input til en deraf følgende række 10,01 til 10.3MHz. [Url = http://wb9kzy.com/lfconv.htm] LF Converter - Ham Radio Kits [/url]

Konverteren vil generere en dobbelt side band signal, som du ikke ønsker, som jeg tror.

IF Jeg sigter til, er 3MHz. Dens for en 40M SSB transceiver.

IF jeg sigter til, er 3MHz. Dens for en 40M SSB transceiver.
Hvad er dit mål?? For at få en stabil lokaloscillatorfrekvens, der vil arbejde 10MHz eller en anden særlig specifikation?

Ja det første, du nævnte, er målet. Jeg ønsker blot at få en stabil 10 til 10,3 MHz oscillator.

IF jeg sigter til, er 3MHz
Ja, men blanding 10 MHz med en lav frekvens oscillator i en regulær mixer producerer 10 MHz + / -. LF, så du får mindst billeder på 2 * LF i din modtager.

Hvad hvis jeg sætter en krystal filter på produktionen af mixeren (mikseren sæt til 10MHz og 10-300 kHz)? Vil + / - LF foul op IF på modtager og RF udgang på sender?

I en af vores design, brugte vi en LO (2310M) for både RX RF (2450M) og TX RF (2660M), så vi fik RX IF (140M), som anvendes TX IF (350M). Faktisk forstår jeg ikke dit spørgsmål. måske skulle du få afklaret, hvad er din TX RF, TX IF, RX RF, RX IF, osv.

OK. IF er 3MHz. Det er blandet med mic lyd til at producere TX IF. Dette blandes med LO, som er 10,1 - 10.3MHz at producere 7.3MHz RFOUT. Det samme LO bruges til RX og blandes med 7,1 - 7.3MHz fra RF-input amp output, der kommer fra antennen og tuning resonanskredsløb. Dette giver RX IF i 3MHz. For at generere 10,1 til 10.3MHz er problemet. Jeg troede, at denne tredje mixer kit og 10 til 300 kHz oscillator kan besvare problemet. Jeg tænkte på om jeg er på rette spor, eller hvis, som herren fra Bochum nævnt, kan der være problemer med + / - LF, (LF = 10 til 300 kHz).

Dette bør være nogle ur nyttiggørelse kredsløb eller ur lås fra receiver kredsløb, men jeg er ikke bekendt med det.

Jeg tror, hvad du behøver, er en flydende oscillator, der dækker 10,1 til 10.3MHZ og en fast oscillator på 3.0MHz På modtager du blander input mellem 7,1 til 7.3MHz med oscillator til at producere en fast 3MHz IF output, som du kan filtrere, forstærke og demodulere at inddrive signal. På transmittere, du genererer en moduleret signal på faste 3MHz, bland det med oscillator at flytte det op til 7,1 - 7.3MHz hvor du filtrere det, magt forstærke den og fodre den til antennen. Generering af oscillator frekvensen bør være meget simpelt, jeg personligt ville bruge en PLL at gøre det så stabil som muligt. Jeg tror, jeg ville være fristet til at se på alternative frekvenser for IF selv, vil du have svært ved at finde færdige filtre til 3MHz, det du gik efter noget højere du sandsynligvis kunne finde off-the-shelf filtre, som vil spare dig masser af arbejde . Hvis du planlægger at bruge smalle båndbredde til CW eller SSB transportformer dette ville helt sikkert være en fordel. Brian.

Ja, at første, du nævnte, er målet. Jeg ønsker blot at få en stabil 10 til 10,3 MHz oscillator.
Hvorfor ikke bruge en PLL + VCO? En simpel integer PLL vil give dig meget stabil og programmerbare Hyppighed Source .. Den bedste løsning er den enkleste en ..

Ja, jeg vil undersøge PLL. Tak. Det største problem jeg havde var, faktisk ikke den drivende, men intermittance af svingningerne. Det er derfor, jeg troede, at sættet ville hjælpe, da det bruger en krystal og kan varyed nemt med LF input. Men som Herren fra Tyskland var nævner + / - LF kan forårsage en form for indgriben i den ønskede signaler. Jeg tænkte på om det ville være et problem, og i bekræftende fald, hvordan man kommer rundt om det. Jeg havde håbet at finde ud af, før jeg investere pengene i sættet. Tror du, at sættet er spild af penge og den forkerte vej at gå?

En enkelt sidebånd mixer, der genererer f.eks 10,01 uden 9,99 MHz samtidig vil indebære en langt mere kompleks kredsløb. Jeg har også vælge en VCO / PLL design.

Tak, alle for jeres feedback. Jeg tror, jeg ved hvordan vi kommer videre nu.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back