Kaskader NF når impedanser ikke 50 ohm?

B

bmalp98

Guest
Hej, du kender disse formler og Excel-ark, hvor man kan beregne den casdaded støjtal, de normalt antager en 50 ohm-system, dvs matchede input og output. Er der nogen der ved, hvordan man kan inddrage andre impedans niveauer i beregningen? Som ekstreme tilfælde, ville man have en meget lille udgangsimpedans (spænding mode) eller meget høj udgangsimpedans (aktuelle tilstand). Tak, bmalp98

Beregn overførsel funktionen fra hver støjkilde til udgangsknudepunkt, gange det med støj spænding så du får output støj doneret af denne støjkilde. Opsummering Hver udgang støj sammen, så du får den samlede produktion støjen i spænding. Opdel output støjen ved spænding overførsel funktion så du får input indroemmelse støj. Brug denne indgang indroemmelse støj at udlede NF. Ovenstående er kun gyldig, hvis støjkilden er "ukorrelerede".

Usaually det kaskader systemsimulator bede om 3 parametre, nemlig, forstærkning, støjtal og Intercept punkt. Brugeren forsøger nyttigt, at kun 3 parametre (og ikke mere) bliver spurgt. Selvfølgelig er en forudsætning perfekt impedans matching. Men ... hvis du vil ændre Generator refleksionskoefficienten vil støjtal ændre (dette skyldes støj modellering af 2 port netværk). I dette tilfælde støj parametre, der er nødvendige for beregning vil stige fra 1 til 4 (NFmin, ReΓopt, ImΓopt, Rn), så lommeregneren vil blev un-nyttige.

Hej igen, OK, jeg forstår, at NF faktisk giver kun mening med matchede indgange? Så det ville være mere fornuftigt at angive støj spændinger / strømme for spænding / strøm tilstand interfaces. Enhver skriftlig Excel eller Matlab kode for kaskadekoblede analyse? Best, bmalp98

hvad du ønsker, er diskuteret i detaljer i RF Mikroelektronik af Behzad Razavi Jeg tror det vil hjælpe dig en masse.

Brug formlen for Friis til beregning af NF i en kaskade, og brug fås gevinst som gevinst faktor med de relevante impedanser. Se Gonzalez - Microwave transistor forstærkere.

Hej, tak til dem, der reagerede. Razavy er absolut en god læser og besvarer spørgsmål, Gonzalez jeg bliver nødt til at få først. bmalp98

[Quote = bmalp98] Hej igen, OK, jeg forstår, at NF faktisk giver kun mening med matchede indgange? [/Quote] Det er ikke korrekt. Den NF af en 2-port netværk er en funktion af input refleksionskoefficienten. Forholdet mellem NF og refleksionskoefficienten er en funktion af 4 reelle parametre (støj parametre). hensyn

Hej, OK, jeg mente NF kun kan let sammenlignes med samme impedans niveau. OK nu? En lille glitch fandt jeg i Razavis bog s.. 45: ækv. 2,101 siger til alle lige Rs = Rin1 = Rout1 = Rin2 og Av være den ubelastede gevinst NFtot = NF1 + (NF2-1) / AV1 ^ 2-ækv. 2.107 fastslår, at for den almindelige impedans tilfældet, kan vi erstatte Av med Ap, den tilgængelige effekt gevinst, givet i eq. 2,104: AP1 = (Rin1 / (R + Rin1)) ^ 2 * AV1 ^ 2 * Rs/Rout1 Nu skal AP1 være lig med AV1 når igen Rs = Rin1 = Rout1 = Rin2, men er forskellig med en faktor på fire. Har jeg glip af noget? Tak for at læse op til her. bmalp98

Jeg tror, ​​at faktor fire er fra: Av = Spænding gevinst Ap = Power gevinst PWR = V * I = V ² / R (Vrms = V / √ 2), så nogle hvor man havde en (PWR) ² -> (V ² / R) ² eller ([V / √ 2] ² / R) ² -> (V ² / 2 * R) ² = ¼ (V ² / R) ² Nogle gange Bogen efterlader nogle antagelser. Også dette er måske ikke det korrekte svar, men når du går mellem strøm og spænding denne faktor på 2 eller 4 kommer. Håber det hjælper.

Det kunne være et spørgsmål om dine referenceplaner. Input referenceplan for AV1 er til højre for R i fig 2,32 (spændingen over Rin1). Referenceplanet for den tilgængelige effekt forstærkning er til venstre for Rs (Vin). Hvis Rs = Rin1, spændingen over Rin1 er Vin / 2 og dermed strømmen være (Vin / 2) ^ 2 eller (Vin ^ 2) / 4. Det er, hvor 1/4 faktor kommer fra i din afstemt system f.eks.

Hej toonafishy, ​​jeg får din pointe. Men beviser dette Razavi forkert? For at være konsekvent i cascading, vi skal være klar over dette. Vedrørende fig. 2,32, AV1 og AV2 vises ikke ubelastet spænding gevinster, som det hævdes på den foregående side. Fra et praktisk synspunkt ville det være korrekt at inkludere faktor ækv. 2,104: AP1 = (2 * Rin1 / (R + Rin1)) ^ 2 * AV1 ^ 2 * Rs/Rout1? Ligner opdeling hører, men ellers sagde simple Excel ark ville gøre .. Best, bmalp98

Hej bmalp98 Jeg tror, ​​du tab en parameter α ^ 2 efterfulgt af AV1 ^ 2 i eq 2,101. Hvis Rs = Rin α ^ 2 = 1/4. Så det er konsekvent.

[Quote = bmalp98] Hej igen, Alle er skrevet Excel eller Matlab kode for kaskadekoblede analyse? bmalp98 [/quote] prøv www.rfcafe.com finder du en MS Excell regneark prøv også Agilent Appcad. Det er gratis.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back