Lithium batteri - strøm

A

Audette

Guest
Jeg har et spørgsmål om batterier og hvor meget energi de opbevarer. Jeg glæder mig til at bruge et Lithium batteri til et bærbart instrument - de to valg, jeg har, er 14,8 4.4Ah eller 11.1V 4.4Ah. De spændinger, jeg arbejder med, er 5V og 3.3V og generelt instrumentet vil bruge omkring 400-500mA under normal brug. Mit spørgsmål er, har spændingen har en effekt på, hvor mange cykler mit batteri kan gå igennem? Nogen fortalte mig engang, spænding gør meget lille forskel på energi i batterier, og at det er Ah specifikationen, der betyder noget. Men jeg har aldrig rigtig fået en ordentlig forklaring på, hvorfor det er, og jeg alligevel forvirret, om dette er tilfældet. Jeg håbede mit instrument bør være i stand til at cykle rundt 200 iterationer bruger 14.8V 4.4Ah batteri. Hvordan ville dette blive påvirket, hvis jeg går til 11.1V 4.4Ah batteri - eller endda en lavere spænding, men samme Ah. På forhånd tak

Det er Watt timer ikke amperetimer, der betyder noget. Watt time = energi. Så, hvis du bruger skifte reguleringsmyndighederne 14.8V batteri holder længere end 11.1V. Antallet af cyklusser, ikke afhænger af spændingen. Forskellen er simpelthen at 11,1 har 3 celler, 14,8 V er 4-celler. Du skal definere, hvordan den nuværende er delt mellem 5V og 3.3V til at beregne, hvor lang tid batteriet holder. Træn magt og påtage sig måske 80% virkningsgrad for et skifte regulator. Keith.

Når du laver strømmen beregning for batteri, har jeg ikke brugt watt timer - men Amphours. Skal dette ændres? Jeg har brugt en formel, der beregner den aktuelle x tid - tilføj 20% ekstra for 80% effektivitet og opdele batteri mAh værdien med resultatet. Det jeg troede var antallet af cykler. Imidlertid betyder dette ikke tages hensyn til spændingen overhovedet. Skal jeg derfor erstatte dette med strøm x spænding x tid? [Color = "Silver"] [size = 1] ---------- Indlæg tilføjes 10:13 -------- - Forrige indlæg var på 10:13 ---------- [/size] [/color] Når du laver strømmen beregning for batteri, har jeg ikke brugt watt timer - men Amphours. Skal dette ændres? Jeg har brugt en formel, der beregner den aktuelle x tid - tilføj 20% ekstra for 80% effektivitet og opdele batteri mAh værdien med resultatet. Det jeg troede var antallet af cykler. Imidlertid betyder dette ikke tages hensyn til spændingen overhovedet. Skal jeg derfor erstatte dette med strøm x spænding x tid?

Du skal tage hensyn til spænding for at få magt (og energi). Effekt = volt x ampere. De amp timer er fint, hvis du kender dit kredsløb tager en vis strøm, og spændingen er fastgjort. Hvis du begynder at variere spændingen og kredsløbet bruger en skifte regulator da den nuværende vil også ændre, så du er nødt til at tage hensyn til dette. Når du bruger strøm / tid / spænding og tilføje i 80% virkningsgrad, hvad du skal ende op med, er en mængde af tid, at et kredsløb vil vare på en enkelt opladning. Som et eksempel, hvis du dit kredsløb tager 5V på 1A tager 5V. En 80% effektivitet regulator ville tage 6.25W at generere 5V (ikke 6W som du måske tror). Hvis du genererer det fra en 14.8V batteri, så 6.25W arbejder ud som 422mA. Så vil din 4.4Ah batteri holder 10,4 timer. Hvis du igen gjorde beregningen med 11,1 batteri, du ville tage 563mA, og således at batteriet kun ville vare 7,8 timer. Antallet af cyklusser en holder afhænger af mærke og kvaliteten af ​​batteriet, men er sædvanligvis 500 til 1000 komplette cyklusser. Med LiIon partielle udladninger ikke har tendens til at reducere levetiden lige så meget 1000 halve udledninger er sandsynligvis svarer til 500 fulde ladninger i form af batteriets levetid. Keith

Tak for Deres udførlige svar Keith. Kan du bekræfte følgende beregning baseret på, hvad du sagde - men modificeret til også at omfatte kørsel tid. 5V linjen, 0.3A sammen med 80% effektivitet kræver 1.88W. 3.3V linjer, 0.3A sammen med 80% effektivitet kræver 1.24W. 5V linie vil blive anvendt i 30 sekunder og 3.3V i 60 sekunder for hver sampling-kredsløbet. så hvis vi tænker på en cyklus at være 60 sekunder, de watt brugt op i løbet af denne tid, 5V linje = 1,88 * (30/60) = 0,94 3.3V line = 1.24 * (60/60) = 1,24 Derfor samlede effektforbrug kræves per 60 sekunder = 0,94 + 1,24 = 2,18 Hvis batteriet er et 14.8V, 4.4Ah batteri, AVG strøm fra batteriet bruges = 2.18W/14.8V = 150mA Derfor er antallet af timer batteri holder = 4400mAh/150mA = 29 timer Kan jeg så konvertere dette til antal cyklusser ved at sige = 29 * 60 * 60 (konvertere til sekunder) / 60 (prøveudtagning cyklus tid) = 1740 Derfor kan jeg antage, at i bedste fald at batteriet vil give mig 1740 af 60second cykler?

Dig beregninger er fint op til 29 timer. Din næste bit er faktisk korrekt, men en kompliceret måde at gå fra 29 timer til 1740 minutter. Du beregner ned til sekunder og derefter konvertere det tilbage til minutter (* 60/60), men svaret er korrekt. De cykler her er ikke at forveksle med batteriets levetid, dvs antallet af opladninger / afladninger, før batteriet holder opladning godt og skal udskiftes med en ny. Det vil typisk være 500 til 1000 opladninger / afladninger. Keith.

Tak. Jeg vil nu få et batteri og test og se, hvor præcis beregningen er :)

Derfor kan jeg antage, at i bedste fald at batteriet vil give mig 1740 af 60second cykler?
g.gif

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back