LM358 fra forskellige konstruktører klarer sig forskelligt

A

alexxx

Guest
Hej! Jeg har en LM358 i en ikke inverterende forstærker topologi, måle strøm på en modstand. Udgangen er kørt til en HEF4051 multiplexer og derfra til min ATmega169 analog indgang. Dette kredsløb klarer sig helt fint med min ST LM358 på approximantely 30 boards indtil nu. Problemet er, at den nye ICs jeg har modtaget fra Philips ikke synes at fungere som forventet. Jeg har også prøvet med nogle andre 358s fra en tredje producent (LM358 PNUX er trykt på dem, ved jeg ikke hvilken producent der er det). Jeg testede alle tre 358s på nøjagtig samme bord, og kun ST er en del reagerede ifølge mit program. Er jeg mangler noget her, eller dette kunne være en fornuftig adfærd? Har en person står over for et lignende problem? Nedenfor er de to databladene fra ST og Philips. [Url = http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/17967/PHILIPS/LM358.html] LM358 pdf, LM358 beskrivelse, LM358 datablade, LM358 Vis::: ALLDATASHEET :::[/url] Thanks på forhånd.

Vi har brug for at se dig kredsløb. Den eneste gang jeg har fundet problemer som der før i tiden er, når du arbejder uden for det normale driftsområde. For eksempel det, hvis du er lige over grænsen for common mode spænding kan arbejde med en producent, men ikke en anden. Keith

Tak Keith for din opmærksomhed. Her er en forenklet skematisk: View attachment 66500 DC motor 100W, 4A-5A er den maksimale strøm, PWM-drevet. Forsyning til LM358, 4051 og MCU er 5V. ST LM358 fungerer som forventet. Delene fra andre producenter giver overstrøm selv for lille motor strømme. Der er nogle spændingsspidser på grund af motoren, kan disse pigge indføre et problem som beskrevet? Alexandros

Er LM358 kører på positive og negative forsyning skinner? Det ser lidt mistænkeligt for mig, at der ikke er noget input overbelastningsbeskyttelse i tilfælde af, MOSFETs passere for meget strøm, er forstærkeren kører med det output på eller meget tæt på jorden, og også, hvis det kører på delt levere skinner, er der ingen beskyttelse mod output svingende negative og beskadige 4051 eller ADC input. Brian.

Der er nogle spændingsspidser på grund af motoren, kan disse pigge indføre et problem som beskrevet?
Det mest sandsynlige er, de gør. Jeg ville forvente dynamiske overbelastning af OP input. Du bør absolut placere et RC filter mellem shunt og OP input, og sørge for en fornuftig jordforbindelse ordning.
Er LM358 kører på positive og negative levere skinner
Jeg tror det er enkelt levering, hvilket ville være også mit vælge for overstrøm sensing -? Hvis pigge bliver filtreret.

Tak Brian og FVM for din deltagelse. [Quote = imellem!] Er LM358 kører på positive og negative levere skinner? [/QUOTE] Det er samlet levering. [Quote = FVM] Du bør absolut placere et RC filter mellem shunt og OP input, og sørge for en fornuftig jordforbindelse ordning. [/QUOTE] Ja jeg tror du har ret FVM. Til sidst vil jeg placere dette filter. Så dit svar herrer er antyde, at der ikke er noget tilfælde, at to LM358s fra forskellige producenter kunne opfører sig anderledes. Har jeg får denne ret? Thanks.

De har helt sikkert shouild opfører sig ens, theres ingen bestrider dette. Jeg er stadig bekymret over, at du forventer output pin til at gå til 0V når indgangen er også 0V, ville jeg forudser problemer med LM358 ydeevne, når du kører meget tæt på groud punkt, alle input offset eller undladelse af at nå fuld jernbane sving ville resultere i de symptomer du beskriver. Kan du måle spændingen på outputtet af forstærkeren, når motoren ikke kører for at bekræfte det virkelig er nul. Jeg ville helt sikkert tilføje et filter, som FVM antyder, især da du bruger PWM-drev, som er tilbøjelige til at producere alle slags mærkelige strømme, når fodring en meget induktiv belastning. Brian.

Så dit svar herrer er antyde, at der ikke er noget tilfælde, at to LM358s fra forskellige producenter kunne opfører sig anderledes. Har jeg får denne ret?
I et første sted, jeg ikke i tvivl om din observation, at de opfører sig anderledes. Som input spikes sandsynligvis overstige de angivne OP parametre, skal effekter som denne kan forventes. Så længe du ikke kan se en afvigelse i specificerede OP parametre, er der intet at klage over. Du har ikke indberettet oplysninger om uventet adfærd, så jeg ønsker ikke at gætte videre. PS: Du rapporteret overstrøm signalering med lille motor strømme. Hvad er de OP waveforms i denne situation?

[Quote = FVM] Du har ikke indberettet oplysninger om uventet adfærd, så jeg ønsker ikke at gætte videre. [/QUOTE] Intet behov for yderligere guessings FVM, problemet er at jeg får en overstrøm med ikke ST LM358s, selv hvis motoren er spinning uden belastning. [Quote = imellem!] Kan du måle spænding på outputtet af forstærkeren, når motoren ikke kører for at bekræfte det virkelig er nul. [/Quote] [quote = FVM] Du rapporteret overstrøm signalering med lille motor strømme. Hvad er de OP waveforms i denne situation [/QUOTE] View attachment 66510 billeder Beskrivelse:? ST_1.bmp: ST LM358 OP, når motoren ikke roterer OTHER_1.bmp: ANDRE LM358 OP når motoren ikke er spinning. ST_2.bmp: ST LM358 OP, når motoren er spinning uden belastning. OTHER_2.bmp: ANDRE LM358 OP, når motoren er spinning uden belastning. Når motoren ikke bevæger sig, er de to opamps stort set udfører samme. Når motoren er spinning med sine tomgangsstrømmen, så problemet bliver indlysende synes jeg. Desværre kan jeg ikke vedhæfte en belastning på motoren lige nu, men ST_2.bmp sammenlignet med OTHER_2.bmp giver en idé om problemet. For at være ærlig, kan jeg næppe forestille mig, at en sådan forskel er observeret på grund af motoren spikes. Det ændrer ikke det faktum, at jeg har brug for et input RC filter, men måske ligger problemet et andet sted. Hvad mener du?

Jeg enig i, at "other_2" bølgeform ser mærkelig ud. Jeg har ikke en klar forklaring på offset, kan en mulig årsag være en lås op eller lignende parasitisk effekt forårsaget af negative input pigge, der frem forudindtagethed OP substrat dioder. Jeg antager, at OP drives med samlet levering. Låsen-up opførsel er stærkt afhængig af chip layout og proces detaljer, og kan være betydeligt forskellig mellem producenter. Hvis den antagelse er korrekt, bør et input seriemodstand være suficient for at undgå problemet, vil en RC-filter være bedre alligevel.

[Quote = FVM] Jeg går ud fra, at OP betjenes med én samlet levering. [/QUOTE] Ja FVM, som jeg nævnte i indlæg # 6 Det er samlet levering. [Quote = FVM] et input seriemodstand skal suficient for at undgå problemet, vil en RC-filter være bedre alligevel. [/QUOTE] OK, vil jeg tilføje RC-filter og komme tilbage med resultaterne. Nu vil jeg gerne drage fordel af din tålmodighed og stille endnu et spørgsmål om dette. Et par af disse brædder blev eksporteret til et land, hvor nettet netværk er ikke så stabil. Et bord kom tilbage med 30V forsyning brændte sikring og en FET stegt. Jeg går ud fra dette kunne ske på grund af lysnettet ustabilitet. Den "30V" forsyning for H-broen er ikke stabil, fordi den kommer fra en transformer, gennem en sikring, så en hel bølge ensretter med en stor kondensator, efter at for at opnå DC og endelig H-broen. Anyways, for eventuelle årsag, som kunne være ansvarlig for det, er mit spørgsmål, hvad kan jeg bruge i serie med motoren for at beskytte FETs? En normal 5A sikringen er ikke så hurtigt, som det viste sig, først FET stegt og derefter sikringen smeltet. Hvilken slags nulstilles eller termisk sikring kunne anvendes i tilfælde som dette? Jeg er fokus på sikringer, fordi jeg antager, at jeg har brug for i serie med motoren nuværende beskyttelse og noget hurtigere end FET er "steger" tid. : Smile: Tak.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back