mærkeligt LC fænomen

B

billano786

Guest
Jeg designede en simpel serie tunet kredsløb bestående af L & C. Værdien af L = 0.17mh og C = 10UF.RESONANSFREKVENS kommer tæt på 3.3kHZ.
DC modstand i spolen er omkring 5 milli-ohm.Jeg tuning banen fra en funktion generator effektforstærker tilsluttet LC kredsløb via en impedans matching transformer (0,5 ohm sekundær).

Jeg observere et mærkeligt fænomen.Strømmen ved resonans frekvens er gennem svingningskreds er omkring 1A (RMS) og spænding udvikles på tværs svingningskreds er 552 mV (RMS) fortæller mig, at impedansen af svingningskreds er omkring 555 milli-ohm.Indgangsspændingen til primær af impedans matchende transformator 3.3V

Kan nogen forklare årsagen til dette, og hvordan man kan reducere denne impedans?

Din dele er store nok til at spole også har shunt kapacitans og kondensator har serien induktans og serier og shunt modstand.Dette er især tilfældet, hvis din kondensator er polariseret type.Et andet muligt problem er magnetisk kerne mætning.Skalere nuværende ned med 10 og se, om spændingen falder med mere end 10.

Prøv at hæve induktans, så du kan bruge en lavere værdi, kondensator, der ikke er polariseret.

Hvis du gør induktortypen, bruge en gryde kerne med tre snoede områder for at reducere kapacitans.Også bruge en stor størrelse kerne.Hvis du køber den induktortypen, skal du bruge en bestemt til magten filtrering, som vil få stor ledning, og en kerne, som ikke mættes.

Jeg er allerede bruger Metalized Poly Propylen Capacitors (1UF * 10), der er ikke polære.For IC Jeg bruger en amorf toroid med distribueret afstand (fra Honeywell).Kernen er bestemt ikke gå i mætning.Før du vælger den centrale jeg grundigt efterprøvet kraftkapacitet.Ligeledes er der ingen opvarmning af kerne.Det centrale er beregnet til magten filtrering.

Nogen kommentarer?
Senest redigeret af billano786 den 16 marts, 2003 4:54, rettet 1 gang i alt

Har du vind den spole med en del af tunge tråd?Prøv fem eller ti dele af fine isolerede ledninger.Dette drastisk reducerer AC kobber tab som følge af den nærhed virkning.

Du kan bestemme Q ved at måle spændingen over enten en del af.Dette vil give dig et fingerpeg.Q er forholdet mellem centrum måling til hele målingen, når der måles på det nøjagtige resonansfrekvens.Opdele reaktans af enten en del af Q for at få efective serie modstand.Se, om det matcher din måling.

En anden ting der kan ske er AC modstand af wiren er højere end DC modstand.

Som flatulent påpeger, at spændingen i midten (hvor L og C er forbundet sammen) giver en indikation af Q-værdi.Vær opmærksom på, at der i alle resonanskredsløb den fysiske mekanisme til indsamling af de resonant impendance producerer en eller anden ekstrem situation: Som en parallel resonans den aktuelle cirkulerer i kredsløbet er ganget med Q, mens der i serie resonans spændingen er mangedoblet.

At høje spænding kan i ekstreme tilfælde faktisk forårsage overtænding, og dermed shorts.Som et resultat du måske selv har et internt kort, hvis kredsløbet første havde meget høje Q (og lav impedans du ville), men efterfølgende noget sagde "bang" som følge af spænding stress, og nu enten spole eller kondensator kan være beskadiget.Sådan delvis kort vil sænke Q værdi, rsulting at resonant spændingen sænkes tilsvarende.Og du måle højere samlede impedans.

Også, hvis du tror, at resonant impedans nogensinde ville være meget tæt på DC modstand, drømmer om.Det vil være væsentligt mere, men bør ikke nødvendigvis være 100 gange mere allerede nu!Et kredsløb har alle former for yderligere tab: Coil kobber AC tab, coil kernetab, kondensator interne tab.

Det faktum, at du ikke overholde nogen væsentlig opvarmning er måske, fordi du kun fjerne omkring 1 / 2 watt i alt (1 A rms, 555 mV).Hvis komponenterne er voluminøse nok, er det svært at lokalisere, hvor det varmes op.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back