Microcontroller opfører sig forkert, når jeg udløse relæet

H

hsprao

Guest
Hej Alle,

Jeg udløser 3 relæer ene efter den anden ved hjælp af microcontroller 89v51rd2.Mit program er som denne
1.Når jeg give input (5V) til mikrocontroller input1 derefter output1 bliver OM
2.Nu vil jeg få input (5V) til mikrocontroller INPUT2 derefter output2 bliver OM
3.Nu vil jeg få input (5V) til mikrocontroller input3 derefter output3 bliver OM

alle microcontroller udgange er forbundet til T547 (NPN) transistor base gennem 4.7K OHM register og
12 V er tilsluttet indsamler via relæ og emitter er forbundet til jorden.

Her I normal tilstand (uden 230V tilsluttet relæet), dette fungerer fint.Men når jeg tilslutter en 230V (AC) belastning til relæet min microcontroller opfører sig forkert.Jeg mener, når jeg giver input (5V) til microcontroller input1, straks output1 og output2 udløser samtidig uanset INPUT2.

Så jeg har tilsluttet RC kredsløb til 2.2K/1W modstand og en kondensator på tværs relæ's AC-netværk for at undgå stigning aktuelle.Stadig microcontroller udløser 2 relæer samtidigt.Kan du venligst foreslå nogle løsninger.

På forhånd tak.

For det første, skal du også dioder på tværs af relæet bredbånd, katoden ender med at levere.

De symptomer, du beskriver, er ganske udbredt og forårsaget af støj induceret i mikroprocessor eller anden måde.Den mest sandsynlige kilde er forsyningslinjer og i givet fald den reset linje.Jeg er ikke bekendt med 89v51rd2 så tilgiv mig min manglende direkte erfaring, jeg bruger PIC-familien, men det samme problem og årsager gælder.

Sørg for, at du har en god afkobling hele processoren levering ben, og så tæt på IC som muligt.Brug mindst 10UF med keramisk 100nF over det.Jo tættere de er på den chip, vil de mindre sandsynligt levering støj give problemer.

Hvis du har en nulstilling linje, så sørg for det er også godt filtreret.

Selvom det ikke er umuligt, er det usandsynligt, at linjerne køre din transistorer har pigge på dem.Generelt, output pins er ikke ansvarlig for denne slags spørgsmål.

Sikre, at du har noget flydende eller høj impedans input pins, som kunne fungere som antenner til indgrebet briste.

Endelig, hvis filtrering ikke alt hvad du kan gøre er at gå for fysisk isolering af mikroorganismer fra relæer.Det magnetiske felt fra relæet bredbånd og tændt belastning er inducere spænding ind i mikro eller anden måde og holde dem fra hinanden, kan være den eneste løsning.

Brian.

Hej,

Jeg har haft dit problem et stykke tid siden i en af mine kredsløb.Den væsentligste årsag kan være en af følgende:

1) du ikke har en »svinghjul diode 'på tværs af relæer bredbånd for at undertrykke den tilbage EMF, der kan forårsage UC go crazy (primært ødelægge din pc register er nok), det kan endda fordeling din transistor krydset permanent.Put en normal diode (Like 1N4001) på tværs af dit relæ spole i reverse bias tilstand.dvs, diode katode til at spolen 12 V og anode til transistor indsamler.
, not on the relay contacts itself.

2) Snubber kredsløb skal placeres så tæt som muligt på din belastning,
ikke på relækontakter selv.Dette betyder, EMF undertrykkelse vil forekomme meget tæt på kilden (Din belastning) i stedet for at undertrykke det, når de passerer de ledninger, der forbinder belastning på din PCB.Normalt bruger jeg en ikke-polariseret 0.22uF/400V kondensator i serie med 100R/1W modstand.

Venlig hilsen.

Thank You Brain and Bus master.

Hjerne,
Jeg glemte at nævne, at jeg har tilsluttet en diode parallelt med relæ med reverse bias i retning af 12 V.
Jeg er enig med dig er det på grund af nogle støj.Jeg har tilsluttet 100nF og 10 μF kondensator til levering og malet af IC.Stadig er jeg Facing samme emne.Kan være fordi jeg bruger samme kilde til mikro-controller og relæer.Jeg vil forsøge med separate spænding kilder for mikro-controller og relæ.

Bus Master,
Jeg har tilsluttet 'flyve hjul diode' og Snubber kredsløb.I Snubber kredsløb Jeg har tilsluttet 2.2k/1W resister jeg tænke, hvis jeg reducere modstand værdi, vil den registrere varme.
Det er meget mærkeligt.Jeg er sikker på, at det er på grund af nogle støj.Det ser meget mærkeligt.

Hej hsprao,

Hvad med din input conditioning kredsløb?Jeg mener: Har du modstande fra input stifter til GND?Du `ll behov relativt lav impedans til jorden som en for at undgå opkrævning af støj.Du kan også prøve et low pass filter at tilføje et aditional modstand og en kondensator til GND.
Venligst se også PCB (hvis du har en) spore eller kabelføring, at være sikker på at relæet nuværende lukker ret til strømforsyningen.

Bare mine to cents,

Hilsen!

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back