monostabil timer med en 555 IC - relæ spænding

G

gnomeman

Guest
Hej bande. Jeg har bygget en monostabil timer med en 555 ic. Den Timmer vil energize 2 SPDT 5v relæer. De 2 relæer er koblet sammen parallelt, så de kan bruges til at vende en motor polaritet. Her er nogle info om timeren og relæ: Timer-100UF kondensator og 22k modstand til at give en 2,4 sek tidsrelæer-5v 59 ohm spolemodstand Da jeg første gang testede timer kredsløb, jeg brugte en 9v transistor batteri til timeren magt. Jeg hooked et volt meter til output og når timeren blev udløst, fik jeg en spænding på outputtet af ca 8v. Timer arbejdede stor. Da jeg tilsluttede relæer til output, timeren virkede som en switch. Betydning én udløser relæet på, udløse igen, relæ off. Når jeg brugte 5v for timeren forsyning, timeren og relæer fungerede perfekt. Kan nogen fortælle mig, hvorfor ved højere spænding, latched relæerne i spænding staten? Var den højere spænding vil relæerne skabe for meget af en belastning for timeren til tiden ud? Jeg ved, at min kredsløb arbejder godt på det rigtige relæ spænding, men vil gerne vide, hvorfor den gjorde hvad den gjorde ved de højere spænding. Sorry for det lange indlæg. På forhånd tak. Bill

gnomeman, Din beskrivelse er ikke klart for mig. Kan du levere en skematisk? Regards, Kral

Kral, vil jeg se om jeg kan forenkle dette. Jeg har en monostabil 555ic timer kredsløb. Timeren giver mig en 2,4 sekund på periode, hvor der udløses. Jeg har 2 SPDT 5V relæer med de 2 spoler forbindes parallelt, så relæer kan bruges til motor-bakning. Timeren udgang er sluttet til bredbånd, så når timeren er udløst på, er de spoler spænding for 2,4 sekunder. Hvis jeg bruger et 9V batteri til magten timeren (8V udgang på uret), når timeren er udløst, relæerne låsen på indtil jeg udløse timeren igen. Hvis jeg bruger 5v til magten timeren (4v udgang på timeren) relæerne energize for 2,4 sekunder og deenergize. Hvorfor relæerne låsen på de højere spænding, men ikke på lavere spænding? Husk på, at relæerne er 5v relæer. Hvis du stadig har brug for skemaer, jeg har timeren kreds, som jeg fik fra internettet, men bliver nødt til at trække relæet kredsløb. Lad mig vide, hvis du har brug for diagrammer. Takket være Bill

gnomeman, er løsningen ikke er indlysende for mig. Du nævnte, at du bruger et 9V batteri som din høj spænding kilde, og opnåede en 8V udgang. Var det det åbne kredsløb output, eller output med det begejstrende relæer. Med en 8V kilde og to 59 Ohm relæer som en belastning, ville udgangsstrømmen være 271 mA. De 555 er ikke specificeret for output strømme> 200 mA. Har du fulgt batterispændingen og output spænding, mens relæerne er strømførende med 9V batteri forsyning? Regards, Kral

Kral. Ingen grund til at gå ind i dette yderligere. Jeg var bare curiouse. De spændinger, jeg nævnte var aproximat. Den 8v udgang var ingen belastning. Måske højere ma blev påvirker 555 til det punkt, at det låst i stedet for timing ud. Nej, jeg har ikke overvåge spændingen med den tilsluttede relæer. Under alle omstændigheder er de timer og relæer arbejder fantastisk med en 5v forsyning. I morgen aften vil jeg sende diagrammer i mit kredsløb, så du kan se, hvad jeg har gjort med dem. Dybest set er det et objekt opdage kredsløb for min robot. Robotten vil have følere knyttet til håndtag switche. Håndtaget switchs er forbundet til aftrækkeren på timeren. Timeren vil energize relæerne, vende motoren og også køre en motor med et hjul, der drejer 90 grader til de trækkende hjul. Når de 90 grader hjulet drejer, vil det flytte tilbage af robotten og dermed ændre den retning, som robotten vil bevæge sig fremad. De 90 grader hjulet ikke dreje, når robotten bevæger sig fremad. Tak for info. Bill PS Jeg elsker at rode med elektronik, men ville ønske jeg vidste mere om det. På grund af dette board og internettet, jeg lære mere og mere.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back