G
gnomeman
Guest
Hej bande. Jeg har bygget en monostabil timer med en 555 ic. Den Timmer vil energize 2 SPDT 5v relæer. De 2 relæer er koblet sammen parallelt, så de kan bruges til at vende en motor polaritet. Her er nogle info om timeren og relæ: Timer-100UF kondensator og 22k modstand til at give en 2,4 sek tidsrelæer-5v 59 ohm spolemodstand Da jeg første gang testede timer kredsløb, jeg brugte en 9v transistor batteri til timeren magt. Jeg hooked et volt meter til output og når timeren blev udløst, fik jeg en spænding på outputtet af ca 8v. Timer arbejdede stor. Da jeg tilsluttede relæer til output, timeren virkede som en switch. Betydning én udløser relæet på, udløse igen, relæ off. Når jeg brugte 5v for timeren forsyning, timeren og relæer fungerede perfekt. Kan nogen fortælle mig, hvorfor ved højere spænding, latched relæerne i spænding staten? Var den højere spænding vil relæerne skabe for meget af en belastning for timeren til tiden ud? Jeg ved, at min kredsløb arbejder godt på det rigtige relæ spænding, men vil gerne vide, hvorfor den gjorde hvad den gjorde ved de højere spænding. Sorry for det lange indlæg. På forhånd tak. Bill