muliple adgang vs indblanding kanal

S

saeddawoud

Guest
Hej, Hvad er forskellen mellem en multiple-adgang kanal og en interferens-kanal? Regards

En interferens kanal er et netværk bestående N afsendere og N modtagere. Der findes en en-til-en korrespondance mellem afsendere og modtagere. Hver afsenderen ønsker at kommunikere med den tilhørende receiver, og hver modtager kun bekymrer sig om oplysningsskemaet dens tilsvarende afsenderen. Flere adgang kanal, på den anden side er en synkron system med de egenskaber, at en enkelt transmission på en runde leverer budskab til alle modtagere.

Hej saeddawoud, at være ærlig jeg ikke kender det præcise svar på dit spørgsmål, fordi jeg også dont kende hvad en "indblanding kanal" er. Hvad figuran siger om "Interferens kanal" kunne være sandt. Men lad mig fortælle dig, hvad jeg ved, en multiple adgang kanal er som en base-station og flere mobile brugere (lad os sige N brugere). Hvilket betyder N brugere forsøger at modtage / sende data fra / til en enkelt basestation. For at kunne yde service til N brugere via en enkelt base, du har brug for at etablere et "multiple adgang kanal". Nogle metoder er som du måske ved FDMA, TDMA osv. Men det er uundgåeligt, at dataene om hver enkelt bruger vil forstyrre hinanden, fordi du bruger en enkelt basestation for N-brugere. Desuden er endda andre mobile brugere, der serviceres af en anden basisstation, kan forstyrre i din kommunikation så godt. Derfor vil jeg sige, at ingen realistiske kanal kan være interferens-fri. Så for mig, navnet "indblanding kanal" lyder lidt mærkeligt, så længe du ikke kan ignorere interferens for nogen form for kanal, om det er flere og enkelt adgang.

Ja, i mesh arkitektur bruger vi begrebet interferens kanal eller selvstændig indblanding. hvor 2 radioer kommunikerer med hinanden at ignorere de andre baseret på signal effekt (behandling af andre som en støj).

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back