Needs BJT for simulation i kadencen

K

Katrin

Guest
Jeg har brug NPN og PNP at simulere et lille kredsløb i kadencen
Så jeg søger efter BJT modeller for simulation

I analoglib, der er pnp og npn transistorer, og jeg
har tilføjet dem i min skematisk og runned simulering.

"

Men simuleringen var ikke sussessful og den viser fejl messege "Q1 er en forekomst af en udefineret model npn"I almindelighed, er det muligt at bruge NPN og PNP modeller fra analoglib for simulation?

Eller der er noget galt med min kadencen installation eller indstillinger?

Din BJT model afhænger af den teknologi, du bruger.

Hvis din proces er AMI de støberi ikke giver BJT modeller for parasitaere enheder, så du er nødt til at fabrikere dem, karakterisere dem og så bygge dine egne modeller.

Hvis din proces er TSMC de DO give modeller for både de lodrette og BJTs men du er nødt til at fastgøre model til din simulering (ligesom du normalt gør det for MOSFETs).

Hvis du ikke har nogen proces, men du vil bare ...Jeg kender ikke ...tilfældigt simulere en BJT netop oprettet en forenklet model med en teksteditor og angive værdien for Is (saturation nuværende), Bf (Forward nuværende gevinst) og n (Vthermal korrektionsfaktor) og derefter vedhæfte din model til simulering

Sørg for, at: din model navn er præcis det samme navn, der er givet i virtuos komponent.

Hvis du har yderligere spørgsmål bare lade mig vide,

diemilio

diemilio wrote:

.
tilfældigt simulere en BJT netop oprettet en forenklet model med en teksteditor og angive værdien for Is (saturation nuværende), Bf (Forward nuværende gevinst) og n (Vthermal korrektionsfaktor) og derefter vedhæfte din model til simulering

Hej Katrin,

I'm gonna forsøge at forklare de skridt, én efter én.

Første Instans din BJT i virtuos skematiske vindue (du kan tage det fra analoglib, hvis du vil),
og derefter gå til element's egenskaber og bemærker, at der er en egenskab kaldet "Model Name" ...dette vil være det navn, du vil give til din model (naturligvis).For at ejendommen kan du angive, hvad du ønsker ...Lad os sige, for eksempel vpbjt (for at betegne, at det er en lodret PNP BJT).Når du
er færdig med at samle resten af dit kredsløb yo nødvendigt at begynde ADE at simulere dit kredsløb.Før du kan simulere Men yo brug for en model til enheden, så åbner en tom tekstfil og skrive:

. MODEL vpbjt PNP (niveau = 1
Bf = 10 IS = 1e-17 n = 1)

Derefter lukke og gemme filen med det navn, du vil (prøve at bruge. M forlængelse for at betegne det er en model fil)

Denne fil opretter en model for en PNP kaldet vpbjt med en betaversion af 10, er af 1e-17 og N 1.

Når du
er færdig med denne gå tilbage til ADE og fra den øverste menu vælge:

setup -> Model Biblioteker ...

Find den fil, du lige har oprettet, og føje det til listen.Når du
er færdig, tryk på OK og du
er god til at gå.

Hope this helps,

diemilio

Mange tak, det virkede!

Men ved den måde, kunne du give mig nogle eksempler på mere komplicerede og præcise model fil?eller kan jeg finde det sted på internettet?

Jeg
har netop brugt den enkle model fil som du skrev.Men kredsløbet jeg bygget har konvergens problem med simulation, men det kan være på grund af kredsløbet selv.

Som jeg fortalte dig, før disse modeller afhænger af din støberi så der
er ingen brug for at tage en tilfældig model for simulering.Hvis dit kredsløb bliver ikke færdige, og du kun ønsker at gøre nogle begrebsmæssige simuleringer, så den model, jeg gav dig er godt nok.

Nu, hvis du ønsker den model bare for at lege med det, jeg kan give dig en fandt jeg at søge på nettet, men ...første,
er det en HSPICE model, så hvis du bruger spøgelse det vil ikke fungere, og for det andet ...Jeg har ingen idé om, hvad teknologi, at modellen er så bliver det meget meget svært at finde ud af afhængigheden af de enkelte parametre med hensyn til enhedens dimensioner.

hilsen,

diemilio

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back