nul, hvis vs Lav IF

K

kishore2k4

Guest
Hvoraf den ene er bedre, Zero-IF eller Low-IF.Mit problem er, at for Nul-hvis jeg skal bruge kvadratur demodulatorer med dual channel ADCs hvor som for lav, hvis en enkelt ADC kan bruges, men Digital Down Conversion skal udføres som bruger logik ressourcer.

Bortset fra omkostninger og kompleksitet, hvilket af de to ovennævnte har bedre ydeevne og og har de fordele, når det anvendes i receiveren mangfoldighed eller MIMO-systemer?

Tak.

Definer bedre, og du vil sikkert få et bedre svar.

For en lav IF med en enkelt mixer, tænke på det første billede og filtrering specifikationer, som du har brug for.

For en direkte konvertering receiver, tænke på DC offset krav og 1 / f støj i små logiske processer.

i små indslag størrelser (90 nm og nedenfor) et yderligere 100k logisk gate luns for en digital ned konverter er temmelig lav pris.

Dave
www.keystoneradio.com

det hele afhænger af ur ansøgning, og som effektivitetsmålinger u savn

Jeg er enig med RFDave

forsøge at specificere, hvordan u behov for at sammenligne mellem dem

Khouly

Tak RFDave og khouly.

Den planlagte anvendelse er en UHF downconverter med 2MHz båndbredde bruge MIMO (2x2 eller 4x4), så alle blandere vil blive drevet fra samme lokale oscillator.

Jeg kender ikke meget om RF, så kan du fjerne nogle af de nedenstående spørgsmål:

1) Hvor lavt kan Low-IF mixer være for ovennævnte ansøgning?

2) Er der nogen aktiv blandere IC's med / uden integreret PLL / VCO, der kan bruges til Low-IF (variabel IF) og programmerbare filtre?

3) Er 10-bit ADCs godt nok til ovenstående?

4) Hvor meget minimum oversampling er nødvendig for at opnå gode resultater i forhold til Nyquist-prøveudtagning, hvis det er for subjektive så hvad er fælles oversampling numre?

Tak.

Hvis du har brug for UHF, hvorfor du ikke bruge et nul, hvis tuner IC, klar til rådighed?

1) Mener du, hvor lavt kan IF?Jeg tynde det kunne være ned til 1MHz,
3) Antallet af bit of ADC bestemmes af SNR af signalet på indgangen af ADC

melc skrev:

Hvis du har brug for UHF, hvorfor du ikke bruge et nul, hvis tuner IC, klar til rådighed?

Jeg synes, det er bedre, du bruger fra den metode, der anvendes i software-radio, dvs "program".
i software radio efter BPF data konverteres til baseband med en grov luftfartsselskab og efter Hilbert omdanne og produktet blev det komplekse.så processen er rutine.resten CFO fjerne i fine CFO korrektion.

for oversampling faktor også du skal overveje, hvornår processen eksempel Gardner eller tidlig sent eller Meyer metode.

mener jeg også bruger 12-bit ADC er bedre.

salam2000 skrev:Jeg synes, det er bedre, du bruger fra den metode, der anvendes i software-radio, dvs "program".
i software radio efter BPF data konverteres til baseband med en grov luftfartsselskab og efter Hilbert omdanne og produktet blev det komplekse.så processen er rutine.resten CFO fjerne i fine CFO korrektion.for oversampling faktor også du skal overveje, hvornår processen eksempel Gardner eller tidlig sent eller Meyer metode.mener jeg også bruger 12-bit ADC er bedre.

Du kan løbe ind i et reelt billede problem med en lav IF tilgang.I den lave IF tilgang, har du modtage signalet, du forsøger at modtage, med en frekvens på Fc.Brug af en mixer med en lokal oscillator frekvens af Flo, skal du DOWNCONVERT Fc til en IF-frekvens af Fif.Lad os bruge nogle numre.

Fc = 400 MHz.
Flo = 398 MHz
FIF = 2 MHz (Fc - Flo)

Men hvad sker der, hvis der er et signal på 396 MHz ved indgangen til mixeren.

Fc = 396 MHz
Flo = 398 MHz
FIF = 2 MHz (Flo - Fc)

Og nu, du har din ønskede signal ødelagt af et signal på billedet frekvens.Hvis du bruger jeg / Q blandere, får du billede undertrykkelse på grund af den relative faser af I og Q Stier, (stadig lave IF), men hvis du blot bruge et enkelt mixer, vil du ikke være i stand til at fjerne det.

Er dette et forskningsprojekt?hvis det er, kan du se på nogle hurtige A / D Converters og bruge en IF Frekvens på 20 til 30 MHz.Hvis du gør dette, så kan du bruge et billede filter til at afvise det billede, og du vil undgå dette problem.Dette vil kræve en A / D Sample rate på 80 til 100 MHz, hvilket skulle være muligt at opnå, tage et kig på Maxim eller Linear Technologies.

Husk, at hardware for lav volumen ting er forholdsvis billig i forhold til kodning og debug tid.'Dave

RFDave skrev:

Du kan løbe ind i et reelt billede problem med en lav IF tilgang.
I den lave IF tilgang, har du modtage signalet, du forsøger at modtage, med en frekvens på Fc.
Brug af en mixer med en lokal oscillator frekvens af Flo, skal du DOWNCONVERT Fc til en IF-frekvens af Fif.
Lad os bruge nogle numre.Fc = 400 MHz.

Flo = 398 MHz

FIF = 2 MHz (Fc - Flo)Men hvad sker der, hvis der er et signal på 396 MHz ved indgangen til mixeren.Fc = 396 MHz

Flo = 398 MHz

FIF = 2 MHz (Flo - Fc)Og nu, du har den ønskede signal beskadiget ved et signal på billedet frekvens. Hvis du bruger jeg / Q blandere, får du billede undertrykkelse på grund af den relative faser af I og Q Stier, (stadig lave IF), men hvis du blot bruge en enkelt mixer, vil du ikke være i stand til at fjerne det.Er dette et forskningsprojekt?
hvis det er, kan du se på nogle hurtige A / D Converters og bruge en IF Frekvens på 20 til 30 MHz.
Hvis du gør dette, så kan du bruge et billede filter til at afvise det billede, og du vil undgå dette problem.
Dette vil kræve en A / D Sample rate på 80 til 100 MHz, hvilket skulle være muligt at opnå, tage et kig på Maxim eller Linear Technologies.Husk, at hardware for lav volumen ting er forholdsvis billig i forhold til kodning og debug tid.
'Dave

Nå, som med de fleste ting, der er ingeniør-relaterede, er svaret "Det afhænger".Til integreret modtager kæder med den chip miksere og filtre, dit jeg og Q-kanaler er matchet godt nok til at få ~ 30 til 35 dB i billede afslag til en lav IF tilgang.Hvorvidt dette er nok eller ej, er op til dig.Hvis du ønsker at modtage et band af frekvenser, kan du ikke sætte en lav IF billede filter op foran, fordi det ville være i-band.

Dave

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back