Om poly modstanden for analoge kredsløb design ..

R

rosetter

Guest
Ud over at rsh, har jeg set den model, kort, som omfatter spændingsfaldet koefficient (2. orden), temperatur koefficient og Rend.Længde og bredde off sæt betragtes som godt.Jeg spekulerer på, om de komplicerede poly modstanden model virkelig er nødvendigt for analog design?Det er et hårdt arbejde at modellen udstyret med så mange parametre (B, L, Rs, Rend ...) efter alle.

Temperatur og spænding afhængig af ændringer i modstanden værdier kan ikke være meget vigtigt, når det forhold, snarere end den absolutte værdi af modstandene er vigtig.

Men i nogle tilfælde, såsom KONSTANT GM BIAS CIRCUIT, RC baseret filtre osv., den absolutte værdi af modstanden er vigtig.For sådanne tilfælde er brugen af præcise modstand model fordel, når den kontrollerer for hjørner [temperatur, proces, VDD variationer etc].

Jeg håber, at ovenstående oplysninger vil være til nogen hjælp.

Det vigtigste aspekt af polysilicon ved konstruktionen som en modstand: kornstørrelse.

Polysilicon, som vi kender, er ikke krystallinsk karakter; flere af halvkrystallinsk.Derfor er den effektive modstand er ikke "lineær".For at nå i nærheden af lineær modstand (Ohms lov), skal du have en bredde på mindst for poly.Så brug den bredde som 1 block størrelse og derefter beregne længden "blokke" størrelse, og så skal du lægge den ud.Den model bliver lidt bedre stabiliseret, og derfor behøver du ikke virkelig har brug for at bekymre sig om anden ordens virkninger, medmindre hvis du vil være for præcision.(I dette tilfælde skal du følge ovenstående og gøre alle modstande så stor en lineær; ingen bøjninger som helst, så har 3-D aflukke problemet LVS maynot get it!)

Men efter layout, vil de Monte Carlo analyse at afgøre, om Temp, spænding, eller etch virkninger har nogen mærkbar indvirkning på banen.Monte Carlo analyse er umagen værd, når du får den mindste bredde korrekt.

Personlig erfaring: Ved projekteringen min opamp, at min bredde var ca 7um (korn sizeis meget mindre).Jeg arbejdede det som 14um (alt for konservativ, men virker!).Jeg havde brug for omkring 3.8kΩ.Hver sq ~ = 1Kohm.Derfor min længde var ca 50um.Dens større, men den kornstørrelse vil ikke påvirke min opamp præstation.Thats what I needed.Hvis du ikke har meget plads, så gå til 10um eller endda 7um.Det bør arbejde.Min fremstillet opamp arbejdet meget tæt på simulering ....

Endelig, så sørg for du har nok kontakter i begge ender ...de kan nedskrive din præstation.Tommelfingerregel: Hvis faldet over modstanden ende, og produktionen af et kredsløb, som giver næring til modstanden ≥ 5 ~ 10 mV, så har du et problem ...Finde ud af kontakt modstand og foretage sig det nødvendige antal kontakter, således at en parallel modstand er mindre.

Håber det hjælper ..

Srivats

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back