Passiv termometer med diode

T

tgq

Guest
hej
er det muligt at få temperaturen med en simpel diode og et multimeter, diode test aktiveret?
Jeg har kun læst xxx mV og omkring - 2 mV / ° C, hvordan kan jeg læse xx ° C med passive komponenter?
thx

Et valg er et termoelement som også kræver en kold krydset kompensation ellers man måler temperaturforskellen mellem to steder.
En anden metode er at bruge et materiale, hvis resistens ændringer i temperatur og måle resisitance.Varisistors var en firmabetegnelse sådan en to terminal enhed.

Hej,

Jeg tror, en enkel måde er at bruge et PLATINIUM modstand (f.eks Pt100 eller PT1000).Måle modstand med din ohm-meter og bruge R vers.Temp.chart at læse temperatur.

Den PTxx modstande har en god lineær R / T for rækkevidde, og de er ikke dyrere.For bedre behandling af små temperatur ændringer, du skal bruge den PT1000 type.

Roscoe

Du er nødt til at passere en konstant strøm gennem de diode og måle spændingsfaldet.Den nuværende er nødt til at være lav nok til ikke at varme føleren selv.Normalt omkring 10 UA DC aktuelle kilde er anvendt til at farve diode.Jeg ved ikke, om multimeter bruger en konstant valu at måle spændingsfaldet af en diode vejkryds, så vil du få brug for ekstern strømforsyning og en JFET / modstand par til at levere en konstant strøm.I tilfælde af, at du har en høj spænding batery, kan du bruge en stor værdi modstand at efterligne en aktuel kilde.Naturligvis dit multimeter være meget høj impedans at læse diode spænding uden rangering den diode.

Du skal bruge thermistors (og ikke varistors som nogen har foreslået. Det er for overspænding beskyttelse).Der er 2 slags NTC (negativ temperaturkoefficient) som betyder, at efterhånden som temperaturen går op modstand går ned, og PTC (positiv temperaturkoefficient), hvor modstanden stiger med temperaturen.De er billige, de kommer i hvert concievable pakke du måske forestiller dig.De er ikke så lineær, så det det er vigtigt for dig, der er måder at linearize dem eller bare foranstaltning bordet og bruge det.Dette er den eneste løsning for passive komponenter.For aktive komponenter, bortset fra ved hjælp af diode strategi, som er meget godt du kan også bruge en masse færdigsyet temp sensorer gerne LM50C osv.

Den thermistor er ikke helt let at læse på grund af deres nonlinearity, og også de har tendens til selvbestemmelse varme hvis for stor bias nuværende anvendes, hvad aditionaly scew den korrekte temperatur.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back