PCB Fabrication Problemer

R

remz

Guest
Hej alle,

Første post, så du må gerne bære over med mig hvis jeg ikke følger din generelle bord retningslinjer.

Jeg har et beskedent PCB setup derhjemme bruger fotofoelsomme bestyrelser.Det er disse symptomer af bestyrelser problemer.

1.Ikke alle kobber, som skal fjernes, faktisk bliver etched væk (se figur vedlagt).

For bestyrelsen vist i figuren, var det indlysende, at kobber omkring kanterne var ikke kommer væk i god tid, så bestyrelsen blev derefter lagt tilbage i bygherren løsning for et kort øjeblik, og re-etched.Dette i høj grad medvirket fjerne uønsket kobber imidlertid på dette tidspunkt, den etchant blev også havign en gå på spor.

I øjeblikket er jeg bruge 5min for UV som jeg har fundet, fungerer godt.Omkring 2 minutter for bygherren og etchant varierer fra ca 30min - 1h30 og hans meget afhængig af omgivelserne.

En senere bord var tilbage i bygherren løsning for 3min og mens virkninger var stærkt indskrænket, et lille plaster af kobber stadig igen placeret lidt væk fra kanten.

Jeg vil stille nogle flere bestyrelser i dag.Hvad skal jeg gøre, øge eksponeringen tid eller hæve / sænke udviklingen tid.I øjeblikket er bord holdes i udviklingen løsning indtil sporene er tydelige ... og så lidt.

Hilsen,

Rem
Beklager, men du skal login for at se denne tilslutningskrav

Hi første skal du være sikker på, at sporene på gennemsigtige papir er sort 100%.
lægge papiret mod lyset der ikke bør være tomt rum eller støv partikler.
tid til at udsætte under UV-lys er vigtigt.

sekund, når du lægger i basisperioden opløsning (det% af base og vand er kritisk) overlade det der, indtil du ser spor klart.forsøge at sætte i en skål og rystes bakken, så den løsning, jævnt fordelt ikke forlader det der.Fjern hurtigt, når du ser spor.

rengøre den med vand og sættes i syre.Husk din container skal have et varmeapparat og bobleflasken.Prøv at tjekke det en gang et stykke tid, således at spor vil ikke blive etched.

Da du bruger en enkel måde, hvad du behøver at gøre forsøg på at finde din passende tider.
Held og lykke

Formentlig u kan prøve min metode i denne tråd.Gjort det i mindre end en time.

ftopic164174.html

Jeg har brugt fluorescerende skruen på lampen en regelmæssig en husstanden type,
det
er længere eksponeringstid 'Bout 10-15min, men jeg får godt resultat, jeg udskrive
min positivt på en klar overhead projektor film.Et par gange jeg selv prøvet
udskrivning på en kupon band, men jeg var nødt til at tørre det med olie at gøre det mere gennemsigtigt.
Det giver også godt resultat.den har brug for god kontakt på glasset.Jeg bruger skrot fladbed
scanner glas og dække og jeg vil gerne stille tunge ting oven på den, mens udsætter.

varm ætsning løsning gør det hurtigere at udvikle sig, jeg bruger en 100watt pære under mit
ætsning badet til preheat den løsning, jeg ikke har en fancy ætsning tank bare tom
biscuits container, og stadig bruge væmmeligt ferrichloridopløsning.
og Oh yeah, jeg er nødt til at ryste den en gang imellem.

hi dude, yer bord
har været trænge alt for meget for UV-stråler, der kan have forlænget eksponering.Når du bruger UV for fotofoelsomme PCB, det ususally blot tage 60-200 sek.for UV-bestråling.Foto-developer-løsning er en anden faktor.Jeg har beregnet den bedste blanding af disse,
som regel en pose (100g) af bygherren granulatet er opløst i 5 kopper eller ca 500 ml vand til at opnå de bedste resultater.picnoobie ret, varm løsning gør det hele meget bedre og hurtigere til etch.Som jeg kan se, din etchant løsning kunne være svag, forlader uønsket kobber.En anden ting, skal du indtil etchant løsning mens ætsning (dont ferie alene de etchant til etch bestyrelsen selv), der kunne spise op sporene på dit bord!

varm ætsning løsning gør det hurtigere at udvikle sig, jeg bruger en 100watt pære under mit
ætsning badet til preheat den løsning, jeg ikke har en fancy ætsning tank bare tom
biscuits container, og stadig bruge væmmeligt ferrichloridopløsning.

Eksponering tid er afhængig af flere faktorer.Den vigtigste er bølgelængde af det lys, andet er tykkelsen af belægningen, og, naturligvis, hvad spray du bruger.

Jeg bruger positiv 20, men da min leverandør ikke var på lager, jeg har købt en spray fra Cramolin.Resultaterne var frygteligt, indtil jeg har læst vejledningen og opdagede, at de har helt forskellige.

Eksemplet du viste, ser jeg gerne ujævne spray.Fejlen er mest sandsynligt, hvor de sprøjtede coating var lidt for tyk.

Jeg synes, at så længe dit track massefylde er god (Really sorte!),
At øge eksponeringen vil højst sandsynligt give et godt bord.

Den tidligere post foreslået en meget stærk bygherre.Jeg bruger 5ml (en teskefuld) af kaustisk soda til en liter vand.(Positiv 20).Cramolin bruger 7ml/litre.

Som foreslået af andre stillinger, opvarmning af etchant vil gøre processen meget hurtigere, så vil bobler eller regelmæssig agitation.

remz wrote:

Hej alle,Jeg har et beskedent PCB setup derhjemme bruger fotofoelsomme bestyrelser.
Det er disse symptomer af bestyrelser problemer.1.
Ikke alle kobber, som skal fjernes, faktisk bliver etched væk (se figur vedlagt).I øjeblikket er jeg bruge 5min for UV som jeg har fundet, fungerer godt.
Omkring 2 minutter for bygherren og etchant varierer fra ca 30min - 1h30 og hans meget afhængig af omgivelserne.Rem

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back