question regarding mikroboelgeudstyr forstærker stabilitet

A

ayhz2002

Guest
hi:
Jeg forsøger at konstruere en forstærker for maksimal gevinst.Problemet er, at forstærkeren ikke er stabil ved udformningen frekvens, som er 5,5 GHz.Det er kun stabil fra 1,4 til 4,0 GHz.Den transistor opererer fra 100 MHz til 6 GHz.
Jeg formåede at stabilisere det i hele spektret, undtagen ved lav frekvens (fra 100 til 400 MHz).Jeg konstrueret en masse matchende net og stadig ikke er stabilt ved lave frekvenser.Jeg var ved hjælp af modstande indlæse både input og output eller luftledninger med talonerne.

Mener De, at transistor er egnet til at blive en oscillator eller hvad?

tak

ayhz2002

Du er nødt til at drage den stabilitet kredse om en Smith Chart for at se, hvad lasten og kilde impedances vil arbejde.Dette bør ske ved alle frekvenser.Hjælpeprogrammet program AdLab fra http://people.freenet.de/weberconnect_free/adlabp2.htm har en to-port program, der gør dette fra s parameter filen til din transistor.Det er også værd at betale shareware gebyr for at få de ekstra funktioner på de to havne-program, der vil gøre det muligt for virkningerne af feedback i disse beregninger.Du kan bruge programmet gratis til noget i retning af 20 gange, før den lukkes helt.

Den vil også fortælle dig, hvad der er den maksimale stabile vinde og andre ting.Den sædvanlige måde at stabilisere en transistor trin er at sætte en modstand fra output til input at reducere gevinsten sllightly.Du er også nødt til at sætte en kondensator i serie med den til ikke kort ud bias.Det er også nyttigt at sætte en lille inductor i serie for at fjerne feedback ved højere frekvenser.Du kan klippe og prøv værdierne af disse komponenter for at gøre scenen ubetinget stabil ved alle frekvenser.

Jeg har ikke hørt, at der har særlige transistorer specielt for oscillatorer, fordi det ikke er stabil uden sit mål frekvensbåndet.

Hvad er dine applikationer - 100MHz til 6GHz?Forskellige anvendelsesområder har anden metode til stabilisering.

Rgs

ja, er du nødt til at plotte stabilitet chart i smith diagrammet for at kontrollere, om input eller output, der forårsager en sådan svingning.gang bestemme synder, brug modstand lastning teknik til den pågældende havn med passende filter til at dræbe svingningerne.

Brug den korrekte matching-nettet (en høj pass i dette tilfælde) så der er ingen gevinst ved lav frekvens.
Bare fordi K er ustabil betyder ikke amp vil svinge.
Husk, at * ikke un-betinget stabil * betyder ikke, * un-betinget un-stabile *.bd_

Hvis jeg forstår godt, dit design freq.er 5,5 GHz og dit design ikke er stabil i freq vifte af 100 - 400 MHz.
I dette tilfælde det problem freq.rækkevidde er omkring et årti lavere end design frekvens.I dette tilfælde er det meget let at "sted" modstande (rangere eller serier) for at få designet stabilt på en måde, der i praksis den modstande ikke påvirker den ene årti højere 5,5 GHz.

tak til jer alle.
Problemet er, at jeg ikke kan bruge modstand for stabilisering fordi professoren fortalte os, at de ikke har modstande for GHz applikationer.

Jeg har ikke forstået, hvis kravet om de ikke er tilgængelige modstande er et must fra professoren eller hvis det skyldes, de modstande er ikke phisically eksisterende i din arbejdsplads.
Hvis det er det andet valg,
så brug blot
0.805 SMD modstande, de er gode indtil ca 6-7 GHz.

Mandi

ayhz2002 wrote:

tak til jer alle.

Problemet er, at jeg ikke kan bruge modstand for stabilisering fordi professoren fortalte os, at de ikke har modstande for GHz applikationer.

Brug en induktiv feed back på emitter (kilde) side af din forstærker.
Øge induktans på emitter (kilde) vil stabilisere den lavfrekvente del af din forstærker.
Dette kan gøres ved hjælp af et virkeligt inductor eller blot øge længden af GND spor af de emitter (kilde).For meget induktans vil gøre amp ustabile ved høj frekvens.

bd_

I dont know kredsløbet af dit design, men jeg tror, du kunne mindske q faktor din bias kredsløb.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back