Re: Really Newbie Spørgsmål

K

kar2on

Guest
Jeg har for nylig købt en JDM PIC programmør, og med held programed en PIC18f452, eller så det ser ud til.Når jeg placere PIC i en test kredsløb, (blinkende LED på portD) sker der ingenting.PIC VDD har 5V fra en spænding regulator.Jeg ved det virkelig ikke hvad problemet er, min mikroC program er som følger: --

void Main () (

TRISD = 0;

mens (1) (
TRISD = 0xFF;
Delay_ms (1000);
TRISD = 0x00;
Delay_ms (1000);
)

)

Den ciruit er på en breadboard.Sommetider ALLE ben er høje,
og det meste af tiden ALLE stifter er lave.Hvad er der galt?Kredsløbet er på en breadboard, og krystal frekvens 10Mhz.I mikroC jeg indstille uret frekvens til 2.5Mhz og HS mode for krystal oscillator.Hvad kunne være problemet.Det
er ikke det PIC som jeg
har prøvet dette med 3 forskellige ansvarlige.Jeg tilslutter pin 1 til 5V via et 10K modstand.Jeg
vil overføre en kredsløbsdiagram senere, men i virkeligheden har brug for hjælp til dette.Thanx.Lagt efter 6 minutter:mens (1) (
TRISD = 0xFF;
Delay_ms (1000);
TRISD = 0x00;
Delay_ms (1000);
)

Den bør læses PORTD = 0xFF;
og PORTD = 0x00;

Hi karZon,
Jeg er ikke bekendt med din programmør.Kan du debug (ssingle skridt gennem dine programmer med din programmør?).Også jeg er ikke helt klar på hvad du forsøger at gøre.Alle din kode gør, er at skifte havn D fra input til output og tilbage.For at køre en LED bliver du nødt til at konfigurere den specifikke bit til output og sæt den til en kendt tilstand, enten høj eller lav.Også være carefull af frekvensen.LED kan blinke så hurtigt, at du vil ikke kunne se det flasshing.

Jeg vil forsøge med nogle mere hjælp, når du giver den skematiske og nogle info.
Hilsen.

Hi kar2on,

Du er nødt til at bruge lavere værdi end 250 i forsinkelse rutine.

Regrads,

hvorfor har jeg brug for at benytte en lavere værdi end 250?Før det vil jeg gerne spørge kan det ske på en breadboard, og hvis jeg sætter en 4Mhz krystal opererer på HS mode?vil indstilling af uret til 1Mhz i mikroC være korrekte?

HI,

Jeg kan ikke få darn ting at arbejde?Er der nogen der har nogen erfaring i at bruge mikroC om ICPROG på en JDM programmør?Er der kompatibilitetsproblemer.Jeg formoder, der er noget galt med den konfiguration bytes.Det holder læsning på som 2100, selvom Jeg skriver f9ff i CONFIG1 byte for oscilattor indstillinger.Please help jeg virkelig ikke ved, hvad
er der galt,
har jeg fået simple programmer som

PORTB = 0x99;
til at arbejde, men når jeg forsøger at blinke dem hele bare skruer op.Det
er enten ALLE stifter er høje eller ALLE stifter er lave.Kan nogen hjælpe,

Jeg tror problemet ligger i konfigurationsfilen,
har jeg besluttet at bruge RCIO oscillator indstilling,
Hvis jeg gør dette, med et 10K modstand og 22pf kondensator så derfor jeg skal indstille frekvensen i mikroC til 2mHZ ret?Ligesom jeg sagde blot indstilling og nulstilling HAVNE er enkle, men jeg kan ikke få darn ting at blinke.

For hardware, jeg ønsker at bruge en 4MHZ krystal oscillator tilsluttet 2 22pf capaciators til jorden.PIN 1 er tilsluttet 5V via et 10K modstand og pin 11 er tilsluttet direkte til 5 V. Pin 10 er sluttet til jorden.

5 V leveres af en 7805 spænding regulator med et 9V batteri som input.En 10uf kondensator er tilsluttet på tværs af input og jorden, og en anden er tilsluttet på tværs af jorden og output.Output som en ekstra 100pf kondensator parallelt.

Når jeg ønsker at bruge Crystal jeg vælge som min første config byte 2900, er der andre config Bytes, der skal sætte?Hvis jeg bruger en 4MHZ krystal er 1mHZ den korrekte frekvens for mikroC?

Jeg indstille mikroC program for 1MHZ og jeg lagt 3 Delay_ms (200) i mellem toggling af havne, programmet ser sådan ud.

void Main () (
TRISB = 0x00;
do (
PORTB = 0x00;
Delay_ms (200);
Delay_ms (200);
Delay_ms (200);
PORTB = 0xFF;
Delay_ms (200);
Delay_ms (200);
Delay_ms (200);
) mens (1);

)

programmet kompilerer fine og hex-koden er genereret.Men som jeg sagde config filer ikke er korrekt indlæst af PIC.Jeg er bekymret over dette og har mistanke om, at det er det problem, det kunne også være, at jeg bruger en breadboard og ikke en veraboard eller PCB.Please help.Lagt efter 55 sekunder:Endnu en gang en fejl, PIN 12 er sluttet til jorden og ikke pin 10.Ked af

Første hardware:
1 - Du er nødt til at lægge
5 V på ben 11 og 32, og GND på ben 12 og 32.
2 - Kan batteriet levering LED nuværende mere PIC nuværende?

Software

void Main (void)
(
TRISB = 0; / / Port B som output
mens (1)
(
if (PORTB.F0) / / Hvis BIT 0 i PORTB = 1 og derefter
PORTB.F0 = 0;
anden
PORTB.F0 = 1;
Vdelay_ms (1000); / / ikke afhænge af clock frekvens
)
)

Om oscillator konfiguration guiden kan hjælpe dig med at konfigurere ...

Har du brug for at forbinde de to VDD knappenåle til 5V??Jeg troede, en var tilstrækkelig?

IC .....Jeg troede kun én VDD pin var tilstrækkelig, jeg
vil prøve at konfiguration aften.I mellemtiden gør alle andre nogen forslag om, at kilden til mine problemer?

Kontroller konfigurationen ord ved at indstille til krystal ossillator,
og prøv derefter ro erstatte krystal ossilator,

kar2on wrote:

HI,...
Er der nogen der har nogen erfaring i at bruge mikroC om ICPROG på en JDM programmør?
Er der kompatibilitetsproblemer ...

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back