Reg: RC Circuit tidskonstant

S

sakthivel.eee

Guest
Hej Alle, Please nogen kan fortælle, hvad der er op-og afladning tidskonstant for de tilknyttede kredsløb. Giv en forklaring På forhånd tak. Thanks & Regards, Sakthivel.S

Kredsløbet transfer funktion er: Vout / Vin = [R2 / (R1 + R2)] / [aa * C * R1 * R2 / (R1 + R2) +1], hvor C * R1 * R2 / (R1 + R2) definerer kredsløbet er tidskonstanten altså tidskonstant = 1 ms Når vi taler om opladning og afladning gang er det som regel antage, at du taler om spænding variation mellem 10% og 90% af spænding (11V). For eksempel, afladning fra VCC (11 V) til 10% af VCC (1,1 V): Udledning tid (10%) = time_constant * (- ln (0,1)) = 0,001 * 2,3 = 2,3 ms Læs dette for nærmere info: [ url] http://en.wikipedia.org/wiki/Time_constant [/url] Du kan beregne opladningstid konstanter i tidsdomænet (integreret eller differentialligninger, for hårdt!) eller ved hjælp af overførsel funktion (Laplace, lettere, det er hvad jeg brugte). Jeg håber, at beregningerne er rigtige: p

HI Hvordan kan du overveje to modstand parallelt (C * R1 * R2/R1 + R2). fordi 1K modstand terminalen er forbundet med positive Supply & 10K terminalen er forbundet med negative terminal.

Tiden konstant er en parameter, der beskriver opladning / afladning proces med en kondensator. Du er således nødt til at se ind i kredsløbet set fra kondensator. Og så er det nemt at kontrollere, at begge modstande arbejde parallelt.

Hej! Jeg er bare at fortælle hvad jeg ved i denne henseende theoritically .... i kredsen ved starten af den puls, når Pulse går fra 0 til 11V, da kondensatoren vil ikke tillade nogen pludselige ændringer i spændingen over det, i det øjeblik kondensator vil være kort, så ingen currnet flyder gennem 10K modstand, som tiden skrider frem spændingen bygger op på tværs af kondensator og strøm gennem kondensatoren vil reducere samtidig strøm gennem 10K vil stige. når Capacitor fuldt cahrged strøm gennem det er "0" så, fuld currnet vil i 10K hvor 11V / (1 +10 K) Så for opladning vi nødt til at tage den vej 1k og 11nf .. . når dischrging det vil udledning gennem 10K ....[ b] så, ved opfyldelsen vi nødt til at tage 10K og 11nf [/b]. baseret på disse kan vi beregne tidskonstanter af kredsløbet .... hvis jeg tager fejl bedes du rette mig ......... tak ....

Ja, du tager fejl. For indgangsspænding = 0 (kortslutning) begge modstande er parallelt.

Kære Malli, Du r forkert. Jeg har også tænkte sådan alene. men parallelle kombination kun giver mig det rigtige resultat (Simulation). Men jeg ved ikke hvordan disse to modstand i paralle fordi begge modstande r sluttet på forskellige batteriterminal Thanks & Regrds, Sakthivel [size = 2] [color = # 999999] Lagt efter 1. minutter: [/color] [/size] Kære LVW, for 0 Spænding den er parallel. Men vi anvender 11 volt rigtige? Så hvordan det er parallel. Fortæl mig Thanks & Regards, Sakthivel.S

[Quote = sakthivel.eee] Kære LVW, for 0 Spænding den er parallel. Men vi anvender 11 volt rigtige? Så hvordan det er parallel. Fortæl mig [/quote] * Det er en 11 volt puls, der går tilbage igen til 0 volt. Således afladning med 1k | | 10k. * For opladningen er det ikke så nemt at se ved rene inspektion, at begge modstande er parallelt. Det er bedst at beregne (som det blev gjort allerede). Men, som det endelige spændingen over kondensatoren vil være lavere end 11 volt (pga. spændingsdeler) kan man forvente, at tiden konstant vil blive fastlagt ved en modstand, som er lavere end 1k. Som et simpelt eksempel, forestille sig, at begge modstande er ens. Derefter tidskonstanten (R | | R) * C = 0.5RC og spændingen over hætten er 0,5 * Vin. Som en generel regel - i en lineær kredsløb med kun én energikilde, og kun én kondensator kan du nemt finde den tid konstant ved at svare på spørgsmålet: Hvad er den effektive modstand for processen med at udledning af kondensator hvis kilden er sat til nul.

Som LVW sagt, er det bedst at beregne kredsløb adfærd først og analysere det senere. Du bør ikke forsøge at regne ud, hvordan strøm løber gennem modstanden er da begge af dem altid har nogle aktuelle hvilket gør ordningen kompliceret at forstå og kan vildlede dig. Med hensyn til ligningen, tror jeg mine beregninger er højre. Men du kunne genberegne dem, hvis du ønsker, er det ikke svært. Du kan altid bekræfte resultater i en simulator.

For en kreds som denne (enkelt tidskonstant (STC) kredsløb), vi kan finde tid konstant ved at betragte Thevenin ækvivalent over kondensator. Derfor vil det være modstandene parallelt. vi nødt til at se fra kondensator ende i, e overveje en spændingskilde tilsluttes i stedet for kondensator, korte kilden og finde modstanden nu. Se Sedra, Smith "mikroelektroniske kredsløb" Tillæg for flere af sådanne kredsløb

Citat FCFUSION: Når vi taler om opladning og afladning gang er det som regel antage, at du taler om spænding variation mellem 10% og 90% af spænding (11V). Først nu har jeg opdaget, at der var en fejl i FCFUSION fortolkning (ikke i sin beregning): Den tid, der konstant er forbundet med et RC-kredsløb er IKKE tiden mellem 10% og 90% af lade / aflade. Disse to punkter er relevante for stigetid (trin svar) kun. Den tid konstant er den nødvendige tid til at nå 63,3% af den endelige spænding (som i teorien er indgået på uendelig tid).

Du har ret, tidskonstant er den nødvendige tid til at nå 63,3% af den endelige værdi, og det er sådan jeg har lavet mine beregninger: Udledning tid (10%) = time_constant * (- ln (0,1)) = 0,001 * 2,3 = 2,3 ms Måske jeg ikke forklaret det ordentligt. Hvad jeg mente er, at spændingen i en kondensator aldrig når spændingen nul eller maksimal spænding, kun konvergerer torward det. Så når vi taler om op-og afladning gange vi betragter de værdier, 10% og 90% af den maksimale spænding. Det er bare en konvention om. Nogle mennesker bruger 1% og 99%, eller 0,1% og 99,9%. Afhænger af, hvor stor nøjagtighed har du brug for.

Hej alle, Tak for dit svar. Nu kan jeg i stand til at forstå. Tak for din hjælp. Regards, Sakthi

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back