simpel sensor tryk problem

L

lonerpl

Guest
Hej, jeg forsøger at opbygge et projekt fra hjemmeside: [url = http://elm-chan.org/works/capsens/report_e.html] ELM - Simple Touch Sensor [/url] (kopiere og indsætte det manuelt, hvis du har problemer med at åbne webstedet) Jeg har et problem, fordi jeg ikke ved, hvad værdsætter kondensatoren Cx skulle have? (øverst til højre billede) Jeg tror, ​​at det er forbundet med størrelsen af ​​overfladen af ​​"touch-området". Når vi rører "knap", vi tilføje nogle ekstra kapacitiv (1-10pF) og vi automatisk ændre RC tid. Hvordan kan jeg løse dette problem uden oscilloskop? Og det andet spørgsmål: kan jeg bygge denne enhed på 1 MHz? Jeg har ændret OCR0A = 1000000UL / 1024-1075, således at værdien af ​​OCR0A er den samme som med 8 MHz. tak

Cx er repræsentation af kapacitans, der er oprettet under touch. Det eksisterer ikke som en fysisk komponent. Som jeg forstår, behøver du ikke bekymre sig om den faktiske tid, du gør en kalibrering køre for at få en reference læsning, og end resample igen og igen, og sammenligne.

Kan måle kapacitans med en multimer, hvis den kan detektere værdier i området 0 .. 200pF. Jeg anslår kondensator værdi omkring 10-15pF og ændring i værdi fra 1.5pF max. Du kan løse problemet uden oscilloskop af foranstaltning tiden. Hvis du vælger for store R så den tid vil være meget lang tid, du tager nogen meningsfuld tid at komme omkring 500-1000 døgnet cykler tid, hvilket vil resultere i løbet af touch i ~~~HEAD=NNS 50-100 tæller delta. Glem ikke at sætte dielektriske på toppen af ​​elektroderne - ellers intet vil virke.

Jeg kan ikke forstå, hvordan man gør en kalibrering løb? Så skal jeg til at bruge kondensatorer med 'knappen' kredsløb eller ej? Ved kredsløbsdiagram der ingen kondensatorer.

luben111 gav dig et godt råd vil jeg blot tilføje - udlæse tider er målt til en LCD-eller seriel port for at få følelsen af ​​tidsforskelle med og uden at røre. På denne måde kan du lege med forskellige RC værdier lever. Hvad jeg mente med 'Kalibrering' løb er at prøve knappen i begyndelsen, når den ikke rørt ved at få den referenceværdi, mod hvilket man sammenligner. For flere knapper, har hver knap sin egen værdi opbevares separat. Også, glem ikke at aflade kondensatoren før hver prøvetagning.

>> På kredsløbsdiagram der ingen kondensatorer De faktisk måler kapaciteten af ​​elektrodeareal i forhold til GND (den ligner en elektrode kondensator, men GND er den anden elektrode). Den målte kondensator er ikke vist på diagrammet simpelthen fordi det ikke er en del af det elektriske diagram.

Har du nogensinde overvejet at anvende mTouch CSM-modulet, at nogle Microchip mikrocontrollere har. Jeg bruger det, og i min erfaring, at det fungerer meget godt evet gennem 1 cm af glas :) Jeg skrev om det her, så du kan læse om det, hvis du havent forvejen færdig med dit projekt http://www.edaboard.com/ thread245851.html # post1051938 Held og lykke i dit arbejde

>> Har du nogensinde overvejet at anvende mTouch CSM-modulet, at nogle Microchip microcontrollere har Hvad mange ingeniører ikke ved er, at hver Atmel chip kan vendes til kapacitiv sensor, hvis du medtager i projektet QTouch biblioteket (payfree fra Atmel site). Du kan få endnu gensidig kapacitans meaurements (til at måle vifte XY af nøgler).

er du henviser til spændingsdeler teknik [/URL]? Jeg har ikke testet, at man endnu. Jeg formoder det er mindre følsom for ekstra lille kapacitans målinger, men det er fedt, at det er muligt at at det med en microcontroller med ADC. har du brugt det før?

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back