simulerer tunnel diode

B

billano786

Guest
Jeg ønsker at simulere en ikke-lineær kredsløb med en tunnel diode.kan en hvilken som helst foreslå en simulation redskab for det?

(Jeg har læst, at APLAC giver Josephson Junction men ingen idéer om tunnel diode.)

Jeg er klar over, at følgende forslag må ikke være den nemmeste, men hvis du har den IV, CV egenskaber kan du oprette en bruger-defineret model.Hvis du har brug for at pakke IV, CV egenskaber, du kan bruge et halvlederprodukts simulator (hvis du kender strukturen / doping profiler) og ekstrakt, eller du kan måle enhed.

Moonshine

Venligst se på intusoft hjemmeside
I nyhedsbrevet issue # 51 november 1997
Du kan finde en artikel 'RF / Microwave analyse' præsenterer tunel dion modeling.
Anna

Thanx for denne værdifuldt stykke info.Tunnel dioder er simulerede med kubik polynomier ICAP og APLAC kan gøre det.

Hej alle,

Jeg vil gerne tilføje følgende til simulering af tunnelen diode:
Hvis du tager et nærmere blik på de netlist af subcircuit "tunneldiode" i Intusoft's # 51 nyhedsbrev, kan du finde en N og P kanal vejkryds FET og en diode, der udgør således modtaget tunnel diode.DC current / spænding kendetegn er pritty god som den er optaget.
De to-terminal enheden modtaget med denne subcircuit kaldes også en lambda diode, ikke et kendt eller fremstilles mere udstyr, med stort set det samme DC egenskaber.Og det kan bygges faktisk fra en N og P kanal FET, D diode er egentlig ikke nødvendigt.
Grunden til, at jeg nævner disse er, at der er simulatorer som omfatter bedre modeller for FETs end sædvanligt SPICE-baserede simulatorer gøre.Og med at bruge bedre modeller, som udgør således modtaget "tunnel diode", kan du få bedre simulaton resultater på endnu højere frekvenser end nyhedsbrevet foreslår.

Selvfølgelig, hvis ICAP eller APLAC bruger rent matematisk polinoms til modellering tunnelen diode egenskaber (dvs. der er ingen FET modeller inddrages på alle), så vil det sandsynligvis gøre arbejdet pænt ved højere frekvenser, som godt (jeg har ikke prøve det) .
Men jeg gjorde simulere en lambda diode oscillator i Serenade for et par år siden, og jeg med held brugt det gode indbygget i modeller af P og N kanal FETs for at få en to-terminal negative modstand enhed, kaldet en lambda eller en tunnel diode.For de interesserede,
er forbindelsen af FETs »Benene er som følger:
1) den NFET's drain sluttes til PFET's Gate og dette bliver anode af lambdaværdien eller tunnel diode og denne modtager positive bias spænding
2) den NFET's gate forbindes til PFET's drain og dette bliver katode af lambdaværdien eller tunnel diode og dette modtager den negative bias spænding (normalt på jorden)
3) den NFET kilde forbindes til PFET kilde og det er venstre svæver.
Naturligvis DC current / spænding egenskaber modtaget afhænger det knivspids-off spænding / nul gate spænding drain strømninger i de enkelte P og N kanal FETs.

Regards, unkarc

kan du sende kredsløbsdiagram af lamba diode baseret oscillator du er bygget sammen med en del numre af FET's du brugte.

Hi Billano786,

Jeg overførte lambdaoscill1.zip i FM2 rod, og en ven overført den til FM1 under unkarc bibliotek.Dette er et projekt i Serenade med alle de nødvendige filer til at køre, jeg ændrede den fra min samling.P kanal FET model ikke navn, fordi Serenade ikke har fremstillet P kanal ikke-lineær FET i sit bibliotek, kun N kanal dem.Jeg oprettede sin model som at være en 2N3820 P kanal FET så tæt som muligt.

Regards, unkarc

Du kan skrive i pSpice dit eget funktions at simulere den.Se manualen!

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back