Spændingskilde design problem

D

dumdum123

Guest
Hej! Kan nogen skubbe mig i den rigtige retning med en følgende design? Jeg har brug for at bygge en spænding, der har en produktion med conrollable procentdel fra en variabel reference spænding. Jeg har brug for at kontrollere spændingen kilde med en CPU (med PWM, DC-spænding eller ekstern DAC), potentiometre er ikke løsningen for at kontrollere, undtagen digital potter. For eksempel: Vout = x * Vref Vref konstant varierer et sted mellem 12-14V (spænding fra bilens batteri med generator on / off) x = 0,25 til 0,75, jeg har simuleret mange slags op-amp diagrammer og sådan med nogen løsning. De skiftende Vref er problemet, få ændringer med det, og pludselig 0,5 * Vref er ikke 0,5 * Vref længere ... (Jeg er ikke sikker, hvis der er en simpel op-amp design til denne slags situationer) Kunne jeg bruge MCU + DAC nemt gennemføre denne form for spænding? En løsning jeg troede var at 'læse Vref med ADC - proces MCU - Output en korrekt spænding med DAC og buffer output med OP-AMP »Dette syntes unødvendigt kompliceret ... Jeg er mere fortrolig med digitale bussystemer / protokoller og programmering, men analog elektronik er helt nyt for mig. Tak for nogle gode råd!

Hej Det er en høj impedans belastning, trækker nuværende 0,25 mA (Z på 0,5 * Vref = 12K)

Hvis du bruger Vref som en indgang af en OP-amp og Vout som - input, de op-amp derefter driver serien magt transistorer. Kredsløbet vil stabilisere med Vout = Vref. Hvis du lægger din digitale potte tværs Vref og tage sin produktion til indgangen i stedet for Vref. Kredsløbet bør derefter stabilisere sig på KX Vref, idet K er angivet af din pot. Frank

For en digital spænding regulator jeg ville bruge en LM317 kombineret med mikrochips digital krukker, de er awsome. Den LM317 er en lineær regulator og kan give kun 1A af de aktuelle med ikke så god effektivitet, især hvis dit input spænding er høj. Hvis du ønsker 80 + effektivitet derefter se på nogle skift lovgivere som LM2576. De har brug for nogle få eksterne komponenter og er ganske cheap.Everithing at indstille udgangsspændingen er dokumenteret i datasheet.Hope dette hjælper.

Du kan bruge en digital potentiometer her. Det vigtige punkt er at bevare nøgletal for de tre modstande. Resultatet vil være enhver værdi mellem 25 og 75% af Vref. Den spænding follower forsikrer, at skillelinjen ikke er indlæst. Du kan skalere input og / eller output, som du ønsker det.
percentageofinput.gif

Tak kak111 og Syncopator! Det er en enkel og arbejdsvilkår løsning! Tak!

Tak kak111 og Syncopator! Det er en enkel og arbejdsvilkår løsning! Tak!
En fornøjelse at være til hjælp. Det er ganske tilfredsstillende at finde en enkel løsning for noget, som umiddelbart kan synes mere kompliceret.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back