[Spørgsmål] Hvordan man løser opstartstid emne i Xtal OSC sim -

G

GDF

Guest
Hvordan man løser opstartstid spørgsmålet, når vi gør en simulering af høj-Q Xtal
oscillation?
For eksempel oscillationsfrekvens 100MHz, men Q i xstal er 1000.

Tak,

Jeg tror, du har et problem med din krystal model.Q du nævner i 1000 er vejen ud af enhver form for krystal Jeg er bekendt med.Den landede Q bør være mere som> 50.000.Når dette er sagt, er det vanskeligt at komme med anbefalinger om, hvordan man løser opstart problemer uden at nogle oplysninger om, hvordan du simulerer dette kredsløb.Jeg vil anbefale, at hvis du er på udkig efter noget lignende nøjagtige resultater end du tager den høje vej og se på en analytisk løsning.I de fleste numeriske løsninger Fejlmargenen kan være ganske uforudsigeligt store.Hope this helps,
Jim

Q værdi af X-tal vil falde i omvendt proportional med frekvensen, hvis den radiale dimensioner er konstant.Den bedste Q værdi er opnået omkring 5 til 10 MHz.På 100MHz Q-værdi kunne være i størrelsesordenen et par tusinde.
At reducere opstartsfasen forsøger at øge den bias strøm for oscillator, at sætte denne i den lineære regionen.Du kan også øge Vcc, men sandsynligvis du don t have margin for dette.

Nå, jeg ved ikke hvor du får dine krystaller fra (eller rettere: Deres modeller), men de krystaller mit firma producenter falder klart inden for handy tommelfingerregel for kvarts krystaller.Aflæsses Q er omtrent lig med: Q = (2 til 10) X 10 ^ 6 i cut-enheder.Dette er naturligvis afhængig af vejret enheden er grundlæggende, tredje eller femte overtone og hvad pakken er brugt.For På cut-enheder højere Q-serien er for høje ende oscillator design.SC cut anordninger, der anvendes i præcision oscillatorer ligningen er: Q = 12 X 10 ^ 6.Her er nogle modeller for nogle enheder af seneste fremstilling.
100MHZ AT tredje overtone: C3 =. 5fF, L3 = 5.066mH, R3 = 43ohms, C0 = 2.25pF Q næsten 80.000
155MHZ AT HFF grundlæggende: C1 = 5fF, L1 = 2.108mH, R1 = 12ohms, C0 = 1.5pF Q nær 20.000

Husk på, at disse modeller er taget på 100uW drev niveau.Eftersom en krystal ikke er lineær disse modeller er grove tilnærmelser, der ikke indeholder falske svar og uønsket overtone svar.Vigtigere er, skal du være opmærksom på, at kvarts krystaller på meget små nuværende niveau (som i det første øjeblik af opstart) og meget store drev niveauer kan have noget højere Resistance værdier, 2 til 10 gange højere end ved steady state.Generelt højere anormale opstart modstand tilbøjelighed til at optræde over tid (1 til 2 år efter, at enheden er lavet), og kan komme fra meget små mængder forurening.Dit design skal være i stand til at have nok overskydende negativ modstand til at svinge en krystal med en modstand på 5 gange den nominelle modstand.Lagt efter 2 minutter:Ups, der er:
Aflæsses Q er omtrent lig med: Q = (2 til 10) X 10 ^ 6/frequency i MHz for AT cut enheder.Dette er naturligvis afhængig af vejret enheden er grundlæggende, tredje eller femte overtone og hvad pakken er brugt.For På cut-enheder højere Q-serien er for høje ende oscillator design.SC cut anordninger, der anvendes i præcision oscillatorer ligningen er: Q = 12 X 10 ^ 6/frequency i MHz.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back