Spørgsmål om DCM tilstand PWM buck konverter

R

rockycheng

Guest
Kære alle, da strømbelastning PWM konverter er lav nok vil spole aktuelle under nul på et tidspunkt, og konverteren går i DCM tilstand. Mit ene spørgsmål er, at når beregning af effektivitet, skal jeg tage den negative del af strømforbrug i betragtning? Hvis ikke, skal jeg tage denne periode af input strøm som quiesent nuværende eller bare nul? Et andet problem er, at når belastningen bliver meget let (nedenfor 5mA), min konverter begynder at være ustabil. Jeg kan ikke finde ud af hvorfor. Jeg tror, at når belastningsstrøm falder, skal gevinst på den indre løkke falde for, og enhed gevinst frekvens vil være lavere. Der synes ingen grund til at forårsage dette problem. Men det virkelig begynder at blive ustabil (ligner sub-harmoniske svingning, at gentage hver to cyklusser)! :? (Alle ved hvorfor Mange tak!

Jeg tror ikke, at dit input nuværende bør gå negativ. Hvis dit input virkelig går negativ, ville det betyde, at du lægger magten tilbage i din kilde! Hvilken slags topologi bruger du? Hvis du bruger en buck konverter, for eksempel bør strømforbrug være nul, når den skifter transistor er slukket. Hvilken slags kompensation bruger du? Buck omformere er forholdsvis nemme at kompensere. Boost og Buck-Boost (inverterende) omdannere har højre hånd fly nuller. Som du kan forestille dig, de små-signal modeller for en given topologi er forskellig afhængigt af om du er i CCM eller DCM - så din controller skal være stabile under begge betingelser. Hvis du kan sende en JPEG skematisk, kan vi være i stand til at hjælpe. Du bør også tage et kig på dette emne [url = http://www.edaboard.com/ftopic150661.html] buck konverter designproblem [/url], som er noget relateret til dit spørgsmål. Best regards, [tex] v_c [/tex]

Tak v_c! Simuleringen virkelig viser, at både spole nuværende og strømforbrug kan være negativ for noget tid hver cyklus. I DCM betingelse er det inductor nuværende under nul, når P-SW er tændt, så P-SW opfanger den negative inductor nuværende, og den nuværende bør gøre flyde mod indgangskilde. Det ser mærkeligt, da det nuværende er "opladning" af batteriet. Jeg har også forvirring om det. Jeg har lagt den indgang aktuelle bølge.

Jeg er ikke sikker på, hvorfor det går negativ. Har du et input filter (bestående af spoler og kondensatorer) ved indgangen på dit system? Kan du sende den skematiske eller netlist, at du er simulering? Best regards, [tex] v_c [/tex]

Hej V_C, I den skematiske, jeg bruger kun en spænding kilde (VDC) som input. Der er ingen input inductor. For at negative del af input strøm, har jeg simpelthen taget det som nul, og den beregnede effektivitet virker rimeligt. Jeg tror, de fleste i denne del er spildt. Måske er det grunden til, at effektiviteten er lav, når PWM buck konverter arbejder i DCM tilstand. [Size = 2] [color = # 999999] Tilføjet efter 3 timer 17 minutter: [/color] [/size] Se venligst inductor nuværende. Det begynder at være som dette, når belastningen er nedenfor om 5mA. Har nogen opfylde dette problem før? Please hjælp mig!

Der er ingen måde for mig at specifikt finde ud af hvorfor du får denne uden at se selve controlleren topologi og oplysninger om loop gain, osv. Jeg tror det er muligt at få negative strøm i MOSFET men det ville være foretaget gennem krop diode af MOSFET i den modsatte retning af normal strøm. Best regards, v_c

v_c er jeg enig med dig, er den negative strøm spredes på kroppen diode af P-MOSFET. Tak for dit svar!

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back